Hingsttips

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Love_energy
  • Startdatum Startdatum
L

Love_energy

Hoppas ni orkar:crazy: men om nåna månader fölar prinsessan där hemma och det är dax att hitta en ny hingst kanditat.

Lägger in en länk med hennes stam:
http://www.allbreedpedigree.com/agena5

I dagsläget är hon dräktig med Cathageno från flyinge, då jag alltid gillar honom och tyckte han passade. Det jag vill ha är en rejäl häst (dryga 1,70+ då jag är 1,80 lång själv), men inte alltför tung, men det risken är kanske inte så överhängande då hon är nätt i sig själv.

Damen i fråga är 1,65 och enligt mej långryggad:crazy:.
Hon är ca 2cm överväxt baktill. Angående överlinjen kan jag inget...:crazy:
Hon är idagsläget 6 år och har gått löp till ca 4-5 år ålder, men idag är hon ridhäst, dock lullar bara i hagen hemma hos mor då jag pluggar på annan ort.
Hennes psyke varierar från dag till dag, jag har hört av andra som galopptränat henne att hon "nog inte var menade för tävling pga hennes psyke".

Vid veterinärbesiktningen vid köp av henne, sa dem att hon hade fina gångarter.

Det kommande fölet ska vara en allroundhäst mot dressyr.

Slänger in några bilder på madam, dock inte dem bästa, men ni kan se att hon är en slimmad dam, smal bog etc..

Ska uppdatera med bilder när jag är hemma v.12

tack på förhand :idea:

18755693.jpg

18714975.jpg

18963239.jpg

Inte nämnvärt tränad på denna bilden.

Sorry för kladdigt inlägg:crazy:

(PS, kommentera gärna hennes exiteriör)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hingsttips

Hade jag haft ett fullblod av den kalibern hade jag aldig betäckt med halvbloshingstar. Jag hade satsat på ren fullblodsavel. Det är synd om fullblodsaveln ska mista ett sådant sto.

Hade jag haft ett fullblod av den kalibern hade jag aldig betäckt med halvbloshingstar. Jag hade satsat på ren fullblodsavel. Det är synd om fullblodsaveln ska mista ett sådant sto.

Jo, det är väl tänkt att det ska avlas på fullblod sen, men man ska vara beredd att åka en bit med när det bara är naturlig betäckning. Kanske är det bara jag som inte insett vilken stam hon verkligen har? :S

Hörde dock i en annan tråd att hon hade mer ridhäststam är galoppstam...
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=860218

Senast ändrad av en moderator:

Dels har hon gått bra på banan själv, visserligen bara en vinst men en plats procent 45 är inte så illa. Det betyder att nästan hälften av gångerna har hon gått in pengar. Sedan har hon en mor och syskon som gjort det samma. Plus att hon har i rakt nedstigande led Altamira som är mamma till Algarve och Altamira. Alla klassiska svenskfödda fullblod. När jag ser stammen är det nästan så jag inte ens kan förstå att det är sant.

Hoppsan:o Oj, vad insatt du var!:)

Jag borde kanske skämmas rejält för mitt ovetande:o

(Sitter kanske på en kommande guldgruva:rofl::idea:)

Sant sant, men jag har aldrig hållt på med galopp, kan mer om trav, vilket kanske är så nyttigt i detta sammanhanget:D

Skrivit i några andra trådar om galopphingstar till henne, men han (Songline) stå lite obekvämt långt borta, dock inte fått hingstkatalogen för i år..

Ett tips som funkar bra så väl på trav som galopphästar är att tittat på vilka distanser som passat henne och sedan välja hingst efter det. Om jag kommer ihåg rätt så har hon gått bäst på medeldistans så då ska du välja en hingst som också gjort det för att bästa resultat som löphäst.
//Lycka till med ditt hingst val vad det än blir.

Funderar du på ett halvblod så tycker jag att Biggles 1015 är en bra kandidat till ditt sto.:)
Lämnar trevligt temperament, bra gångarter och de hoppar bra. De får en jätte fin sida. Har själv två och väntar på den tredje... Fått mycker beröm för mina avkommer. Såg en på Tullstorp i helgen också, ett 4-årigt sto som fick diplom som 3-åring. Biggles var pappa till den som vann 4-års Championatet i fälttävlan 2007.. Gå in på Tullstorps hemsida och titta iaf;)

Hade jag haft ett fullblodssto och velat betäcka med en halvblodshingst så hade det utan tvekan blivit De Noir, möjligtvis även Daytona.

Annars är jag själv mer för rena engelska fullblod.

Funderar du på ett halvblod så tycker jag att Biggles 1015 är en bra kandidat till ditt sto.:)
Lämnar trevligt temperament, bra gångarter och de hoppar bra. De får en jätte fin sida. Har själv två och väntar på den tredje... Fått mycker beröm för mina avkommer. Såg en på Tullstorp i helgen också, ett 4-årigt sto som fick diplom som 3-åring. Biggles var pappa till den som vann 4-års Championatet i fälttävlan 2007.. Gå in på Tullstorps hemsida och titta iaf;)

Gillar inte honom alls, vill ha grövre och så har han e.Briar. Har hört att briar lämnar skarpa avkommer, men det kanske försvinner efter några generationer. men tack för tipset:idea:

Hade jag haft ett fullblodssto och velat betäcka med en halvblodshingst så hade det utan tvekan blivit De Noir, möjligtvis även Daytona.

Annars är jag själv mer för rena engelska fullblod.

Gillar inte riktigt modellen på dem två, speciellt inte Daytona. Lite små med, men tack för tipset:idea:

Samtidigt är det ju sådana fullblodsston vi behöver i halvblodsaveln, de flesta fullblodsston (och hingstar) som används i halvblodsaveln är de som inte är tillräckligt intressanta för galoppaveln, alltså får vi det man ratar. Och ett fullblod som inte duger till det den är avlad för är oftast inte den bästa till något annat heller. De allra bästa fullblodshingstarna (internationellt sett) har vi inte råd att ens titta på till halvblodsavel eftersom språngavgifterna ligger i en helt annan liga, det är verkligen synd.
Jag skulle välja en väldigt välmeriterad hopphingst med bra överlinje och framförallt bra halsansättning, då ditt sto ser ut att ha lite lågt ansatt hals. Av de som står i Sverige skulle jag titta på följande:

Spender S
Cagancho
Cagliostro
Guido
San Brasil

Ja, satsa på en riktigt fin o stor halvblodshingst så köper jag gärna avkomman dyrt :D.

Håller med ovansående om hingstval, speciellt Cagancho o Guido.
Guido med fullblod. Det måste ju bli bra!!!

Jag har ju som sagt en Cagancho-fullblod som är riktigt fin!! Kommer leta efter den stammen igen i nästa unghäst som skall kvalas o ev säljas. Utan tvekan!! Enligt hingstinfo så ger han bra temperament också!! O typ!!

Kul med fullblod då du kan ta mer bastanta bra hingstar med klassiska stammar bakom som Voltaire o Calido i de 2 ovanstående exemplen...Vem skulle mer kunna tänkas passa...

Jo! kan tänka mig att Ludwig är bra också då han är bitig o har bra gångarter o hopp...borde passa ett fullblod!!

Ja, satsa på en riktigt fin o stor halvblodshingst så köper jag gärna avkomman dyrt Ja, satsa på en riktigt fin o stor halvblodshingst så köper jag gärna avkomman dyrt :D.

Håller med ovansående om hingstval, speciellt Cagancho o Guido.
Guido med fullblod. Det måste ju bli bra!!!

Jag har ju som sagt en Cagancho-fullblod som är riktigt fin!! Kommer leta efter den stammen igen i nästa unghäst som skall kvalas o ev säljas. Utan tvekan!! Enligt hingstinfo så ger han bra temperament också!! O typ!!

Kul med fullblod då du kan ta mer bastanta bra hingstar med klassiska stammar bakom som Voltaire o Calido i de 2 ovanstående exemplen...Vem skulle mer kunna tänkas passa...

Jo! kan tänka mig att Ludwig är bra också då han är bitig o har bra gångarter o hopp...borde passa ett fullblod!!

Jag måste säga att jag blev heelt förälskad i Guido:love::love: Inte för jäkla dyr heller:idea:
Hehe, har man då en köpare med så;)

Hittade inga kostnader angående Ludwig eller Cagancho:crazy: men jag äger inte på sökningar heller.

Samtidigt är det ju sådana fullblodsston vi behöver i halvblodsaveln, de flesta fullblodsston (och hingstar) som används i halvblodsaveln är de som inte är tillräckligt intressanta för galoppaveln, alltså får vi det man ratar. Och ett fullblod som inte duger till det den är avlad för är oftast inte den bästa till något annat heller. De allra bästa fullblodshingstarna (internationellt sett) har vi inte råd att ens titta på till halvblodsavel eftersom språngavgifterna ligger i en helt annan liga, det är verkligen synd.
Jag skulle välja en väldigt välmeriterad hopphingst med bra överlinje och framförallt bra halsansättning, då ditt sto ser ut att ha lite lågt ansatt hals. Av de som står i Sverige skulle jag titta på följande:

Spender S
Cagancho
Cagliostro
Guido
San Brasil

Lite i den tankebanorna gick jag med angående fullblod i halvblodsaveln:)

Ska kolla in dessa hingstarna:idea:

Jag måste säga att jag blev heelt förälskad i Guido:love::love: Inte för jäkla dyr heller:idea:
Hehe, har man då en köpare med så;)

Hittade inga kostnader angående Ludwig eller Cagancho:crazy: men jag äger inte på sökningar heller.

Cagancho kostar 2000 vid 17 dyg och 8000 vid 45 dygn inkl fosterförsäkring

LC kostar 1500 vid språng och 6500 vid 90 dygn (ingen fosterförsäkring)

Cagancho kostar 2000 vid 17 dyg och 8000 vid 45 dygn inkl fosterförsäkring

LC kostar 1500 vid språng och 6500 vid 90 dygn (ingen fosterförsäkring)

Det är ju helt överkommliga priser:idea:

Tänk vad mkt hingstar det finns utanför Flyinge:idea::angel:

Jag har ett sto ur samma stostam http://www.allbreedpedigree.com/exciting7 .
Hon har en treåring efter Rubinrot som såg mkt fin ut sen har hennes mamma Algol fått två avkommor e: Bocelli med 50 och 51 p så dom hingstarna kanske du skall kolla på.

Mitt sto rör sig också mkt bra och har en härlig spänst, hon skall i år till Nobel. Jag har även funderat på Ludwigs Champion och Rubinrot. Jag har gillat alla Nobelungar jag sett och han ser så mysig ut själv.

Spender S är hos Jos Landsink sen ett år tillbaka, kanske finns fryst sperma kvar här i Sverige?
Jag skulle ha satsat på en riktigt bra hopphingst som är äldre och meriterad i Sporten samt visat att den förärver sig väl också eftersom stoet inte är prövat i halvblodsaveln ännu. återkommer med förslag, ska fundera lite...Hon har ju rätt låg halsansättning så man måste ju ta en hingst med bra front i uppförsbacke...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka