Hingsttips, heartbreakersto

Mandylii

Trådstartare
Jag går i avelsplaner, troligtvis till våren, och tar gärna emot hingsttips till mitt sto. Hon är efter Heartbreaker och som flera av hans avkommor är hon ganska het, inte så stor (163) men hon har mycket potential.

Även om hon är hoppstammad så är jag dressyrryttare och har henne som dressyrhäst, hon har en fantastisk gång!! Jag står dock i valet och kvalet om jag ska ta en hopphingst med bra gång eller en dressyrhingst med hoppning i bakre leden. Vill inte ta en ren dressyrhäst då jag är rädd att få en avkomma som inte passar till någon av disciplinerna. Helst vill jag ju få fram ett dressyrämne såklart, gärna med lite trevligare temperament och kanske snäppet större, även om jag trivs med hennes storlek.

Det lutar i dagsläget mest åt Bergåkras Amaranth då han är en fantastiskt lovande dressyrhingst men med Utrillo på mödernets sida. Såg honom på Lövstas visning och föll pladask. Vilken utstrålning! Och vilket lugn!

Har ni några andra inputs och tips?
 
Jag hade inte lagt en dressyrhingst på ett Heartbreaker-sto. Absolut en hoppingst med bra gång. Det finns ju en hel del att välja på vilken är hennes bästa gångart? Vilken är den sämsta?

Bergåkras Amaranth tilltalar inte mig alls, jag har svårt att se hans kvaliteter och den enda sortens ston jag kan tänka mig att han passar är stora långsamma ston, traven är jättekonstig, inte alls som jag vill att en halvblodhäst ska trava - han ser mer ut som en PRE eller Lusitano, galoppen är visserligen bärig och fin. Vill du ha upp storleken så är det nog inte heller rätt hingst. Och mödernet känns väl ....sådär. Utrillo i all ära men Troll? det är en hingst som är sänkt till C.
 
Jag skulle titta på en hopphingst med bra rörelser. Bravour t ex, har visserligen Heartbreaker som farmorsfar men en sådan bra hingst tål att linjeavlas på.

Jag har också sett B Amaranth och har inte alls sett det du sett, jag har sett en hingst med en exteriör och ett rörelsemönster som mer ser ut som en spansk häst än som ett halvblod. En trav där han både viftar uppåt och åt sidorna, d v s biljarderar och med höga knälyft, men utan att röra sig genom kroppen. Stammässigt har han ett blandat möderne där ingen riktigt utmärkt sig.
Utrillo är morfars farfar och vill du ha Utrillo på det avståndet är Lambourgini ett bättre val som har honom på samma ställe i stammen och har A. Briar har dubbelt Utrillo och är en hopphingst som rör sig bra.
 
Jag kommer inte linjeavla, vill inte riskera att få mer heartbreaker-nerv. Man kan ju aldrig kontrollera vad som kommer och inte, men linjeavel på heartbreaker är inte ett alternativ. Har också hört att briar ger avkommor med väldigt dåligt psyke men den enda jag själv har träffat var 180 hög och extremt seg i utvecklingen. Han var dock inte otrevlig som jag har hört rykten om andra briar-avkommor.

Hur är bravour i lynnet?

Mitt sto har inte det lättaste lynnet. Hon blir lätt övertaggad och sätter man press sätter hon emot direkt på alla möjliga sätt. I hantering är hon dock väldigt trevlig. Tror att hon skulle lugna sig ett par snäpp om hon fick bli mamma.

Bästa gångarter på Mantis är utan tvekan galoppen, när man väl får fram henne, hon kan bli lite symaskin om ni förstår vad jag menar.
Hennes trav är lite kortare än jag vill ha den även om det går att få till luftighet.

Det jag gillar med Amaranth är dels psyket men på lövstavisningen visade han sig från en väldigt bra sida gångartsmässigt, trist att höra att ni sett sämre egenskaper - just därför är det så bra att höra runt här!!
 
Jag var domarsekreterare när Bravour visades på kvalitetsbedömningen och han uppförde sig väldigt bra. Har t o m för mig att han visades tillsammans med ett sto som han inte brydde sig om alls.

Man brukar säga att oprövade ston ska tas till beprövade hingstar och tvärtom. Jag tycker att du ska titta på en lite äldre hingst som har hunnit få några årgångar efter sig så att du lite mer kan veta vad du kan förvänta dig.
 
Amaranth är väldigt mycket symaskin, kort hetsig trav som går uppåt.

Luxus ger lite mjukare gång, han hoppar helt ok och har en bra skalle.
Lambourgini ger trevliga avkommor som kan både hoppa och dressyra,
dessutom riktigt bra pris.

Hopphingstar finns en del, spontana förslag
Red hot chili
Niveau
Tornesch

Och Canterbury såklart
 
Senast ändrad:
@Mandylii Tycker som andra att du skall ta en hopphingst som rör sig bra. Blir det så att avkomman inte rör sig som en dressyrhäst kommer värdet på den vara kasst om den har blandstam, trist men sant. Vill du absolut ha en avkomma e. Amaranth är det bättre att låna magen på ett dressyrsto.

Gestut Sprehe's Christ e. Competent ue. Picard har multitalanger på både mödernet och fädernet. På sitt 30-dagarstest fick han höga poäng i alla discipliner och tränar på S nivå inom dressyr. Han har 8 godkäna söner, däribland Coal Diamond som även han ägs av GS. Han tillför storlek, god exteriör, god ridbarhet samt elasticitet i sina rörelser och sitt hopp. Man får lösa ett-sto-licens om man vill regga avkomman i asvh.

Vill man ha storlek på avkomman är Bravour också ett bra val. Han har fått många fina resultat på sina 3-åringar i år, och de flesta rör sig trevligt.

Canterbury är en väldigt fin hingst om man vill producera multitalanger. Dock tror jag inte han kommer bidra mycket storlek till avkomman, men det är ju endast ett minus om man söker att få en större avkomma än stoet.

En hingst som lämnar väldigt bra avkommor och är beprövad är Hip Hop. Vore det inte för att han är av blygsam mankhöjd själv och lämnar lite mindre avkommor skulle jag säga att han var som klippt och skuren för dina önskemål.

Magic Park är lite av en favorit hos mig, lagom massa och trevlig byggnad. Rör sig enligt mig bättre än en del dressyrhingstar och verkar ha ett väldigt trevligt arbetstemperament. Bör med sin stam bidra med lite storlek till sina avkommor också.
 
@Mandylii Tycker som andra att du skall ta en hopphingst som rör sig bra. Blir det så att avkomman inte rör sig som en dressyrhäst kommer värdet på den vara kasst om den har blandstam, trist men sant. Vill du absolut ha en avkomma e. Amaranth är det bättre att låna magen på ett dressyrsto.

Gestut Sprehe's Christ e. Competent ue. Picard har multitalanger på både mödernet och fädernet. På sitt 30-dagarstest fick han höga poäng i alla discipliner och tränar på S nivå inom dressyr. Han har 8 godkäna söner, däribland Coal Diamond som även han ägs av GS. Han tillför storlek, god exteriör, god ridbarhet samt elasticitet i sina rörelser och sitt hopp. Man får lösa ett-sto-licens om man vill regga avkomman i asvh.

Vill man ha storlek på avkomman är Bravour också ett bra val. Han har fått många fina resultat på sina 3-åringar i år, och de flesta rör sig trevligt.

Canterbury är en väldigt fin hingst om man vill producera multitalanger. Dock tror jag inte han kommer bidra mycket storlek till avkomman, men det är ju endast ett minus om man söker att få en större avkomma än stoet.

En hingst som lämnar väldigt bra avkommor och är beprövad är Hip Hop. Vore det inte för att han är av blygsam mankhöjd själv och lämnar lite mindre avkommor skulle jag säga att han var som klippt och skuren för dina önskemål.

Magic Park är lite av en favorit hos mig, lagom massa och trevlig byggnad. Rör sig enligt mig bättre än en del dressyrhingstar och verkar ha ett väldigt trevligt arbetstemperament. Bör med sin stam bidra med lite storlek till sina avkommor också.

Tack så mycket för ett väldigt välformulerat och engagerat svar! Ska genast kolla in dina alternativ. Några av dem dök upp högre upp i tråden också. Söker en hingst som kan förbättra skritten och göra traven lite luftigare. Stoet har extremt mycket frambensaktivitet men behöver mer bakben. Ska bli riktigt kul att kolla blup på alla dessa som jag fått tips om!
 
Tack så mycket för ett väldigt välformulerat och engagerat svar! Ska genast kolla in dina alternativ. Några av dem dök upp högre upp i tråden också. Söker en hingst som kan förbättra skritten och göra traven lite luftigare. Stoet har extremt mycket frambensaktivitet men behöver mer bakben. Ska bli riktigt kul att kolla blup på alla dessa som jag fått tips om!

I regel vill man ha en meriterad hingst på ett sto utan avkommor, men eftersom du säger att du just är ute efter bakbensaktivitet, luft och skritt kan du ju i alla fall ta en titt på en till av Sprehe's hingstar - Dujardin. Han har både Cor de la Byére och Contender i stammen, kombinerat med Donnerhall och Lauries Crusador xx-blod. Segerhingst 2012, verkar mycket stabil mentalt trots sin unga ålder.
Kanske känns lite avlägset att kolla på tyska unghingstar men jag tror att hjärtat väljer lite när man avlar till sig själv. Denna känns som en dressyrhingst man kan välja utan att tappa bort hoppblodet (om han nu är ocd-fri och går att lösa ett-sto på förstås) som finns i stoet.

Bara en tanke :angel:
 
Jag hade tipsat om Ferro. Det är lätt att bara se han som dressyrhingst, man han är minst lika mkt hopphingst.
Ferro blev som fyra åring reserv champion i KWPN Stallion Competition i hoppning. (8,5 x 3 i hopp). Kanske kan hitta en son efter honom med liknande kvalitéer?
 
I regel vill man ha en meriterad hingst på ett sto utan avkommor, men eftersom du säger att du just är ute efter bakbensaktivitet, luft och skritt kan du ju i alla fall ta en titt på en till av Sprehe's hingstar - Dujardin. Han har både Cor de la Byére och Contender i stammen, kombinerat med Donnerhall och Lauries Crusador xx-blod. Segerhingst 2012, verkar mycket stabil mentalt trots sin unga ålder.
Kanske känns lite avlägset att kolla på tyska unghingstar men jag tror att hjärtat väljer lite när man avlar till sig själv. Denna känns som en dressyrhingst man kan välja utan att tappa bort hoppblodet (om han nu är ocd-fri och går att lösa ett-sto på förstås) som finns i stoet.

Bara en tanke :angel:

Jäkligt fin! Lite läskigt bara som du säger att ta en unghingst till oprövat sto. Och dessutom dressyrstam ifall den skulle bli en häst utan gång. Det här är så sjukt svårt
 
Jag hade tipsat om Ferro. Det är lätt att bara se han som dressyrhingst, man han är minst lika mkt hopphingst.
Ferro blev som fyra åring reserv champion i KWPN Stallion Competition i hoppning. (8,5 x 3 i hopp). Kanske kan hitta en son efter honom med liknande kvalitéer?

Wow, ja honom hade jag inte ens en tanke på. Jäkligt bra förslag - speciellt eftersom de råkar höra till samma stambok! (KWPN)
Jag hade tipsat om Ferro. Det är lätt att bara se han som dressyrhingst, man han är minst lika mkt hopphingst.
Ferro blev som fyra åring reserv champion i KWPN Stallion Competition i hoppning. (8,5 x 3 i hopp). Kanske kan hitta en son efter honom med liknande kvalitéer?
 
Du kanske redan fått det vinnande rådet ;) men kolla även på Monte Bellini och Hampton för bra skallar, första är hoppstammad med gång och den andre är dressyrstammad med bra hopp. Sen finns det många roliga hästar som har dressyr i sig men hoppar bra, jag är för nuvarande störtkär i en 3-åring som heter First Ampre. Han hoppar riktigt trevligt och rör sig som en hel jäkla dröm!! Sen finns ju Nintender, Nu kanske det kommer vissa tips med linjeavel som du bara kan bortse från. Nimmerdor är en hingst som gett både gång och hopp, tror Vivaldi K har honom nära. Hingstar med Calato eller Conteur, Conteur är det vanliga Conterdro-blodet och Calato är Capitol. Rör sig väldigt trevligt. Lycka till! Heartbreaker är en väldigt trevlig hingst att ha ett sto efter!! Grattis!! Hoppas allt går bra!
 
Wow, ja honom hade jag inte ens en tanke på. Jäkligt bra förslag - speciellt eftersom de råkar höra till samma stambok! (KWPN)
Ferro har ju en ren hoppstam och brukar inte lämna supergångarterna, men samling, takt och spänst har de!
Glöm inte sonen Metall som dessutom är betydligt billigare? ;) Ferro kostade 25' innan han dog. Vet inte hur priset har justerats sedan dess.
 
Ferro har ju en ren hoppstam och brukar inte lämna supergångarterna, men samling, takt och spänst har de!
Glöm inte sonen Metall som dessutom är betydligt billigare? ;) Ferro kostade 25' innan han dog. Vet inte hur priset har justerats sedan dess.
Det finns ju också Negro (Ferro - Variant).
Han har lämnat bl.a.
  • Sander (Tävlad GP ue. Gershwin),
  • Simon Bontje (tävlar 1.50 m ue. Faust Z),
  • Sonate V (tävlar CIC3* ue. Equador),
  • Tigro (tävlar GP-dr ue. Clavecimbel),
  • Taikoen (tävlar GP-dr ue. Rotschild J),
  • Numberto (GP-dr ue. Ahorn),
  • Uleko G.B. (tävlar 1.60 cm ue. Cocktail)
  • Unico G (GP-dr ue. Animo),
  • Valegro (GP-dr ue. Gershwin),
  • Vainqueur (GP-dr ue. Ramiro Z),
  • Vorst (GP-dr ue. Whinny Jackson),
  • Netto (GP-dr ue. Purioso),
  • Nintendo (GP-dr ue. Monaco)
Kanske inte lika billig som Metall, men en fin och trevlig hingst som är välbeprövad.
 
Det jag ser som en fördel med Ferro-hästar är att de har en fantastiskt temperament och god ridbarhet. Dessutom multitalanger. Är dessutom i en bra storlekt (runt 170 cm). Dessutom lämnar god typ.
Som grädden på moset är det ju inte sämre med svart + att det finns en världsmästare i bland barnbarnen ;)
 
Du kanske redan fått det vinnande rådet ;) men kolla även på Monte Bellini och Hampton för bra skallar, första är hoppstammad med gång och den andre är dressyrstammad med bra hopp. Sen finns det många roliga hästar som har dressyr i sig men hoppar bra, jag är för nuvarande störtkär i en 3-åring som heter First Ampre. Han hoppar riktigt trevligt och rör sig som en hel jäkla dröm!! Sen finns ju Nintender, Nu kanske det kommer vissa tips med linjeavel som du bara kan bortse från. Nimmerdor är en hingst som gett både gång och hopp, tror Vivaldi K har honom nära. Hingstar med Calato eller Conteur, Conteur är det vanliga Conterdro-blodet och Calato är Capitol. Rör sig väldigt trevligt. Lycka till! Heartbreaker är en väldigt trevlig hingst att ha ett sto efter!! Grattis!! Hoppas allt går bra!
Tack så hemskt mycket! Försöker sålla så gott det går bland tipsen för att hitta ngt. Nu är jag lite inne på att kanske sälja fölet så det blir definitivt en hoppstammad hingst iaf :)
 
För ett tag sen postade jag en tråd angående mitt heartbreakersto som ska få bli mamma. Jag fick sjukt många bra tips - tack till er :heart

Jag har gått igenom alla tips jag fick, tagit bort unghästar och hästar som bara finns via Fai då jag nu, första gången, inte vill chansa med fruset.

Jag har tagit bort de som har lägre än 7 på skritt eller trav och tagit bort alla dressyrhästar då jag kommer välja en hopphingst med gång. Jag har också tagit bort de som jag vet har lämnat svåra psyken då mitt sto är väldigt energisk och skarp i ridningen.

Jag har en liten lista kvar som jag kommer dela med mig av här. Jag läser alla inputs och tips jag får! Jag vill helst inte linjeavla på hennes stam så jag har uteslutit hästar med Nimmerdor i sina led

Mitt sto har mycket frambensaktivitet, jag behöver mer bakben. Ett bra psyke är viktigt. Hon har mkt bra galopp och skritt så kan behöva bättre trav och ben. Vill gärna ha upp storleken men det är inget måste. Över 165 vore iaf kul. Så har ni ngn erfarenhet av dessa hingstar eller några andra idéer - skriv gärna! Här är de hingstar jag har på min urvalslista idag:

Lamborghini
Canterbury
Bravour
Hip Hop
Magic park
Nintender
Calato

O tack igen för ni är så bra!
 
Spontant säger jag Bravour eller Hip Hip (med risk för en ngt mindre avkomma).

jag har sett bägge många gånger och jag har sett en hel del avkommor till dessa och jag har gillat det mesta jag har sett.

Canterbury blir spännande att se vad treårs visar, han har ju haft ett par omgångar med jättefina fölungar men det är mer intressant med treåringarna tycker jag. Lambo borde jag tycka är fantastisk och ger fantastiska avkommor men jag har sett för lite och inte någon som jag tyckt varit wowish. Magic Park - det är en fin individ men jag skulle nog väntat till hans årgångar gått treårs. Nintender är super - men kommer han vara i avel? Calato vet jag inte nånting om
 

Liknande trådar

  • Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 754
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp