Hingstval-några idéer?

via

Trådstartare
Nu är läget ungefär lika förvirrat som det brukar vara så här års.
Vi har fem ston som ska betäckas. Givetvis har vi en massa egna funderingar, men jag tänkte hålla tyst om det så länge så jag inte styr era tankar.
Dessa ston handlar det om:
Hillary Clinton
Delilah Kemp
Zelda
Kewpie
Supernatural

Hillary Clinton behöver en hyfsat stor hingst (åtminstone 160), den ska vara smal i bringan, får gärna vara långbent och modern i typen.

Zelda är stor och rejäl, kan ha både stora och små hingstar, bara inte för tunga i kroppen.

Delilah Kemp har bara fått ett föl innan, efter Offshore Dream. Den avkomman är väldigt stor, trots att Delilah själv är 160, med små släktingar. Tills man ser mer vad hon lämnar storleksmässigt tror jag att det är bäst att välja hingst som är "normalstor". Ett plus om den är långbent och långlinjerad.

Kewpie har lämnat Monster Drive med Thai Tanic. OM det går att lösa så att Thai Tanic blir tillgänglig i Sverige, ska hon betäckas med honom. (Ägarna jobbar med att lösa det.) Men om det inte går behövs en back up plan.

Supernatural är lätt och elegant, men liten. Hon ska alltså ha en rejält stor hingst.

Mer utförlig presentation av stona finns på vår hemsida.

Vi avlar ju framförallt med frankoamerikaner, så helst sådana hingstar, men gärna andra förslag också. Zelda och Hillary Clinton ska inte föla i år, så där är vi inte främmande för att skicka dem utomlands. I övrigt är det en fördel om hingsten finns på färsk semin eftersom vi då seminerar dem här hemma. Dock brukar det sluta med att vi seminerar på station med fryst iallafall, eftersom de hingstar vi vill ha inte finns på färskt ....

Avkommorna ska vara säljbara. Eventuella stoföl ska helst vara intressanta att avla vidare på.

Så- spåna på! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstval-några idéer?

Varför är supernatural ostartad ? Är hon skarp i träning kanske man ska ha det i åtanke också....såg det var både spotlite o cristelle med i stammen...
 
Sv: Hingstval-några idéer?

Björkbackens stuteri i Borlänge har ju fått in en intressant ny hingst, Uptown Yankee som är en helbror till Muscle Hill;)

Finns bilder på honom på deras hemsida har jag sett:
http://www.bjorkbackensstuteri.se/
 
Sv: Hingstval-några idéer?

Lär nog knappast gå att sälja efter Uptown Yankee. :crazy: Stod inte speciellt positivt om honom heller i Ronden när han importerades (några nummer sedan).
 
Sv: Hingstval-några idéer?

Själv är jag sugen på Zola Boko. Han stämmer in på det mesta du vill ha. Lätt, fullblodslik. Bra unghäst prestationer, intresant stam ett otroligt driv i steget. Det enda som finns att klaga på är att han inte är helt korekt, så stoet bör nog vara någorlunda korekt i framstället.
 
Sv: Hingstval-några idéer?

Zola Boko har vi varit inne lite på. Vi är dock lite tveksamma på grund av två saker. Goetmals Wood-blodet har inte fungerat alls så bra i Sverige som i Frankrike, och Menhammar och Boko kommer att betäcka många av sina ston med honom. Därmed kommer det att bli många välstammade avkommor att konkurrera med på marknaden.
 
Sv: Hingstval-några idéer?

håller med om att det avskräcker, även på password som annars är lite intressant. Orlando vici gillas ju annars, och varför inte smälla på med going om ni vill ha viking blodet. Tror det kommer att betalas riktigt bra för avkommorna där. . Dyr men är nog riktigt bra affär om det kommer en rättställd hingst. ;-) har även lite förkärlek till clerk magistrate och sen är ju andover hall rejält prissänkt :cool:
 
Sv: Hingstval-några idéer?

Jag håller med om att det kommer att bli hård konkurans när Zola avkommorna ska säljas. Jag tänkte tidigare som du väldigt komersiellt, jag har dock ändrat mig lite. Efter att ha chansat med svindyr fryssperma som visat sig vara kass (fämst på halvblodssidan) skickat ston till Frankrike osv har jag börgat inse (inte helt dock:) ) att detta ofta kostar mer en det smakar. Stona har inte blivit dräktiga,någon har kastat:Eftersom det sällan finns någon bra exteriör beskrivning ser fölet sällan ut som jag har tänkt mig (man vill kunna känna sig lugn när Westholm och grabbarna kommer med mätkäppen) och det värsta av allt, många känner inte till dom här hingstarna som för oss är så exklusiva. Alla är inte avelsnördar.
Vill man ha bra betalt så ska man nog satsa på hingstar som antingen har bra förärvning eller som många har sätt och blivit imponerade av typ Raja mirchi, Ready cach.Men dessa är å andra sidan inte speciellt prisvärda. Obs detta är mina högst pesonliga tankar, kanske är jag bitter efter att ha förlorat två foster efter Scipion du Gouiter och sam Bourbon i år.:(
 
Sv: Hingstval-några idéer?

Hej!
Någon som har några ideér på hingst till Duchessa Accent? Hon är ganska het/vass precis som Pine chip (samma pappa och morfar som honom) så behöver något lugnt och stabilt ;-) Hon är nätt i kroppen och ca 160 så inga småhingstar. Någon som har något förslag?
 
Sv: Hingstval-några idéer?

Så här blir det nog:
Zelda- Rite On Line. Hon har två avkommor efter honom sedan innan, varav treåringen Alfas Domino går riktigt bra.

Hillary Clinton-Orlando Vici. Gränsfall till för liten, men hon har en avkomma efter honom sedan innan, som är åt det lilla hållet, men inte FÖR liten. Dessutom är han både snygg och lovande. (Avkomman alltså)

Delilah Kemp-Orlando Vici. Känns som en bra kombo på förhand iallafall! :D

Kewpie-Thai Tanic. Det verkar som att vi kommer att kunna få sperma till Sverige, och då blir ju valet enkelt.

Supernatural-Olimede. Tyvärr allt annat än kommersiell med tanke på hur många avkommor han har, men i övrigt känns det som helt rätt hingst.

Nu hoppas vi att det föds fem stjärnor här nåsta år. :banana:
 
Sv: Hingstval-några idéer?

såg ut som riktigt bra val rakt över. . Gillar väl inte thai tanic så mkt, men med tanke på vad hon lämnat med honom så hade jag nog gjort samma också. :laugh:
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 678
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 643
Senast: HMQ
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 295
Avel har 2 ston som ska betäckas. Har kollat lite på horestelex där man kan välja hingst o sto o se hur stammen på blivande föl blir...
Svar
13
· Visningar
1 452

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp