hingstval anartsto?

snigelfarmor

Trådstartare
Om jag vill får jag betäcka ett sto som heter aniola(F.2) efter anart-pascal. Är det nåt? Isåfall ska jag behålla avkomman till den är ca 3 eller fyra.

Det jag vet om stoet är att hon är utbildad msv dressyr, är en bra läromästare, brunstar bra och har fått två föl varav det ena finns info om på blupsidan. Hon är trevlig, dominant i hagen, och har bra ben/hovar. Lättfödd, något grov modell. Ser ut att vara ca 165 hög.

Jag vill inte lägga alldeles med pengar, och det är en fördel om hingsten eller seminstation finns inom 20 mil från kalmar. Önskemål: vacker att se på, litet huvud, typförbättrare, gärna äldre beprövad med bra hoppblup.
 
Sv: hingstval anartsto?

Stammen är inget jag som köpare skulle höja på ögonbrynen över.
Mormors mor fick Elit, annars är mödernet rätt "tomt".

Intressant att av hennes två avkommor så fick den e: Hamilton mkt bättre gångarter än den e: Rubignon!
 
Sv: hingstval anartsto?

anledningen till att jag kan tänka mig att betäcka är just stammen då jag sett flera anartavkommor eller anartmorfarseffekt som utmärker sig på tävlingar nu i hoppning. Jag är själv uppväxt granne med anarts uppfödare och skulle tycka det var helt ok att ha anart som morfar. Med något betydligt lättare som far...
Har ni några hingsttankar?
 
Sv: hingstval anartsto?

Jag tycker absolut att du kan använda ditt sto i avel. Dels pga att hon kommer från Spindafamiljen, vilken jag anser bör bevaras inom den svenska aveln. Stammen i sig är väl inte särskilt tilltalande, men som du säger - Anart har gjort sig bra som morfarshingst i många fall. Dessutom har stoets tidigare avkommor fått klass 1 i minst en disciplin var.

Starkko hade jag valt bort pga att han ser ut att ha låg ridbarhet. Såg honom på bruksprovet och var inte alls imponerad av den biten. Han är heller inte beprövad än, så det är också svårt att veta hur han förvärver sig på typen också.
Hamilton har jag själv inga erfarenheter av, men avkomman ditt sto har med honom verkar ju blivit över medel om man kollar på poängen från treårs.
Majim G har jag ingen större koll på.
Turmalin bör vara en typförbättrare då han har Cortez i stammen. Själv är han också väldigt tilltalande typmässigt. Han bör dessutom nedärva en del storlek. Fadern Tornesch börjar ju dessutom hävda sig mycket väl på hoppbanorna! Dock är heller inte Turmalin äldre och beprövad.
Centesimo I känner jag inte till.

Eftersom avkomman med Hamilton blev så pass bra, skulle jag annars kanske prova med en annan hingst med Irco Marco-blod. Feliciano kanske? Han är kanske ingen typförbättrare, men väl beprövad är han ju på alla sätt. Hoppblupet kan man heller inte klaga på. Annars finns ju ett par Feliciano-avkommor att använda sig av. Fetcher N har Cortez som morfar och bör därför ge bättre typ än Feliciano själv. Hip Hop kanske inte alltid förbättrar typen, men har kanske starkare möderne för hoppning.

Eller så tar man något helt annat - Colmar? Stor och snygg med mycket hopp och en intressant stamtavla. Dessutom hur snäll som helst! Men - han är ju inte heller beprövad.

Lycka till! :)
 
Sv: hingstval anartsto?

Tack, det var bra input. Har bestämt mig, Centesimo blir det. Har capitolblodet som anarthästarna verkar funka bra med och han står nära, så vi slipper åka med henne så långt. reggas i Zangersheide.

Tömkörde stoet igår för första gången och efter några års icketräning höll hon verkligen hög klass på gångarterna! Jag som tömkört många många hästar som kusk blev väldigt förvånad. Hon har de bästa gångarterna jag sett på ett fölsto med hängmage och svank. Förra ägarna ringde med och berättade att hon tävlades lokalt upp till 120 och tränade på betydligt högre höjder. Hennes föl anses ha kapacitet enligt deras ägare, den ena (e.hamilton)tävlas i fälttävlan och hoppning. Sett video och ser mycket lätt och fin ut.
Nästa år kanske warsteiner ska användas och prova dressyrgenerna? Fast gillar verkligen rambo, hermes och Okeanos mer...

Tack igen för bra input, men samtidigt lite tråkigt att jag sade nej till betäckning tidigare på henne mycket tack vare er här. hade inte förra ägaren ringt och berättat om henne hade jag aldrig betäckt henne. Man ska tänka på vad man skriver.
 
Sv: hingstval anartsto?

Har inte så mycket tips, tänkte bara berätta att mitt egna sto har Anart som morfar. Hennes mor var en stabil häst med bra hoppkapacitet och bra huvud. Det har nedärvts till mitt sto som även hon hoppar med otroligt bra huvud och okej teknik. Klass 1 hoppare som treåring.
Det man hade kunnat önska är väl mer gång på dessa två iallafall :)
 
Sv: hingstval anartsto?

Hej! Det blev föl, efter last liberty. Ett fint men lite litet stoföl. Supertrevlig och korrekt med gummi i benen. ! Det är dags att tänka på en ny hingst. Samma eller andra förslag?
Krav;
Lätta upp
Gärna lite uttryck, look.
Hoppstammad.
Inga fantasipriser.
 
Sv: hingstval anartsto?

Har sto eee Anart som betäcktes med Haydn 977 förra sommaren i Halmstad, ligger kanske lite längre än 20 mil från kalmar, men är ju fullblod i honom så han bör ju lätta upp:) Mitt sto är ganska grovt, så det var en av anledningarna till att jag valde honom.
Morfar är Lucky Boy så hoppblod finns ju i honom. Han har själv tävlat 1,50 hoppning.

Han har inte så många avkommor men två av dom var med i SSHS-auktionen i höstas och den ena såldes för högsta pris och den andra inte långt ifrån.

Han verkar via naturlig betäckning och är inte alls särskilt dyr.
 

Liknande trådar

  • Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 459
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp