Hingsttips till mitt halvblodssto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mrs Moody
  • Startdatum Startdatum
M

Mrs Moody

Jag söker en hingst som är något mindre (under 170 cm i alla fall) och lätt i typen. Han ska framförallt röra sig bra, men även kunna hoppa hyfsat. Helst ingen skimmel :angel: annars spelar inte färgen någon roll.

Stoet i fråga är ett svenskt halvblodssto e.Aram KWPN ue.Zeus ee.Nimmerdor. Hon är inte direkt grov, men stor (172 cm) och rejäl och jag skulle gärna vilja att avkomman blev något mindre och ädlare. Jag har inga exakta resultat, men jag vet att hon har tävlat ganska höga klasser i hoppning innan hon kom till mig. Hon rör sig rätt trevligt, men det är hoppning som är hennes gren.
Ingen superbra bild, men så här ser hon i alla fall ut:
28208474.jpg

Sv: Hingsttips till mitt halvblodssto

New Balance har intressant stam som jag tror hade matchat ditt sto (Indoctro-Sit this one out xx). Han har visserligen Nimmerdor i tredje led men att linjeavla på Nimmordor är inte helt tokigt. Han har dessutom placeringar i svår klass dressyr men ligger på 139 i blup på hoppningen. Är A-premierad och 164cm.

Cuper (Chambertin-Landgraf) har haft fina avkommeresultat och verkar lämna okej gång och bra hoppförmåga. Är 166 cm. Har ett hoppblup på 136.

Det är två hungstar som jag kan komma på lite sådär nu bara. Finns säkert en hel hög till under 170 som är intressanta.

Nämen så roligt !

Jag har nämligen ett sto med stammen Corland-Aram-Zeus !!! Väldigt liknande möderne alltså, min hästs mamma och din är ju väldigt nära släkt !

Så gissa vad jag rekommenderar :-) fast det är ju förstås en skimmel

Mitt sto är bara 159 cm ! Men fick ändå en 8-a på typ på kvalitén. Hon visade inga gångarter alls eftersom hon inte var riden så mycket då (tre veckor)

Bild:
30307080.jpg

Senast ändrad:

Åh Tack !

ja, hon är syns i mängden trots att hon är vanligt tråk-brun. Hon har ganska rak hals, men det märker man inte i ridning, hon har helt lätt för att bära sig och ha nacken som högsta punkt.

Numera skulle jag säga att hennes gångarter är 8-mässiga, iaf galopp och trav.
Hon är en riktig gummiboll i hoppningen.

Hon är hos en duktig flt ryttare just nu och faktum är att hon är oväntat säker i terrängen. Hon tillhör annars skaran som kan vara lite lätt förvirrade - men i terrängen har hon hittills vetat exakt vad hon skall göra och gjort det.

Vad kul att hitta en släkting! Din tjej ser jättefin ut. :) Corland är ju som sagt skimmel tyvärr :p och jag är mer ute efter en hingst som är allround mot dressyr.

En hingst som jag själv är lite sugen på är Herzensdieb. Vacker och ädel och rör sig bra och hoppar inte så tokigt heller. Vad tror ni om honom?

jag är mer ute efter en hingst som är allround mot dressyr.

Jaha, jag trodde att du ville fortsätta på hoppspåret. Jag tycker att du ska kolla på ett par hingstar efter bruks. Sir Oldenburg kombinerar dressyr och hoppblod (Sion-Contender) och Floré Star e Florestan-Arpeggio med samma mamma som Corlensky G I och II. Det är nån mer jag har på känn som borde passa, men har ett tillfälligt hjärnsläpp...

Sir Oldenburg tror jag är en rätt rejäl bit så det vetefasen om han lättar upp.
Men Floré Star kan vara superspännande - den hoppas jag verkligen att den blir godkänd.

Sen kan jag ju säga till TS att jag hade inte lagt en hingst mor dressyr på en märr med såpass hyggliga hoppmeriter. Däremot en hopphingst med bra gångarter som också ger litet mindre... fast jag kommer inte på nån just n u

Nu har jag bara sett bilder och en liten filmsnutt på SO, men jag tycker att han ser fin ut i typen. Men sen tycker ju jag att Damino är lätt och modern också vilket inte många håller med om.

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 372
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 959
Senast: linnsan
·
Avel Tanken har väckts att kanske lägga en hopphingst på ena stoet något år för att få fram en multitalang mot hoppning. Stoet hoppar själv...
2
Svar
25
· Visningar
4 092
Senast: Långnos
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 895
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka