Hippo alfa eller lusern pellets

C

Carreau01

Tänkte kolla om det är någon som vet om det är någon skillnad på hippo alfa och lusern pelletsen?
Min kille e svår och få upp i hull och får hippo alfa..men när jag frågade om det var ngn skillnad på hippon och lusernen när jag handlade så visste de inte..fick prova mig fram sa de :confused:
men jag tänkte om det var någon som kunde ge mig ett bättre svar..
 
Sv: Hippo alfa eller lusern pellets

Beror på vilken lucern du menar. Alfa har högre kvot än Kraffts lucern, men Kvarnbyfoders lucernpellets har högre kvot än Alfan.

Vårt svårfödda fullblod vägrar att äta lucern och får Alfa som tydligen är otroligt smakligt. Och som sagt; bättre i värde än Kraffts "rena" lucern.
 
Sv: Hippo alfa eller lusern pellets

ok, tack för hjälpen :) har jag lite mer och gå på. Min e ju också fullblod och han äter alfan med god aptit kan jag säga :rofl: slaffsar och har sig. men då får jag kanske prova kvarnbys lucern ifall han inte tar sig o se ifall han äter det o hjälper mer.
Tack för svaret!! :)
 
Sv: Hippo alfa eller lusern pellets

Va trevligt att jag inte var helt ute och cyklade med alfan! :angel:

Lovisa: tack för nogsamt svar som alltid! :bow:
 
Sv: Hippo alfa eller lusern pellets

Beror på vilken lucern du menar. Alfa har högre kvot än Kraffts lucern, men Kvarnbyfoders lucernpellets har högre kvot än Alfan.

Är alfan ett fullfoder? jag ger nämligen min ridtravare kraffts lusern hackad strå - söker efter proteinrikt foder men vill inte ge eller betala för "tillsatser" i fodret som mineraler och dyl, då jag även ger andra fodersorter (kornkross/havre, betfor) plus mineraler/tillskott.

Tycker annars att alfan låter intressant. Lusernen är en smula svårt att peta i hästen. Vad kostar alfan på ett ungefär?

Mvh Tessan
 
Sv: Hippo alfa eller lusern pellets

KL

jag kommer ej in på sidan där, men undrar lite om hippo alfa. är det havrefritt?
 
Sv: Hippo alfa eller lusern pellets

Definiera fullfoder.

jag tänker att fullfoder är ett foder där man inte behöver tillföra några extra tillskott eller mineraler.. och eftersom jag gör det och vill göra, så vill jag inte ha ett foder med detta tillsatt. Det blir ju "kaka på kaka" och dessutom betalar jag onödiga pengar för något som jag inte vill ha..

Jag har hört både bu och bä om t.ex soja, men som jag har förstått det så innehåller många färdigfoder soja, och då skulle man ju egentligen lika väl kunna ge det separat, men i liten mängd..?! Och på så vis får ner foderslantarna lite, som annars kommer att klirra rejält i höst :crazy:

Mvh Tessan
 
Sv: Hippo alfa eller lusern pellets

min magra gick upp på alfa!!! till å med mamma sa "nu är hon ju fin, ny ser man verkligen inte revbenen längre" (och jag har KÄMPAT i över 2,5 år med hennes vikt)..

MEN passa för gallor så det inte blir för mkt!

gott är det garanterat, min började rata fibergin å hippo breed som var blandat i samma hink...
 
Sv: Hippo alfa eller lusern pellets

Har börjat ge mitt sto hippo breed alfa. Det är inte lik akraftigt som hippo grow alfa. FÅr ju börja nånstans. Hon verkar tycka om det alla fall.
FÅr se om hon blir nåt rundare sedan till vintern då hon kommer få det regelbundet tillsammans med ensilage.
hon är med rätt svårfödd.
 
Sv: Hippo alfa eller lusern pellets

kollade just kort på datorn från förra året i mitten av aug å från i år.. my GOD vilken förändring!! :love: (fast det har ju inte bara med alfan å göra, men det är SVÅRT att få upp svårfödda hästar i vikt!)
 
Sv: Hippo alfa eller lusern pellets

Har faktiskt lyckats lite i sommar. Jag utfodrade visserligen 1 månad längre innan dom fick gå på bete. Min tös har faktisit blivit lite fetare, men hon kan gott se till att lägga på sig ännu mer i vinter så hon bässingen mår bra!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 009
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 236
Foder & Strö hej, jag har en fråga om foder. jag har en D-ponny och funderar om jag ska ge henne betfor eller lusern i vinter. vad jag har förstått...
Svar
6
· Visningar
3 304
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 217
Senast: Lillebjörn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp