Hingstval..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cessan
  • Startdatum Startdatum
C

Cessan

Jag skulle behöva lite hjälp angående val av hingst till mitt sto.. Hon är ett 3-årigt sto e Prestige-Pontus, 162 hög, och på 3-årstestet fick hon 888778 gång och 888888 på hoppningen. I dressyren så tycker dock jag och uppfödaren att hon är värd en 8 även på traven (lite spänd på treårstestet) (skritten oxå men så fort hon spänner sig lite så blir den väldigt kort..). Hon är högrest och ganska långlinjerad (men ej lång i kroppen). Temperamentmässigt så är hon tuff men sammarbetsvillig, älskar att arbeta och har redan mkt energi. Har bestämt mig för att betäcka i år men kan inte bestämma vilken hingst.. Hade gärna lagt in dressyrhingst men då hon hoppar mkt bra så kan jag även tänka mig en hopphäst med bra gång. Hingsten ska alltså vara lite av en multitalang..

Har funderat mest på Quite Easy eller Metall. Vad skulle ni kunna tänka er? Tror ni att någon av dessa skulle passa?

Sv: Hingstval..

Först måste du precisera vad du har tänkt avkomman till. Ska du sälja är väl Quite Easy kanske inte det mest lyckade valet eftersom det kryllar av avkommor efter honom.

Tack för ditt svar!

Jag vet inte säkert om jag ska sälja eller behålla. Blir det en hingst så vill jag sälja och om det blir ett sto vill jag helst behålla henne i alla fall tills hon är 3 år.. Men det kan ändras så det bör helst vara en stam som är gångbar att sälja.. Sen vet man aldrig då det blir min första uppfödning (om allt går bra) så kanske jag inte har hjärta att sälja honom/henne när allt kommer omkring..

Det jag vill få fram är en häst som både rör sig och hoppar bra. En trevlig allroundhäst helt enkelt med kapacitet i båda grenarna..

Hon är ju med i stimulanspaketet så om hingsten är det så är det ett plus men absolut inte ett krav..

Titta på Don Laurie på ängagården. Ur bruksprovet: Don Laurie fick 10 i lynne, 9,5 i skritt, 9,0 i temperament, nervsyrka och ridbarhet, 8,5 i prestationsvilja/samarbetsvilja och trav, 8,25 i löshoppning och 8,0 i galopp.http://www.angagarden.com Snacka om multitalang. Han är nästa års val till mitt sto.

Last Liberty är ju också multitalang. Har en avkomma av honom med mitt dressyrsto. Hoppar kanon och har en underbar skritt. Trav och galopp är också ok.http://www.heliotropab.se/last_liberty.htm

...Briar....har jättebra siffror i hoppningen...och övrigt finns det väl inget att tillägga, han kan ju tala för sig själv.
Funderade på honom själv men mitt sto är 165+ och rätt maffig så jag passade. Och roligt att han är svensk...

Jag tycker också att Briar är ett bra val.

Till trådskaparen; vad tycker du om Master? Briars pappa Magini är intressant, men står bara på naturlig betäckning. Han är verkligen en multitalang! Shogun är en hingst som änvänts väldigt lite, men som har höga poäng både på gång och hopp!
Jag avråder också från Quite Easy, om du inte tänkt behålla avkomman själv. Marknaden svämmar över att hans avkommor!

Hur är storleken på ditt sto?

Quite Easy har ju tyvärr mycket avkommor men å andra sidan så är han förärvningssäker har han ju visat och har man ett långlinjerat sto som matchar honom för övrigt så tycker jag att han är ett bra val? Han är ju med i stimulanspaketet dessutom.

En annan som jag personligen tycker är värd att titta närmare på och som också är med i stimulanspaketet är nygodkände Hermes. En säker stostam bakom och en mycket tilltalande lätt och trevlig hingst. Har 7-7 i hoppning och det ska man minst kräva om man har ett mulitsto - tycker jag ;) Är dock inte så stor - därav min fråga om storleken.

I går vann Hermes helsyster Istrea Kungakannan på Strömsholm! Vet inte hur stor hon är, men hon var högre än storebror! Dessutom rörde hon sig väldigt bra och var min favorit ;)

Hej
Jag såg att du rekommenderade en hingst från Ängagården.
Jag måste bara höra om någon vet hur det förhåller sig. Jag kollade Ängagårdens hemsida. De har många fina hingstar men det står ju inga priser vad det kostar att inseminera med dom.
Såg även att de hade med hingstar som jag undrat över vart de tog vägen i år.
Ingen av just de hingstarna jag tittade på finns med på ASVH´s sida och faktabladen. Innebär det att de inte löst hingstlicens eller vad?
Tex De Niro och Dionysos.
Varför finns inte de med i faktabladen?
Tacksam om någon kan förklara för mig. :confused: :confused:

kima skrev:
Hej
Jag såg att du rekommenderade en hingst från Ängagården.
Jag måste bara höra om någon vet hur det förhåller sig. Jag kollade Ängagårdens hemsida. De har många fina hingstar men det står ju inga priser vad det kostar att inseminera med dom.
Såg även att de hade med hingstar som jag undrat över vart de tog vägen i år.
Ingen av just de hingstarna jag tittade på finns med på ASVH´s sida och faktabladen. Innebär det att de inte löst hingstlicens eller vad?
Tex De Niro och Dionysos.
Varför finns inte de med i faktabladen?
Tacksam om någon kan förklara för mig. :confused: :confused:

Jag ville också veta priserna på Ängagårdens hingstar så jag mailade dem (vet att de föredrar att man ringer dem eg) och de skickade hem ett litet fint häfte med deras hingstar samt ett blad med priserna på.
Det är bokn.avg, språngavg och 90dgr.avg. Man har även olika rabatter, beroende på vilken hingst, nästa år om stoet inte blir dräktigt detta år.

Det verkar som om de löser licens på de hingstar som bokas av minst 4 ston, (pga de höjda avg från ASVH) så tyvärr finns inte Don Laurie med i årets utbud. Det går dock att få tex honom men det kostar visst extra.

De Niro och Dionysos ska det enl mitt papper finnas licens på...

Alla hingstar, utom Guido som står i Sverige, är stationerade på div ställen i Tyskland.

Hoppas att jag fick allt rätt nu...

/Malin

Svar till alla..

Tack för alla svar!

Mitt sto är inmätt till 162 cm på treårstestet och växer nog några cm till men ej mkt mer. Så det får inte vara en alltför liten hingst..

Jag kan hålla med om att det finns alldeles för många Quite Easy avkommer och att det kan vara svårt att sälja - men om avkomman blir bra så tror jag dock att det ändå är säljbart.. Eller?

Briar skulle troligtvis passa bra men jag tycker inte om att de har satt hela avgiften på 45 dygn och sen är jag rädd för att avkomman blir lite för tuff då stoet som sagt är ganska tufft. Har sett några avkommer efter Briar med mkt humör (har dock även sett sådana utan humör så jag säger inte att det inte beror på mödernet..)..

Master och Hermes tycker jag är trevliga men de är som sagt lite små..

Nactus har visserligen gett väldigt trevliga hästar men jag är inte så förtjust i honom - fråga mig inte varför för det vet jag inte..

Magini tycker jag står lite för långt ifrån (då man måste åka dit för att betäcka).. Annars är han oxå jätte trevlig och har gett både gång och hopp..

Ängagårdens hingstar är som sagt jätte trevliga men jag vill helst ha en häst som befinner sig i Sverige annars löper kostnaderna iväg så mkt även om det inte blir något föl. Vet ju inte än om hon är lätt att få dräktig (hennes mamma och släkt är men det betyder ju inte att hon säkert är det oxå..)..

Usch vad svårt det kan vara att bestämma sig.. Måste ju köra iväg henne snart..

Métall var väl ingen dålig tanke? Läcker hingst med blandad stam (både gång o hopp). Har här läst att han inte uppförde sig på hingstvisningen i år, men såg honom i fjol vilket var riktigt läckert!

Cessan skrev:
Hingsten ska alltså vara lite av en multitalang..QUOTE]

Silvano då ? Han har dessutom kvalat till Unghäst - VM i Verden...Han hoppade 7/9 på bruksprovet...

Dionysos är en snygg hingst som saknar gång - glöm honom till ditt fina sto :smirk:

De Niro inte speciellt modern i typ - honom ska du inte heller ta tycker jag... :D

Tycker att du ska tänka om :angel:

Hälsningar Helen

Nej då ingen fara. Tänkte inte på dom till mitt sto. Men läser ju alla resultat mm och har då sett många både e Dionyssos och e De Niro som gått bra och undrade lite var det blev av de hingstarna eftersom jag kollar på ASVH Faktablad om hingstarna och de är inte med där.
Var mest nyfiken på hur det låg till.
Tack för svaret Molekyl.
Kan förstå att de inte löser licens innan de får ett visst antal ston.

Jag har ett sto med lite knepigt humör. Framförallt i ridningen. Henne betäckte jag med Briar och fick en cool lugn fölunge. Trodde humöret från mamman skulle slå igenom mer men inte. Däremot slog det igenom mer på den efter Maistic vi fick, med samma sto.

Liknande trådar

Avel Hej! Tittar in här igen efter många många år:) Har ett lite brådskande hingstval att göra då planerna ang mitt sto ändrades...
Svar
12
· Visningar
2 005
Senast: stenwall
·
Avel Har ett sto här hemma som vi igentligen hade bestämt hingst till. Men eftersom hingsten står på naturlig betäckning och nu ska åka från...
Svar
19
· Visningar
2 414
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 880
Senast: pastejja
·
Avel Nu behöver jag all hjälp jag kan få med att välja hingst. Jag vill ha en hingst med mkt bra galopp och stort scoop, som även rör sig bra...
Svar
2
· Visningar
1 017
Senast: _Peplis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10