Hingstval - Bernstein

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare GoldenSam
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 2 288
G

GoldenSam

Jag har kollat igenom hingstarna om och om igen och upptäckte nu att Bernstein har licens. En gammal favorit !
Vad passar han på för ston och hur är tempramentet på avkommorna ?

Sv: Hingstval - Bernstein

Mitt sto e Bernstein -Nepal, har ett underbart temperament. Hon är cool, stadig och trevlig. Vänlig och passar både nybörjare och vana. Nu är hon 17 och haft lite trassel med bakhasorna de senaste månaderna men har tidigare haft ett bra steg.
Det är en rejäl dam med en äldre typ av halvblodslook.

Jag har lagt Donnerfly på henne i år.

Han verkar ju generellt sett ha lämnat bra med lättare ston och fullblod. Tänker på Ravell med syskon, mfl. Tror också att man nog ska ha ett lättare sto annars kanske det blir väl maffigt. Men det är ju en smaksak också! :)

Ja då passar han kanske inte mitt sto då hon är stor och grov.
Vilken av elit hingstarna ( dressyr ) passar lite grövre ston ?

Sonen Ravell är inte ett alternativ då? Visserligen bara A-premierad. Han har ett mycket starkt fullblodsmöderne och goda egna resultat.

Hur ser hon ut extriörmässigt och vad har hon för stam?
Vad är din tanke med den blivande avkomman? :)

Jag har en e. Bernstein hemma. Han är osäker och har däligt självförtroende, tittig och rädd för det mesta. Dock var han ohanterad när han kom till oss så allting har tagit tid. Med en annan start i livet kanske han hade varit annorlunda. Mkt snäll och social. 150 cm som treåring, 160 cm nu när han är 6.

Hade ett sto e. Bernstein som var en stirrhöna men en fantastiskt trevlig ridbarhet. Hon höjde sina ryttare till skyarna, även en dålig eller medelmåttig ryttare såg proffsig ut på henne. Vi red henne aldrig själva dock, en hästskötare testade ett par gånger. 162 cm.

Mitt sto är u. ovanstående sto. Också mkt nerv men fin. Trevlig ridbarhet hon också med ganska mycket humör. Tuff. 160-162 cm.

Ett annat sto e. Bernstein var istadig och lite bråkig. 170 cm hög och växte de sista 8-10 cm på väldigt kort tid som 4-åring om jag minns rätt. Knepig i skallen och bufflig och lite ouppfostrad. Det är nödvändigtvis inte så att hästen var omöjlig att fostra utan kan ha berott på den som gjorde det :grin:

En bekant hade också en e. Bernstein som var skogstokig. Sååååå fin och med all tänkbar potential men riktigt blåst ärligt talat.

En beridare jag känner diskuterade Bernstein-hästarna med mig då vi hade lite problem med våran. (Han kunde inte galoppera, inte ens lös alltså. Det berodde på lösa benbitar.) Han menade att många e. Bernstein är fina men skarpa och det var tydligen många som hade problem i galoppen med just byten m.m. Men det var inget som inte gick att lösa, han red flera unghästar e. Bernstein som hade svårt att lära sig byta men som sedan gjorde det mkt bra och med bra galopp. Ett kul samband bara...

Åtminstone 3 utav ovanstående hästar har/har haft lösa benbitar. Om det nu är relevant.

Mvh JV

Master är ju en personlig favorit och i år är han ju tillbaka i sverige också!
Dock så nedärver han inte de bästa benen...

AVN skriver så här:

"Master 850 ger oftast hästar av medelstorlek och rekommenderas till de flesta typer av ston
för att producera dressyrhästar av hög klass. För bästa resultat bör han tillföras ston med
välställda bakben och som har en naturlig bärighet."

:)

http://www.blup.se/sv-SE/horses/135836-saigon-swb

Detta är stoet som jag funderar på. Jag behöver en som kan förbättra gångarterna, samt är lite lugnare. Helst svenskstammad och elit.

Här är listan på ELIT-hingstar i BLUP-databasen. Inte många av dem som är i livet, är dressyrstammade och svenska. Bara för att hingsten har ELIT är det inte säkert att dom passar till ditt sto !

Namn Kön Född Stbnr Far Mor
Amiral H 1985 764 Napoleon Flamkella (50)
Bernstein H 1984 761 Napoleon Bristol Cream
Bonaparte H 1971 566 Utrillo Boniana
Briar (SWB) H 1991 899 Magini Charis (F. 2)
Cardento H 1992 933 Capitol I B-Estelle
Ceylon H 1966 454 Jovial Judit (70)
Chagall H 1966 455 Utrillo Efrodite
Chapman (SWB) H 1982 757 Chagall Dorina
Cortez H 1981 679 Cor de la Br... Ohlala
Don Primero H 1985 981 Donnerhall Fantasia
Dragon H 1967 465 Gaspari Lansy
Feliciano (SWB) H 1986 823 Irco Marco Felicia (F. 2)
Flamingo H 1969 481 Urbino Joviala (73)
Hartung H 1962 501 Ilmengrund Harfe
Hertigen H 1971 505 Nepal Larrami
Irco Marco H 1971 662 Irco Polo J. Cetsie
Irco Mena H 1982 763 Irco Marco Ballymena Park
Kaliber H 1974 574 Utrillo Calnalla II ...
Landlord H 1982 849 Landgraf I Girane
Lansiär H 1954 377 Niger Florina
Magini (SWB) H 1982 695 Maraton Gabinette
Maraton H 1976 600 Utrillo Fairy (51)
Master (SWB) H 1988 850 Ceylon Bellis (65)
Maximus H 1963 620 Manometer xx Stör
Napoleon H 1977 625 Iran Josephine (13)
Robin Z H 1983 723 Ramiro Alpha Z
Stanford H 1981 687 Anart Ravena
Urbino H 1962 430 Drabant Nella

Har träffat på 2 Bernsteinavkommor på nåt år nu. Jag är verkligen inte något proffs på avel men båda har haft en helt oooootrolig gång!! En trav att döööö för! Båda vackra fuxar runt 165. Inga jättar med andra ord men allt de förlorar i höjd har de tagit igen på gången och resningen! Dock har båda varit, inte elakt men änväl väldigt pigga. De jobbar alltid men kan bete sig som galna unghästar nästa. Absolut inte av elakhet utan av ren valpighet. Även i 7-8 års åldern och 12-13 års åldern kan de fotfarande ge sina riktig bra ryttare en åktur som kallas duga. Men det är väl lite så, en riktigt bra häst måste ha lite attityd ;-)

Det ena stoet har varit ett med hälften fullblod och det andra med ren halvblodsstamm. Verkar inte spela någon roll. Han går nog igenom mycket med finlemmighet och långa ben verkar det som, men som sagt, jag kan ine mycket.

Lycka till!

Mitt Bernsteinsto är den kortbenta varianten, men det syns inte så mycket när hon rör sig,. kommer upp bra från marken. Hon är inte grov, men bred :idea:. Ganska finlemmad men man får med god marinal in en rotviska mellan frambenen. Om jag förstått det rätt så är hon en riktigt god representant för typen "armé-häst".

Jag tycker att hon har en helt fantastisk trav, mycket bra skritt och galopp. Väldigt elastisk och har bra balans.
Hon har mycket drag under galoscherna, är elektrisk nog för de flesta kan jag tänka mig, kanske inte en fördel om man avser att avla skogsmullehästar. Positiv och riktigt trevlig i all hantering. En dam som man kanske inte kommer riktigt nära första tiden, men som sedan är väldigt tillitsfull.

Hon är den första som uppmärksammar om det händer något. Hon har faktiskt full koll på det mesta ;) ..

Mycket nöjd, hon kommer från ett bra möderne så jag gissar att några av plusen kan komma därifrån också.
/U

Har du kollat in Biggles 1015?
Stall Kilhult har ju annars svenskstamade hingstar, Rambo,Hermes, Bellman och Tabasco... Det är kanske något som faller i smak?

Jo jag har varit inne på Saigon faktiskt!!
Nu valde jag Hermes igen då hon fick en kanonunge i år med han som pappa : )
Tack för svaren ialla fall. Ungen föddes den 21/5 och jag har precis kört dem till stationen för seminering.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de... 2
Svar
32
· Visningar
2 945
Senast: Lea88
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 097
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
632
Senast: Shaggy
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har... 2
Svar
20
· Visningar
1 952
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31