Hingstval till nsv travare

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare eternalsunshine
  • Startdatum Startdatum
E

eternalsunshine

Har länge funderat på att ta föl på mitt kallblodstravarsto.
En avkomma som jag sedan kan utbilda till min kommande ridhäst när mitt sto blir gammal. (Hon är 13 år-ej haft föl)
Jag tänker mig en hingst som är lite lättare och mer högställd eftersom mitt sto är ganska kraftig för kallblodstravare och lågställd,
Läste en väldigt intressant tråd med samma ämne där huvudpersonen i fråga funderade på arab. Det gör inte jag, utan jag vill ha en propotionerlig häst som är lite större, lättare och bättre ansatt hals än mitt sto.
Hon har fin stam i övrigt och jag blev rekommmenderad att ta föl på henne just för att få fram en travare; men det jag vill är att föda upp en allroundhäst till både eng. och western.
Vad tror ni kan passa för ras? En vän har Lipizzanerhingsten Bana Siglavy som jag funderat på. Han får trevliga avkommor och är riktigt trevligt byggd.

om ni har bilder på kallblodstravarkorsningar så släng in de allesammans!
Är tacksam för alla tips och råd från er! :)
:bow:

I1806992W528H396V20090305T105839Z.jpeg

Canpila
e. Verner u.Fevold Pila

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hingstval till nsv travare

Betäckte mitt hbl sto med en lippizz hingst -07, fick ett stoföl -08.
Enligt den hingsthållaren så var det inte helt ovanligt att korsa lippizan med travare, läs vbl, just för att förbättra gångarterna, så att korsa med en kbl travare kan väl inte vara fel. Risken är väl kanske att det blir lite för grovt, men det beror ju på vad man vill ha....

Hej, nu ville du ju inte använda arab, men här kommer en bild på min unghäst, som är u.kallblodstravare och e. fullblodsarab

Lite svår att se svart häst...
28870736.jpg

Här är hon 2 år i våras
28870735.jpg

Ett på huvudet
28870732.jpg

och så ett som föl med sin fina mamma!
28870789.jpg

Jag tycker som du kanske förstår att hon är super-fin :love:, men förstår dig, det är ju en chansning! Hade inte vågat själv även om araber alltid använts som förädlare.

Har du funderat på att använda en kallblodstravarhingst? En lättare sådan? Då får du ju något renrasigt, främjar rasen och man kanske lite mer vet vad man får... Lycka till!

Tack för tipsen oh bilderna! :D Jättefin!
Det blev så att mitt sto såldes eftersom jag blev arbetslös och utan A-kassa :(

Jag hoppas på att en vacker dag åter igen ha häst. Men då när jag har hittat mig en stabil bostadsplats.
Jaghoppas innerligt att de nya ägarna och Canpila trivs tillsammans så som jag har gjort! Jag saknar henne när jag tänker på henne, men är glad för ekonomins skull eftersom jag vet att jag inte haft råd att hålla henne utan inkomst.
Vore en dröm om ägarna nån gång skulle vilja ta föl på henne som jag kunde köpa.. !
Men men!
Vilket som så gillar jag kbltravarkorsningar, just för det ni säger att de får bättre gång och exteriör.
Jag skulle vilja ha en lite större med bättre steg liksom.
Fbl/kbl såg ut som en fin kombination :)

Jag skulle välja något med arabblod i, t.ex en stor anglohingst eller en hispano-
arab. Lippizzaner blir väl tungt kanske, ren arab brukar bli bra men inte så stor...

Dom allra flesta kallblodstravarna nu för tiden är ju verkligen supersmäckra och urläckra! Om jag vore du skulle jag ha satsat på en kallblodshingst, men det kan ju även bero på att jag är en inbiten travnörd med .. :p

Där jag har hästen nu, står det en korsning nordsvensk-connemara. Det är en riktigt snygg häst, ser mycket ut som en connemara, men lite grövre och snyggare! Vet inte om det är en ponny eller en liten häst. Hoppar mycket bra. Såg den hoppa 1.10 med ridskole-elever här om dagen ...

*KL*

Om man skulle ta en kallblodstravarhingst efter enbart ett enda foto skulle dessa tre vara tänkbara för mig:
http://www.sleipner.org/
Nordgubben
TrollKevin
TrollTarzan

Detta då utan kolla på stam, prestationer eller något annat foto (den kanske ser ut som stryk på annat foto och rör sig därefter....:crazy:)

F ö har jag sett två korsningar med arab, fina hästar båda två. Den ena såg ut som en connemara (skimmel dessutom)

Finns en bild här:
http://web.telia.com/~u13505408/ Under utbildningsstall/hästarna/nickel
Men jag ville nästan inte länka till den, för på den bilden ser han verkligen inte något vidare ut ... I verkligheten är han nästan lika snygg som min PRE ... :o (Och hoppar mycket bättre i alla fall :angel:)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 974
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
5 003
Senast: Nafayette
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka