Hippo Grow Alfa

Ceeciilia

Trådstartare
Hej!

Jag undrar om det är någon som har några erfarenheter av detta foder? Är lite nyfiken på denna då jag hört mycket bra om Hippos foder + att det är väldigt prisvärt (sett till proteinmängden). Kan man fodra detta som färdigfoder (+mineraler då, självklart) eller är detta bara ett tilläggsfoder? Hjälp mig mina kära visa buke-människor! :)

/Hälsningar en mycket nyfiken brud!

Sv: Hippo Grow Alfa

Ja, du kan ha det som enda kraftfoder. Mineraler är inte alls självklart, alla behöver inte det, det beror på grovfodret ;) Jag använder både Grow Alfa och Top One till min unghäst, lika delar av båda. Han gillar det :)

Jag fodrar med det :)
Är super nöjd! Hästen tycker det är super gott och har gått från mager till att bli super fin i hullet på lagom lång tid, hon har aldrig vart så fin som efter att vi bytte till detta foder (extremt svårfött fullblod). Det är ett fullfoder så funkar kanon med enbart hö :)

Hej igen och tack för svaren! :)
Vad bra! Har nämligen en extremt svårfödd totto-hest med, och varje vinter tampas vi med vikten. Då till nästa fråga: Hur mycket får era hästar och hur stora är dom (vikt, storlek, m.m)?

jag gav det till mitt spinkiga fullblod rätt länge å hon gillade det :)

sen hittade jag ett lusern med 160smrp å det äter hon, mer för pengarna... så kan man komplettera med tex havre eller något om man vill :)
lusernet är från svenska foder, vit förpackning... complett

http://www.spannex.se/produkt/50119/?p=12

Hur mycket som behövs beror helt på grovfodrets analys.
Mitt fullblod är 156 cm i mkh av den smäckra typen. Gissar på att hon väger ca 400-450 kgnågonstans. Nu när hullet är på plats klarar hon sig med fri tillgång på Hö och 0,25 kg hippo. I höstas när hon bara var skinn och ben åt hon 1,5 kg hippo. Arbetas relativt lätt då vi sakta håller på att jobba upp konditionen och musklerna igen.

Vårt stora fullblod stod på fri tillgång hösilage (bra balans, kvot på 8), fri tillgång lusern strå. 4,5 kg Alfa, riskli, betfor och någon dl olja. På det höll han sig fin i både hull och päls.

fodrade med det förra året och på sensommaren. pålle gillar det!!

nu har vi dock fått byta till krafft muskel pga väldigt dåliga proteinvärden i hösilaget. dock tycker pålle inte alls att kraffts pellets (ja, alla faktiskt) är goda (blöter dem, blöter även upp hippos pellets).

men kanske går att få till det med grow alfa ändå, men öka mängden...?

En annan bra sak med hippo är att det är låg sockerhalt! Tror det låg runt 2-3% bara. Stärkelsen låg nånstans 10-15 % kommer inte riktigt ihåg där.

Tack för alla svar hörrni, till en vilsen själ som jag ;)
Han äter Mustang Protein Plus nu, men skulle verkligen vilja byta till Hippo Grow då det både är mer protein i Hippon och dessutom är det billigare och lättare för mig att få tag på. Hästen i fråga äter det mesta man ger honom (matvrak) och det är just vintertid han faller ut (dock kanske det inte är så konstigt).
Vad kul att höra att ni trivts så bra på det, ska nog testa det och se hur det går :)

Jag har testat det på både min förra valack och mitt nuvarande sto.
Bägge älskade det och åt så de storknade..;)
Tyvärr fixade inte stoet energin.. Men valacken gick vansinnigt bra på enbart det + lucern när han var i träning..
Jag tycker att det är ett jättebra foder!

Mvh Domino_s

jag gav det till mitt spinkiga fullblod rätt länge å hon gillade det :)

sen hittade jag ett lusern med 160smrp å det äter hon, mer för pengarna... så kan man komplettera med tex havre eller något om man vill :)
lusernet är från svenska foder, vit förpackning... complett

http://www.spannex.se/produkt/50119/?p=12

Om du läser produktbladet så ser du att det är inte är lucern utan en gräs/klöverpellets, det är därför den är så smaklig!

Tack för alla svar hörrni, till en vilsen själ som jag ;)
Han äter Mustang Protein Plus nu, men skulle verkligen vilja byta till Hippo Grow då det både är mer protein i Hippon och dessutom är det billigare och lättare för mig att få tag på. Hästen i fråga äter det mesta man ger honom (matvrak) och det är just vintertid han faller ut (dock kanske det inte är så konstigt).
Vad kul att höra att ni trivts så bra på det, ska nog testa det och se hur det går :)

Troligtvis kommer du att märka skillnad om det fattas protein i foderstaten, då Hippo Grow Alfa har mycket bättre protein (högre andel essentiella aminosyror), Alfan håller 8,3 gram lysin / kg och Mustang Protein+ innehåller 5 gram/kg, stor skillnad i mina ögon.

En annan bra sak med hippo är att det är låg sockerhalt! Tror det låg runt 2-3% bara. Stärkelsen låg nånstans 10-15 % kommer inte riktigt ihåg där.

Hippo Grow Alfa
stärkelse 16%
socker 4%

Mustang Protein+pellets
stärkelse 21%
socker 4%

Min häst är född april 2010. Äter 12 kg hösilage, 1 liter Hoppo Grow samt 1 liter Hippo Top One. Han har hållt sig bra i hull nu, gick ner en del när han bara fick hö så lagt till lite kraftfoder pö om pö. Nu ser han bra ut i kroppen igen.

KL

Tipsade ´kompisen om detta till hennes unghingst (arab) funkade tydligen väldigt bra.

Om du läser produktbladet så ser du att det är inte är lucern utan en gräs/klöverpellets, det är därför den är så smaklig!

Jag vet och jag har läst trådarna om det och jag vet att tillverkarna ändå kallar det för lusern. För mig spelar det ingen roll då hästen ser super ut i hullet (ÄNTLIGEN :banana:) och det innehåller mycket mer smrp än "vanlig" lusern.

Hur som helst så kan jag varmt rekommendera det!

Jag vet och jag har läst trådarna om det och jag vet att tillverkarna ändå kallar det för lusern. För mig spelar det ingen roll då hästen ser super ut i hullet (ÄNTLIGEN :banana:) och det innehåller mycket mer smrp än "vanlig" lusern.

Hur som helst så kan jag varmt rekommendera det!

Det fungerar säkert bra, men om man rekommenderar det och vet att det inte är lucern, så kan man ju skriva det så behöver ingen känna sig lurad!

Salsa Naturell Grön är ju "samma" pellets och de deklarerar 20% socker, kan också vara bra att känna till, så att man inte rekommenderar någon med en IR, EMs eller fånghäst fodret!

För mig är Vitafor Lucern vanlig lucern och det innehåller 150 gr smb rp och innehåller mindre energi så kvoten blir bättre om man är ute efter att få mycket protein och lite energi! Men har man både dåligt hull och omusklad så får man bättre resultat med gräs/klöverpelletsen, men jag skulle passa mig om jag hade en häst som var känslig för socker!

Senast ändrad:

Jag gillar Alfan, men så billig är den inte säckarna är små och jag tror man minskat på dem ytterligare nu på slutet. Men visst 17 är det bra och många hästar gillar det.

Min häst fick ½ kilo hippo grow alfa varje dag hela förra vintern när han började att magra av (dåligt grovfoder). Det var superbra och absolut bästa fodret jag haft som gjort sådan enorm skillnad på hästen.
Han gick upp i vikt, fick finare päls och mådde allmänt bättre.
Han fick det + 1dl granngårdens mineraler, orginal.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej! Känns som jag gjort ganska många fodertrådar här men behöver lite tips på bra foder för ponny som lätt faller ur. Hon är en...
Svar
3
· Visningar
880
Senast: fjordtokan
·
Foder & Strö Mitt sto med föl går på lösdrift med fri tillgång på ensilage (kvot på 6.7), men innan de började fodras tappade hon lite i hull de...
Svar
2
· Visningar
2 346
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama