Hingsttips till isabellsto hoppning.

Sv: Hingsttips till isabellsto hoppning.

Hej!
Jodå,visst finns det en del.Dock mycket rena dressyrhingstar. Inga toppar precis varken exteriört eller på avkommor.De nye vet man inget alls om.Många äldre som inte intresserar mig samt några på naturlig betäckning ej intressant.
Rörelserna ska vara bra men inte en ren dressyr denna gången helst inte.
Dessutom vill jag ha en okomplicerad avkomma.Alltså en som funkar för vanligt
hästfolk,hobbyryttare.Stadigt psyke,sansad men ändå snygg.Bra ben vill inte ha en som är krokig i benen det blir bara bekymmer.I princip ska avkomman gå att sälja utan att visa vad den går för. Det lutar åt Armani Code eller Magic Park.
Luxus har jag inte kollat på och de övriga möjligen Stakkato är jag inte intresserad av. Sir Oldenburg har jag också varit intresserad av men är osäker på att det är mycket fullblod. Stoet är mycket på tårna. dessutom är jag osäker på avkommorna och vilken färg det blir.
Blir troligen Magic Park bättre rörelser än A inbillar jag mig och verkar lugnare men är ju också betydligt äldre.
Vet någon hur fadern till Mag. och A är eller avkommorna?Temperament och
ridbarhet.
 
Sv: Hingsttips till isabellsto hoppning.

Är helt oinsatt i avel... typ men...

Briar ger väl både hopp och dressyrtalanger (eller kombinerade) och A-dur ska väl oxå ge hopphästar med bra gång?
Båda de är ju fuxar och tillgängliga vad jag vet.
 
Sv: Hingsttips till isabellsto hoppning.

Okeanos är en kandidat till mitt isabell-sto när hon ska betäckas.

Annars har jag funderat på Briar, Luxus, Warsteiner och Qurinell. De känns ganska allround allihop. Sen finns ju också JJ Rayban, som ska ha fått fina hopp-poäng i Tyskland.
 
Sv: Hingsttips till isabellsto hoppning.

Lite utanför ämnet, men ändå inte...

Alla ston från ditt ner till mormors mormors mormor Gulla-Lill 2120 RÄc har varit eller är isabellfärgade.
Visst, man ska inte avla för färgens skull, men i detta fall kan det ändå vara en faktor att tänka på då ditt stos stofamilj är känd för sin gula färg.

Tyvärr har jag inget tips på någon hingst till ditt sto.
 
Sv: Hingsttips till isabellsto hoppning.

Fast på dressyrsidan är det inte så ovanligt med gula tävlingshästar, Pompe och Bernstein lämnade ju gult, och så finns det några gula stostammar som lämnat bra. Så jag håller inte med om att tävlingsryttare skulle undvika gula hästar - däremot betalar man inte extra för dem heller. Det är mycket mer värt att en häst kan röra sig eller hoppa än vilken färg den har.

Vill man värna om gulanlagen ska man väl ta den bästa hingst man kan tänka sig till sitt gula sto, större chans att avkomman hamnar i avel då. Och även om en isabellskimmel inte kommer se gul ut så kan den ju sprida anlaget vidare.

lite OT men min lilla dröm hade ju varit att få en isabellavkomma efter mitt fuxsto nästa gång hon ska få föl -en avkomma med massor med gång och sedan så snygg färg på det :d
 
Sv: Hingsttips till isabellsto hoppning.

Fast det finns gulbruna ston i Bella-stammen också. Och andra färger än gult.
 
Sv: Hingsttips till isabellsto hoppning.

Fast det finns gulbruna ston i Bella-stammen också. Och andra färger än gult.

Det vet jag ju att det gör ;), dock är hela stolinjen isabellfärgad i just detta fall.
Men visst ska man i första hand avla på kvalitet och hållbara hästar framför färg.
 

Liknande trådar

Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 744
Avel Hej har tagit beslutet att mitt fina sto skall få ett fint föl förhoppningsvis :) MEN vill ha tips på bra hingst! Nybörjare på detta...
Svar
3
· Visningar
964
Senast: Mistimed
·
Avel Jag hängde en del här på buke för några år sedan och när jag skulle betäcka mitt sto 2005 lärde jag mig massor här. Stoet dog tyvärr...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 982
Senast: dobbis
·
C
Avel Jag behöver hjälp med att välja hingst! Mitt sto: Svenskt halvblod (renrasig) fux på 7år haft 2 föl tidigare (dom blev fina men nu...
Svar
12
· Visningar
1 710
Senast: CassaMy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp