Hingstval till DV-sto? (Danskt Varmblod)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Thildha
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 951
T

Thildha

Hej!

Jag har ett DV-sto efter Classic (e. Quo Vadis u. Amsterdam, ue. Volturnus) undan Ulina C'est Si Bon (e. Onyx u. Golina - Ibrahim i 3:e led hos Onyx) som jag vill ta föl på nästa år (betäcka i år alltså).

Mitt sto är 11 år, 165cm och fux med ljus man och svans. Hon har aldrig haft föl tidigare, och har inga egna tävlingsmeriter. Hon är extremt lättlärd, men också extremt temperamentsfull. Hon låter kanske inte som det idéella materialet att ta föl på, men enl. "experter" som tittat på henne, har hon riktigt många av de kvaliteter som man vill föra vidare inom svensk avel - och inte minst önskar jag ett föl till mig själv (om det blir ett sto har jag även planer på att starta egen uppfödning i liten skala så småningom, men det är några år fram i tiden isåfall). Nu behöver jag hjälp med hingstvalet!! :)

Mitt sto är enligt uppfödarens utsago mycket lik sin mor (bildligt som temperament), som gått höga klasser dressyr. Bildligt är hon även lik sin far, mycket ädel vid första påsikt (angloarab i 3 led), men ganska grov när man tittar närmare. Såväl mor som far har gått höga klasser dressyr, trots att deras stam indikerar hopp. Mitt sto har enorm spänst och hopp-kapacitet, och tycker att hoppning är klart roligast. Själv vill jag ha ett föl till mig själv som är dressyrinriktat, men med goda hoppanlag (vågar inte mer än max 1.20 nu för tiden..) :crazy:. Senare vill jag eventuellt titta på en ren hopphingst, men som första hingst vill jag ha en dressyrförärvare.

Jag överväger just nu De Niro till henne, men tittar även på Don Romantic och Briar - vill ha ett föl som är lite förädlat, och har långa ben (vem vill inte det?), men främst kanske ett lugnt temperament och hög ridbarhet - trot inte mitt sto bidrar med så mycket där! :smirk:

Jag har övervägt de flesta hingstar vi har i Sverige tror jag :confused: och åtskilliga gånger "bestämt mig", men ändå börjat titta igen..

Är det någon som har någon idé om ovannämnda hingstar, generellt, men också tillsammans med ett sto i stil med mitt? Don Romantic är för ung naturligtvis, men kanske hans far, Don Schufro?

Jag är mycket tacksam för alla råd jag kan få - och naturligtvis även andra hingstar! Jag har absolut inte låst mig på De Niro, Briar eller Don Romantic!

Tack!!

Kul stam, men jag vet inte om man kan kalla henne dansk! ;)
Det är ju en nästan fransk stam, med en dash av tyskt, så jag förstår att du vill ha in lite mer ridbarhet! :D
Rör hon sig så bra som du säger, så tycker jag att De Niro är ett gott val.
Och skall du ha ev. stoföl som blivande avelsbas, så känns det ännu mer rätt.
Var inne och såg att du hade lagt in henne på del mar.
Du har väl inte sådan tur att Vaillante är samma sto som Ibrahims mamma? Nu är det ju inte ett helt ovanligt namn, och det föddes väl flera i den tidsperioden.

Görel har tillgång till Hestedata, så hon kan nog komma längre bak än mig på den biten, om det ligger inne där, vill säga...

Vill kanske inte helt hålla med om att stammen indikerar hopp...
Onyx kom väl tvåa i sitt test i Holland. Och han är ju far till Grand Prix och VM hästen Tudor. Han såldes ju för rekordhöga (på den tiden) 500 '$, från usa till Belgien, som OS hopp.
+ flera avkommor i svår dressyr.
Sonen Usselo går ju i samma spår.. Länk till honom här, om du inte har honom
http://www.nawpn.org/Usselo.pdf

Eftersom du har en god del xx, och dessutom ett par av mina favoriter;), så tror jag inte att du behöver bekymra dig.
Men att Classic som är hannoveranare har anglo i tre led? I andra led har han anglo...
Ädelheten kan kanske även komma ifrån mor? Som har mycket xx i tredje och fjärde led.
Printanier har ju xx pappa och bakom mamman hittar du mycket x.

Jag skulle råda dig att inte blanda in så mycket "fler raser", om man nu kan säga så, när avelsvärlden har öppnat sig! ;)

Men eftersom du har en SF/tysk bas, skulle jag ha stannat vid dem. Och då kanske gärna med det tyska + god ridbarhet...

Jag tycker att det låter "helt rätt" med De Niro.
Och hoppas att jag inte förvirrat dig! :)

mvh

Tack för hjälpen "hoppsann" - nej, jag vet at stammen inte har mycket med DV att göra, annat än att hon är född där, och registrerad i DV :)

Jag vet däremot inte så mycket om Vaillante, annat än att hon finns på min hästs papper - jag får gå hem och titta stamboksnummer på henne! Jag hade inte sett den kopplingen alls - tack!! :idea:

Du nämner jag har lagt in henne på Del mar...? vad är det? Jag har inte lagt in henne någonstans (såvitt jag kommer ihåg :p)..annat än på www.allbreedpedigree.com..?

Tack för upplysningarna om hennes stam - speciellt Onyx - jag är som sagt helt ny i avelsvärlden, och kände inte till honom alls. Jag tyckte bara att Ibrahim och Furioso indikerade hoppning :)
..och med tredje leds anglo menade jag inte Classic's tredje, men mitt stos tredje :) hon heter också Classic..mitt misstag

Och nej - du har absolut inte förvirrat mig, utan helt klart hjälpt mig reda ut min hästs bakgrund, och det är ju en bra gund att stå på när man ska välja hingst! :D

Tack!!

Tack Görel :D

Hoppsann sa visst något om att du (om det är "rätt" Görel) kanske hade vidare info om mitt stos stam? Stämmer det? Jag är jättenyfiken - och har letat mig halvt fördärvad (eller rättare sagt, mitt vanliga jobb lider, och blir halvt fördärvat ;) ) på intenet efter info, men finner nästan inget.. :(

..och isåfall -håller du med om att De Niro vore ett bra val? Eller ska jag ta en son till honom som första föl - man vet ju aldrig om hon blir dräktig/behåller fölet/etc etc. Kanske dumt att satsa på en så pass dyr hingst som den första? :confused:

Ja, det har du ju alldeles rätt i att de har bytt namn! :o
Det värsta av allt är att, det är som du säger! Jag klarar inte av att skriva "allbreedpedigree!, eller "all breed", om jag inte anstränger mig ordentligt!
Nu känner jag mig verkligen gammal och mossig!;)

mvh

Var på ängagårdens hingstvisning i Hbg förra helgen och deras 3åring Danzas e:De Niro-Weltmeyer verkade jätte trevlig. Svart med bläs och 4 vita fötter är ju inte fel och vilken grym bakbensaktivitet. Funderar på honom själv. Dom har ju även Dionoysos e: DeNiro-Rubenstein. Några tips om du är ute efter det blodet. :idea:

såg Danzas på Flyinge. Trevligt hasarbete och snygg.
Bra gångartshingst!
Men hoppa kunde han inte alls! :D
Men han skall ha skryt för sin inställning till hindret, till trots för han tog sig över det! ;)
mvh

Tack aldente - jag har tittat på Danzas och är nästan säker på att det blir han. Det är lite tufft att ta en så pass dyr hingst som De Niro när det är första fölet, och jag har talat med min egen veterinär också, som faktiskt är seminansvarig där Danzas står (!?), och han tyckte det var ett bra val till mitt sto. :)

Liknande trådar

Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort... 2
Svar
21
· Visningar
3 864
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har... 2 3
Svar
49
· Visningar
8 823
Senast: pastejja
·
Avel Jag har inom några år tänkt att eventuellt ta föl på mitt sto. Hon är en irländsk sporthäst med fin hoppstam och väldigt trevligt...
Svar
6
· Visningar
2 678
Senast: Hippocampus
·
Avel Har ett välhoppande dressyrsto efter Briar och sedan fullblod på mödernet. Vi vill gärna lägga på en hopphingst för att få ett rent...
Svar
17
· Visningar
2 195
Senast: Långnos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka