Hingststaket

K

kickikompis

Vet ni om det finns några bestämmelser om hur högt ett hingststaket måste vara? Eller finns det bara rekommendationer?

Vi har problem med lösa hingstar i området...:crazy:

Sv: Hingststaket

Det finns inga bestämmelser. Vi har samma höjd både till ston, valacker, hingstar och föl. Varför skulle det finnas det menar du? Det finns ju inte till dom andra könen.

Däremot finns det säkert en lag på att man ska hägna in på ett sätt så att djuren stannar.

Det brister nog mer på själva hagen, kanske i trådarna så att strömmen inte går runt, än att du är omringad av högflygande hopphingstar...;)

Hoppas att dom rättar till staketen snarast så att ni slipper lösa hästar hemmavid!

Man är skyldig att hägna så att inte hästen lämnar marken. (Se Lag om ägofred http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19330269.HTM).

1 § Var, som äger eller till underhåll eller nyttjande mottagit hemdjur, vare pliktig att medelst hägnad eller vallning eller på annat sätt hålla sådan vård om dem, att de ej olovligen inkomma å annans ägor.

Jovisst, hästar är "hemdjur" i lagens mening.

Man är skyldig att hägna så att inte hästen lämnar marken. (Se Lag om ägofred http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19330269.HTM).

1 § Var, som äger eller till underhåll eller nyttjande mottagit hemdjur, vare pliktig att medelst hägnad eller vallning eller på annat sätt hålla sådan vård om dem, att de ej olovligen inkomma å annans ägor.

Jovisst, hästar är "hemdjur" i lagens mening.

Jag är inte säker men jag tror att försäkringsbolagen har eller djurskyddet har bestämda regler med hingststaket och jag har precis fått veta genom min väninna som är tjänstgörande advokat att det är trästaket som gäller med el.
Tanke på skaderisken för de andra hästägarna om det finns lösa hingstar.

Ja dagens staket är 1 meter högt och det gäller hästar med en mankhöjd på ca 1.50 eller något mer. Hingstarna är 4 och 5 år gamla. De hoppar över sitt staket och har sedan rivit ner staket in till mina hästar för att ta sig in till dem. Min ena är ett sto.

Absolut brister hagens utformande i övrigt men jag tror att höjden gör att de tappat respekt för staketet då de märkt att de kan hoppa över vilket de gjort. Det är elstaket med två trådar.

Jag är inte säker men jag tror att försäkringsbolagen har eller djurskyddet har bestämda regler med hingststaket och jag har precis fått veta genom min väninna som är tjänstgörande advokat att det är trästaket som gäller med el.

Ja det var det jag har fått för mig att det ska finnas. Vet du något mer om det?
Jättetacksam för din hjälp!

Tror detta är en skröna dock, alltså att man skall ha trästaket med el. Vet hur många hingststationer som helst som inte har detta. Kan du försöka få fram en skriftlig referen, eller en prejudicerande dom, på detta, tack!

Givetvis håller jag helt och fullt med om att lösa hingstar (eller ston, eller valacker) skall vi inte ha på bygderna.

/Lina

Djurskyddslagarna stipulerar inget om detta, hästar ska hållas inhägnade så de inte kan ta sig ut. Eftersom hingstar kan ställa till med betydligt mer skada än valacker och ston normalt gör, är det givetvis av största vikt att man inhägnar efter dels den större benägenheten att ta sig ut, dels den större olycksrisken om de tar sig ut.

Tycker det är fint att det inte är specifiserat mer än så. Det betyder ju att om det krävs tak på hagen för att kamelkräket inte ska ta sig ut - då är hästägaren skyldig att vidta de åtgärderna.

Sedan kan jag tycka att man är oerhört slarvig som hästägare om man inte bryr sig mer om att hästarna är ute och springer än att det händer gång på annan. Ring djurskyddsinspektören i kommunen och fråga vad du ska göra. Dels får du tips, men också lämna kännedom om förhållandena. Aldrig fel.

Djurskyddslagarna stipulerar inget om detta, hästar ska hållas inhägnade så de inte kan ta sig ut. Eftersom hingstar kan ställa till med betydligt mer skada än valacker och ston normalt gör, är det givetvis av största vikt att man inhägnar efter dels den större benägenheten att ta sig ut, dels den större olycksrisken om de tar sig ut.

Tycker det är fint att det inte är specifiserat mer än så. Det betyder ju att om det krävs tak på hagen för att kamelkräket inte ska ta sig ut - då är hästägaren skyldig att vidta de åtgärderna.

Sedan kan jag tycka att man är oerhört slarvig som hästägare om man inte bryr sig mer om att hästarna är ute och springer än att det händer gång på annan. Ring djurskyddsinspektören i kommunen och fråga vad du ska göra. Dels får du tips, men också lämna kännedom om förhållandena. Aldrig fel.

Håller helt med här. Jag har inga problem alls att hålla min hingst instängd och även om det rider förbi folk på brunstiga ston håller han sig innanför två trådar med el. Vårt lilla shettissto därimot... Det skrället har nu 5 trådar ståltråd med 20 cm mellanrum för att stanna i hagen. Snart bygger jag ett tak och väggar som endast har små gluggar till henne... Hingsten får fortsätta gå bakom sina två trådar.

Nej, på så sätt är det bra att det inte finns listade höjder. Hingstar är ju helt klart individer och olika medel kan behövas till olika hästar.

Frågan är ju då när hingstarna varit lösa genom att hoppa över staketet i två olika hagar, vad man anser sig behöva göra för förbättringar? Bevisligen räcker inte det staket som finns där idag. Jag har fått besked om att man kan tänka sig sätta upp isolatorer i topp på stolparna vilket höjer tråden 10-15 cm, skulle det räcka? Behövs bevisning för att det staketet inte räcker heller genom att de ska ta sig ut ytterligare gånger? I hur många steg ska förbättringarna få ske och hur många gånger ska man tåla att de tar sig ut?

För tillfället vågar jag inte ha mina hästar ute när de inte är under uppsikt eller om inte hingstarna är inne.

Inget jag ö h t hade gett mig in på att diskutera. Det kan ju bli hur fel som helst. Ägarens ansvar att stängsla. Punkt slut.

Kolla med djurskyddsinspektören i kommunen, detta är inget man som privatperson ska reda ut.

Kapitel 5 i lagen om ägofred beskriver vad du som lider skada av annans boskap kan och får göra. Du kan bland annat ställa skadeståndskrav.

"47 § Kommer någons hemdjur olovligen in å annans ägor och gör därå skada, vare djurets ägare pliktig ersätta skadan, ändå att han ej är därtill vållande. Vad ägaren sålunda nödgats utgiva äger han söka åter av den, som vållat skadan.
Vad nu stadgats om ägare till hemdjur gälle ock den, som mottagit djuret till underhåll eller nyttjande."

Språkbruket är skrattretande gammalmodig men lagen gäller och ska efterlevas. Min favorit bland formuleringar är nog denna:

"Är hemdjur otamt eller okynnigt, så att det bryter eller flöjer över gill hägnad, skall, ändå att djuret uttsläppes å hägnade ägor, därom tagas sådan vård, att annans mark ej ofredas."

På vanlig svenska tror jag det betyder att även om djuren är utbrytarkungar så måste man se till att de inte ställer till skada på annans mark.

Jag kommer absolut att ringa djurskyddsinspektören, direkt efter helgen. Eftersom jag just nu står mitt uppe i problemet var det därför jag bad om hjälp. Mina hästar står alltså inne medans hingstägarna vägrar att stängsla upp bättre, vi har en hel morgondag att ta oss igenom. Hingstarna går fortfarande i samma hage med samma staket.

:rofl::rofl::rofl::rofl:

Oj, mitt tidigare inlägg utgick ifrån det självklara att ägaren åtminstone hade rätt höjd på sina hagar!

Att det var elen eller trådarna som var undermåliga.

Hoppas verkligen att du kommer slippa ha dina egna hästar inne bara för att du råkar ha en oansvarig granne!

Ursprungligen postat av wolken fee

Då får t o m vår gode moderator genast gå ut och riva upp järnstolp för att hyvla plank istället!;)

Givetvis finns det ingen sådan lag!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box? I stallet jag står i...
Svar
12
· Visningar
1 464
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka