Hingsttips sökes

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Morotsbiten
  • Startdatum Startdatum
M

Morotsbiten

Till mitt sto som är E gaspadin..ue hertigen
Nätt liten dam på 163 cm

De jag vill med fölet är att den ska bli större så en hingts som lämnar stort är önskvärt.

Sen inte allt för dyr så som Briar/cadento utan max 2000 i spång MED moms
Och MAX 6000 MED mån vid LEVANDE FÖL!

bernstain är jag sugen på nu eftersom han dog, på hemsidan står inga prisökningar för han dog.

De doser som är kvar lär ju gå åt bäst å vara ute...
Men andra hingstar då??
Gärna svensk gamal stam men inge måste

Sv: Hingsttips sökes

Saigon kanske vore en kandidat?! Han kostar 2000+5500 levande föl +moms. Har själv ett sto e:Brilliant ue:Hertigen som ska ha föl i år efter Saigon. Tycker han verkar vara en typförbättrare, högställda avkommor med god resning och goda gångarter. En annan favorit är Bayron, har själv fått 3 härliga föl efter honom, han kostar ungefär lika mkt som saigon, tror han är lite billigare i språngavgiften och sedan har ju han 90 dygnsavgift. Bernstein är ju heller inte helt fel. Det är ju ganska svårt att rekommendera hingst till ett sto som man inte sett, men de här hingstarna har alla tre det som jag söker, men man får ju se till vad man har för sto, hennes för- och nackdelar.

Eftersom Bersnstein är död så blir det ju FAI på honom, i den mån det finns fryst.
Det brukar ju kosta ett par 1000 extra, + moms, i jämförelse med TAI och AI. Så om du vill hålla dig under 8000 inkl moms, så bör du nog stryka honom som kandidat.
mvh

Jo jag vet men på hemsidan står det inge höjning på han.. fast dom kanske inte har hunnit ändra... saigon är jag sugen på .... eller silvano

Silvano är kanonfin ! Jag vet dock inte vad han ger, och inte så gammelsvenskt.

Vad tror du om Lambourghini, han har ju både gammelsvensk stam och är lite av en multitalang. Dock vet jag inte hur stort han ger.

Jag tycker att du är på ett bra spår när du vill bevara det svenska, även om de utländska hingstarna är väldigt fina så är det kul med "hel"svenska hästar.

Kostanderna till Gränsbo blir desamma även om man köper fryst(förutsatt att de inte begränsar tillgången nu när han är död). Det är kostnaderna runt omkring som stiger skyhögt när man använder fryst + att alla seminstationer inte hanterar fryst. Jag vill också minnas att de kräver DNA-prov på både sto och föl då man använder fryst, liksom importsemin - vilket innebär ytterligare en dryg tusenlapp extra när fölet är fött.

Vilka egenskaper har ditt sto som du vill ha även hos fölet? Svagheter? Vad har hon för meriter? Syskon som presterat? Vad kommer det sig att du vill avla på just det här stoet? Är det en dressyr-avkomma du vill ha (Gaspadins BLUP i hoppning är ju extremt lågt)?

Menar inte att klanka ned på ditt sto, men tycker att man som uppfödare bör ställa sig ovanstående frågor (gäller även mig naturligtvis). Då är det förhoppningsvis lättare att ta rätt beslut när det gäller betäckning och hingstval. Därmed inte sagt att det gör det lätt att välja, det är verkligen jättesvårt! ;)

Jo eftersom jag har ett sto med gammelsvensk stam vill jag bevara det...

Även om jag tog Laurin förra gången och "bröt" mot mina tycken så ja hehe undantag får göras :D :o

Lambourghini? hm kan du ge lite mer fakta om han?? bilder?? eller har han en hemsida??

hehe jo det glömde jag ju att nämna hehe så det lkan vara lite svårt att hjälpa mig då=)

Jag vill ha en dressyrhäst... dock ger hon bra hopphäsatr åsså då de 2 föl hon tidigare haft en hoppar idag 150 banor min unghäst hoppar bara 90 än så länge.. dock är han under utbildning men har visat en ev fin framtid på hoppbanorna

Mitt sto är tävlat upp till 140 hoppning LA dressyr dock utbildad msv dressyr!

Hon har ruskigt dåliga hovar så en hingst med bra hovar är ett måste.Inte för långt kors då mitt sto har långt!

Högreslig hingst som ger stort

Jag vill avla på mitt sto då hon är fin för sin ras har bra stam ger bra avkommer ja därför=)

Varför inte prova Okeanos 1097, har nästan en helt identisk stam med Briar 899, då mödrarna är helsyskon. Tycker det verkar vara en mkt intressant hingst men han är ju än så länge ett oprövat kort. Han kostar 8000 vid 45 dygn + moms. Ganska vettigt pris för bra stam ;)

Tror inte att det finns någon hingst för under 2000:- med moms vid språng. Möjligen Artist, men han har ju Hertigen till farfar.

Förra året hade Shogun enbart levande-föl avgift, vet inte om det är så i år också.

Har du kollat in vad lille Hermes kostar? Han är visserligen liten, precis som ditt sto, men av fin gammal svensk stam ;)

Vad ligger bakom Hertigen på ditt sto?

Har du förresten kollat in Zephyr? Han har gett den gode dressyrhästen Ajax Två ue ett Gaspari-sto.

Ja men då så, då har hon ju fina meriter, ditt sto. Jag är tyvärr inte så insatt i dressyrhingstarna, så rådgivning när det gäller dem överlåter jag åt andra. ;)
Lycka till!

Nactus är ytterligare ett förslag!

Jag vet tyvärr inte vad han kostar eller hur stora hans avkommor blir, men han har gammal svensk stam!

Nactus kostar 2000 på språng + 5000 vid levande föl mer info på http://www.hagagard.on.to/ står bara på naturligt så ingen stationsavgift tillkommer, fast sen kan det ju bli reskostnader, beroende på var man bor.

Jag har ett sto som också är efter Gaspadin och hon har jag betäckt med Pascal 2 år i rad inte så dyr och verkar bli stora , den första jag har i den kombinationen är åring i år och hon lär nog bli minst 165 cm mitt sto är bara 159 cm nämligen och han är ju inte dyr. Sen finns ju Lipton som är billig med står i gullbrandstorp i Halmstad. Lipton tror jag kostar 500 vid spång och var det 4000 vid levande föl + moms då och stoavgift.

1500 språng brukade ju ju va... pluss moms.. det blir ju ca 2000

Efter Hertigen ligger e Nepal u Larrami

har du bilder på denna hingst du nämde??

Ja han är såå fin=) dock står han i skåne typ 40 mil från mig :crazy:

är det hästen på din bild??=)
Ja lipton ska jag kolla upp=)

Liknande trådar

G
Avel Om vet ger klartecken lutar det nog åt att jag ska betäcka mitt sto i år=) Hennes stam är följande E Gaspadin ee Gaspari ue...
2
Svar
25
· Visningar
2 763
Senast: Gazzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka