Hingststorlek till D-ponny?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Warmia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 874
W

Warmia

Är det okej att betäcka ett d-ponnysto som har haft föl tidigare med en mindre fullblodshingst eller halvblod av liten modell?
Vart går grännsen utan att riskera något storleksmässigt?

Sv: Hingststorlek till D-ponny?

Om du tänker dig att du har ett D-ponnysto som är NF och betäcker med en D- ponnyhingst som är NF--så blir troligtvis avkomman som ett medeltal av föräldrarna. D-ponny

Om du nu har ett D-ponnysto som är NF och betäcker med en "liten" halvblodshingst dvs dryga 160 cm--så blir avkomman någonstans mitt emellan föräldrarnas storlek.
litet C ponnysto = ca. 145 cm
litet D-ponnysto = ca. 150 cm
stort D- ponnysto = ca 155 cm
sen kan det förstås bli lite avvikelser.

Om du har ett korsningssto eller okänt sto som du inte vet föräldrarnas storlek på. (generationen bakom).

Då kan det bli lite hur som helst eftersom stoet inte ärver ner sig hur hon ser ut utan vad hon bär för arvsanlag.

Korsningsston kan ju bära både små höjdanlag och stora höjdanlag.

Ett D-ponny korsningsto som ex för både welsh genetiska höjdanlag och halvblods genetiska höjdanlag kan med ett litet halvblod föda allt emellan C-ponnyer och fullstora hästar och förstås ALLT däremellan.

Så svaret är.
D-ponnyston oftast är för stora att med hästar (160 cm) föda ponnyer.

Ibland föder D- ponnyston avkommor efter hästar (160 cm) som blir D- ponny men då är stona oftast korsningar som har "smått" blod bakom sig.

peråke

Missförtod jag din fråga ???? var frågan av fysisk art.

Hur stor hingst kan jag använda utan att skada stoet ?.

Fölen anpassar sig till livmodern, men ibland blir föl i små mödrars livmodrar för grova framförallt över bogen och kan orsaka förlossningsproblem.

peråke

Är det okej att betäcka ett d-ponnysto som har haft föl tidigare med en mindre fullblodshingst eller halvblod av liten modell?
Vart går grännsen utan att riskera något storleksmässigt?

Hej jag har seminerat ett C ponnysto på 137 med en halvblodshingst på 169 cm - inga problem.... är det ett mkt äldre sto så kan det ibland behövas lite hjälp om värkarbetet är svagare
så här såg han ut ca 3 dagar

CarissimaoFille.jpg
[/IMG]

Tack för svaren - jättebra svar båda, inget var fel.
Det var nog mest detta med att inte skada stot med förstort föl.
Stot har fått en avkomma tidigare och har visat sig lämna stort.
Jag är ute efter att få en häst över ponnymåttet!!
Tänkte om jag tog en ädlare hingst så kanske jag kunde ta den lite större typ 160cm??? Men det kanske inte går på det......

Jag har betäckt min D-ponny med en hingst som är 170cm eftersom jag är ute efter en stor häst. Fölet blir ju inte större än att de får plats i livmodern.
Fölet väntas vilken dag som helst :rofl::rofl:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
940
Senast: Freazer
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 178
Senast: Roheryn
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
845
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 022
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka