Sar

Trådstartare
Jag kommer att betäcka ett sto efter Master-Herkules i år. Jag är väldigt förtjust i stoet:love: som är 1.67, rätt lätt i kroppen, har veka kotor, kunde ha något bättre hals och mer ädelt huvud. Hon är annars väldigt korrekt i sin kropp, kanske något lågställd men med långa framben och rör sig stort och luftigt i samtliga gångarter med extra plus för sin galopp, har dock tendens att stundtals tänka och röra sig väl mycket uppåt. Hon är orädd och modig men kunde ha ännu bättre arbetsvilja.
Jag är ute efter en hingst som kan ge mig ett föl med rörelser utöver det vanliga, mer högställd modell, korrekt i benen (veka kotor och rörelsestörningar som boljardering går bort direkt!) och med gott temprament med liten "tittighet" och god arbetsvilja. Jag vill att mankhöjden landar på ca 1.63 - 1.68, en lätt och högrest häst kan dock självklart vara högre men jag kommer att ha svårt att fixa en 1.70 grov häst då jag själv är rätt liten. En liten "sparris" på 1.60 känns dock inte lockande.
Då stoet inte tidigare haft föl vågar jag inte satsa på fryst såvida de inte har flera skick till samma pris- utan vill helst satsa på transportsperma. Jag har hört att ston ofta lämnar en liten första avkomma?!
Jag har några favoriter såsom Blue Hors Hotline :love: (vad jag förstår kommer de dock ej att skicka sperman utan endast köra ut den till intilliggande stationer och jag bor för långt bort), His Highness (men kommer fölet då att bli för stort?, hur är hans arbetsvilja och temprament?), Don Romantico (aom ska ge högställda hästar men stämmer det att hans långa kotor inte passar till ston med veka kotor?, temprament? storlek?) eller Don Primero (bli fölet för litet? beror hans "normala" storleksförvärvning på att man satt honom på stora ston? flegmatiska avkommor? korta framben?)
Jag blir glad och tacksam för råd och åsikter!

Sv: Hingstval

Jag tycker His Highness låter som ett bra val till ditt sto. Jag har själv ett Mastersto (ue. Vagabond- Rockad) som jag står och väljer mellan His Highness och Danzas till, möjligen Don Romantic i fall årets föl e. Bocelli blir mycket bra.Mitt sto har också något veka kotor fram och därför är jag lite fundersam på Danzas som har det bak. Blev dock mycket förtjust i honom på bruksprovet. Vilken trav :love: och vilka bakben :love: !!!
Har även haft funderingar på Don Primero, men eftersom mitt sto bara är 157 cm så blir det för litet. Men ditt sto skulle nog kunna fungera med honom. Hur stort ligger det bakom henne, alltså på mödernet?

His Highness verkar enligt de uppgifter jag fått ha ett supertemperament, så det är nog ingen fara där. Jag själv tittade också lite på Herzendieb (samma importör), men fick rådet då itt sto är lite nervigt att His Highness nog passar henne bättre.

Hon var 1.66 och inte 1.67. Jag har ingen aning om hur stor hennes mamma var/är, söker jag på blup står det 1.6 på mkh men jag vet inte vad det betyder. Jag ska försöka ta reda på det. His Highness har ju en väldigt förmånlig taxa då man får det antal språng som behövs för att det ska ta (under säsongen). Vet du något om någon prognos över hur stort han ger (säkert svårt med så unga avkommor), det jag är rädd för är att få en tung, kraftig häst över 1.70- det blir för mycket för mig.
Jag tyckte också att Danzas travade underbart, det verkar finnas hur mycket gång som helst i honom. Jag tycker dock att han ser för kraftig och lite lågställd i typen för att falla mig på läppen. Men har man ett litet lätt sto torde han passa utmärkt!

Jag gillar både Danzas och His Highness, men om man ska vara petig har Danzas ett ganska stort huvud... Men min gångartsfavorit för året är Highlander! Jag tyckte faktiskt bättre om honom än Danzas på Flyinges visning. Jag gillar hans stam och han rörde sig lufit och lätt och verkade ge en mycket fin känsla till ryttaren!
Men HH kombinerar de olika blodslinjerna som Danzas resp. Highlander representerar.

Ja, Highlander ser mycket fin ut! :love: Vilket är jättekul eftersom mitt andra sto snart ska få ett föl efter honom. Dock är jag rädd att han kanske ger lite för mycket nerv till mitt Mastersto om jag skulle ta honom till henne i år. Tror att både Danzas och His Highness är något coolare.

Danzas är inte lågställd, men heller inte högställd. Mitt sto är ganska ädelt, så för kraftig för henne blir han inte, dock är hon inte så väldigt högställd, så frågan om inte det optimala är en lite mer högställd hingst till henne.

His Highness kan nog ge ganska stort tror jag men jag tycker att hans avkommor ser ädla ut so far (de är ju inte så jättegamla ännu).
Fråga Cyllene här på forumet så får du veta mer (det är hon som är importören). Har du kollat in hemsidan?
http://www.jens-meyer.com/

Jag hittar ingen video på sidan, vet du om det finns någon inlagd på nätet?

Nej, jag har i alla fall inte sett nån video på HH på nätet. Däremot har jag en DVD hemma med alla deras hingstar. PM:a Cyllene så skickar hon säkert en till dig.

Ja, Highlander ser mycket fin ut! :love: Vilket är jättekul eftersom mitt andra sto snart ska få ett föl efter honom. Dock är jag rädd att han kanske ger lite för mycket nerv till mitt Mastersto om jag skulle ta honom till henne i år. Tror att både Danzas och His Highness är något coolare.

Hmm, kom på nu att jag faktiskt har läst att du väntar en Highlander-bebis i år... Tänkte inte så långt bara... Men då lägger jag min röst på HH eftersom du får trakhenerblodet kombinerat med Donnerhall. Bör i alla fall bli lättare än med Danzas. Han är visserligen ingen tung hings, men om man har tyngre längre bak i stoet tycker jag att HH är ett trevligare val!

Liknande trådar

Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 643
Senast: Jealle
·
Avel Hej! Jag har ganska nyligen köpt mitt första riktiga Avelssto och jag börjar redan nu forska i nästa års hingstval! Det är en ren...
Svar
11
· Visningar
2 330
Senast: Liizette
·
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 211
Senast: pastejja
·
Avel Skulle vilja ha lite förslag på hingstar till ett 10-årigt sto e: Rubinstein-Consul-Donnerhall-Pik Bube-Angelo xx. Hon är av bra typ...
2
Svar
33
· Visningar
2 668
Senast: ann80
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar