Hingstsjuka??? Nån som vet nåt??

Apollo

Trådstartare
Är det nån som har haft erfarenhet av en sjukdom som kallas hingstsjuka. Har inte tidigare hört om den och fick i veckan höra om den. Nån som vet???

Sv: Hingstsjuka??? Nån som vet nåt??

Vd skulle det gå ut på? för mycket märkligt har jag varit med om...

Jag förstod den som en snabb febertopp, anmält hängig, ingen matlust. Och att det går väldigt fort över. Ett stall i närheten av oss hade tydligen haft det och min häst hade ju difussa symtom på nånting för ett tag sen. Är nyfiken på om fler hade haft det eller visste nåt så man kunde får mer kött på benen.

Låter ju som abortvirus, visar sig ofta exakt så som du beskriver och är oftast inte farligt för andra än dräktiga ston.

Hingstsjuka ?? Menar du Beskällarsjuka ? Fast den uppvisar oftast blåsbildningar, men om den fortsätter ger den feber/balansrubbningar...fast det kanske inte var den du menade ? Abortvirus så vitt jag vet finns i 3 olika former. Respiratoriskform-abortform och paralytisk form.

Jo det kan jag nog mena, för det sas att det smittade från hingst till sto men att det kan smitta alla.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 961
Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
747
Senast: lundsbo
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 747
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Efter att jag ätit fick jag yrsel, ett konstant högt sssshhhh-ljud i huvet/örat på höger sida, blev varm och högre puls (kunde inte...
Svar
6
· Visningar
414
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka