Hingsttips till isabellsto hoppning.

hampus

Trådstartare
Hej!
Någon som kan tipsa om hingst till isabellsto efter As de Thurin -Shogun.
Snyggt sto,ganska ädel dock med icke så bra rörelser särskilt fram.
Har två föl båda med dressyrstam som rör sig bra. Don Schufro i den ene och
Damino i den andre.Båda hoppar också faktiskt.Speciellt Daminon.
Gärna fux eller svart. Kan det bli isabell på skimmel eller vad händer?
Tacksam för svar.
 
Sv: Hingsttips till isabellsto hoppning.

Har inga hingstförslag, men när det gäller skimmel så beror det på vad hingsten har för "grundfärg". Är den ex. född som fux har du 50% för fux och 50% för isabell + 50% chans/risk för skimmel ovanpå det.
 
Sv: Hingsttips till isabellsto hoppning.

Skimmel lägger sig alltid ovanpå de andra färgerna. Kolla i färgtråden :-)
 
Sv: Hingsttips till isabellsto hoppning.

Jag hade ett sto e. As de Thurin - Marwin som jag betäckte med Niveau och fick en jättefin avkomma som rör sig väldigt bra men hoppar desto bättre! Tyvärr är avkomman inte visad något mer än som föl eftersom jag blev oplanerat gravid mitt i inridningen, men hon tar sig bra hos nya ägaren och är en väldigt klok häst!
 
Sv: Hingsttips till isabellsto hoppning.

Niveau är väl dock inte i avel i år heller, hemsidan är i alla fall inte alls uppdaterad sen 2011 så verkar inte vara avelsplaner för honom utan det är väl tävling som gäller gissar jag. Har iofs inte kollat om han löst licens.
 
Sv: Hingsttips till isabellsto hoppning.

Mina förslag är fuxarna Armani Code och Magic Park om du vill ha en hingst som finns i Sverige. Tänk på att du mycket väl kan få ett brunt föl om du betäcker ditt sto med en svart hingst, om du inte vet att ditt sto inte har någon agouti-gen. Att betäcka ditt sto med en skimmel har jag svårt att förstå meningen med.
 
Sv: Hingsttips till isabellsto hoppning.

Mina förslag är fuxarna Armani Code och Magic Park om du vill ha en hingst som finns i Sverige. Tänk på att du mycket väl kan få ett brunt föl om du betäcker ditt sto med en svart hingst, om du inte vet att ditt sto inte har någon agouti-gen. Att betäcka ditt sto med en skimmel har jag svårt att förstå meningen med.

Kanske en klok människa som har insett att man oftast inte får bästa resultat av ren färgavel hon kanske är klok nog att i första hand välja hingst efter vad som verkligen passar stoet och i andra hand färgen ;) :cautious:

Till TS välj naturligtvis inte hingst i första hand efter vilken färg den är utan se till att i första hand hitta en hingst som förstärker stoets positiva egenskaper och som inte har samma brister som stoet. I nästa steg om du har många olika alternativ som passar in på det då kan du välja efter färgen bland dessa hingstar. Det blir inte kul för dig annars om du får en helt värdelösa avkomma som dessutom inte blev gul som du hoppades på. Gör du ett noggrant hingstval så får avkomman förhoppningsvis bra kvalite även om den får "fel" färg.
 
Sv: Hingsttips till isabellsto hoppning.

Äh, det är väl många som inte vill ha skimmel, kolla bara på de som avlar dressyr.

Och har man ett isabellsto så är det i alla fall för mig ännu viktigare att inte ta en skimmel, man hade ju gråtit blod om man fått en isabell som sen börjar skimla.

Trots allt säljer färgen, om man nu vill sälja en vacker dag så tror jag på minst 10 000 plus på en isabell. Om inte ännu mer...
 
Sv: Hingsttips till isabellsto hoppning.

Det är bara ni isabell folk som tror det ;) Till skogsmulleryttare så kanske du kan få dem att betala för färg se bara på alla korkade som köper skäckar oavsett vad för skräp som är föräldrar bara för att det är en skäck.

Faktum är att väldigt många tävlingsryttare varken vill ha gula eller skäckar just för att det ytterst sällan är bra hästar för att de färgavlas så mkt.

Vad gäller skimlar så har du faktiskt fel numera är det väldigt hugg efter skimlar med gångartsstam, folk har väl tröttnat på de tråkbruna.

När det gäller hopphästar har det alltid varit mkt sug på skimlar (de som inte haft skimlar vet inte vad de ger sig in på att hålla tävlingshästar i presentabelt skick när de är vita ;) ).
 
Sv: Hingsttips till isabellsto hoppning.

Å andra sidan är det absolut största merparten av alla hästköpare hobbyryttare. Även dom som har ambition att rida 1.30-1.40-klasser vill nog allt gärna ha en talangfull häst med en läcker färg.

TS, Cream on Top är en goding annars finns det väl ett helt gäng fuxar att välja mellan:).
 
Sv: Hingsttips till isabellsto hoppning.

Fast på dressyrsidan är det inte så ovanligt med gula tävlingshästar, Pompe och Bernstein lämnade ju gult, och så finns det några gula stostammar som lämnat bra. Så jag håller inte med om att tävlingsryttare skulle undvika gula hästar - däremot betalar man inte extra för dem heller. Det är mycket mer värt att en häst kan röra sig eller hoppa än vilken färg den har.

Vill man värna om gulanlagen ska man väl ta den bästa hingst man kan tänka sig till sitt gula sto, större chans att avkomman hamnar i avel då. Och även om en isabellskimmel inte kommer se gul ut så kan den ju sprida anlaget vidare.
 
Sv: Hingsttips till isabellsto hoppning.

Hej igen.
Vad trevligt med svaren,har inte haft tid att kolla förrän nu.
I första hand vill jag ha en hingst som är bra,stoet har bra sida men jag vill ha mer rörelser på henne.Helst en hingst som har både hoppblod och dressyrblod
men behöver inte vara någon topp.Men ska säga som det är att jag vill inte ha en brun sen får det vara hur det vill med färgavel.Jag tycker alla hopphästar är bruna. Men jag har tittat på Armani Code och Magic Park men är osäker på deras
rörelser.Vet att skritten var dålig på A i alla fall.Jag har inte sett dem i verkligheten ni som har gjort det ,vad tyckte ni ?
För övrigt finns det faktiskt nästan inga hingstar som har hoppblod och inte så många dressyr heller som är fuxar och står i Sverige.
Vill inte ha fryst ,för dyrt för mig,och osäkert.
Fattar faktiskt inte varför man kastrerade Damino så snabbt.Den hingsten jag fick är snygg ,rör sig bra,bra ben.Möjligen lite mycket energi.gick som hingst till han var 2 år utan problem.
 
Sv: Hingsttips till isabellsto hoppning.

Måste erkänna att jag vet inte vem Cream on Top är.
 
Sv: Hingsttips till isabellsto hoppning.

Fast rätt så mycket fuxar tycker jag det finns ändå, om vi bara tittar på fuxhingstar som står till tjänst i år finns det ju klart en del att välja mellan.

Fuxhingstar stationerade i Sverige är:

A-Dur
Armani Code
Briar (dres)
Donnerfly (dres)
Firenze (dres)
Gustav (dres)
Hamilton
Hasard
Hermes (dres)
JJ Ray Ban (dres)
Lavinio
Luxus CML
Lynch Bages (dres)
Magic Park
Qurinell (dres)
Rambo (dres)
Sankt Erik ll (dres)
Starkko
Warsteiner (dres?)
Zaladin Ml (dres)

Och vill man titta på andra färger, utom just brun, så har vi t.ex svarta (iaf reggad som svart) Sir Oldenburg som lämnar både goda hopp och gångarter.
 
Sv: Hingsttips till isabellsto hoppning.

Fattar faktiskt inte varför man kastrerade Damino så snabbt.Den hingsten jag fick är snygg ,rör sig bra,bra ben.Möjligen lite mycket energi.gick som hingst till han var 2 år utan problem.

Ryktet säger att han blev lite knepig att rida... Finns inte många resultat på honom tyvärr!
 
Sv: Hingsttips till isabellsto hoppning.

Om du gillar Damino så har han ju en son som blev godkänd i våras. Gustav.

Jag förstår inte riktigt exakt vilka egenskaper du tycker att är viktigast hos avkomman. Förutom att du inte vill ha en brun. Ska du bergsäkert slippa en brun så använd en fux. Då *kan* det bara bli fux eller isabell.

Jag tycker att både Armani Code och Magic Park är väldigt fina hingstar. Gillar dem extremt mycket bättre än Damino (om jag förstår kastrerades för att han inte fungerade som hingst han blev alltför hingstig)
 

Liknande trådar

Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 744
Avel Hej har tagit beslutet att mitt fina sto skall få ett fint föl förhoppningsvis :) MEN vill ha tips på bra hingst! Nybörjare på detta...
Svar
3
· Visningar
964
Senast: Mistimed
·
Avel Jag hängde en del här på buke för några år sedan och när jag skulle betäcka mitt sto 2005 lärde jag mig massor här. Stoet dog tyvärr...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 982
Senast: dobbis
·
C
Avel Jag behöver hjälp med att välja hingst! Mitt sto: Svenskt halvblod (renrasig) fux på 7år haft 2 föl tidigare (dom blev fina men nu...
Svar
12
· Visningar
1 710
Senast: CassaMy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp