Hingsträdsla

T

trojalotta

Får man ha hingstar hur som helst? Finns det inte regler för hur de ska hållas i hagar och stall för att de inte ska kunna komma ut och skada t.e.x. ett barn som rider förbi på en valack? Vet någon klok detta?

Sv: Hingsträdsla

hingstar är ju inte riktigt monster som springer ut och mördar alla hästar som är i närheten..
vad ja vet så finns de inga speciella regler för hingstar utan man får väl ha lite sunt förnuft och inte släppa hingstar i hagar med dåliga staket som dom kan bryta sej ur om dom vill till stona osv..

de finns en hel del hingstar som funkar tillsammans med andra hästar också.

En hingst är en häst! Varför tror du att dom skulle mörda alla andra hästar?

Givetvis har man ett större ansvar när man har en hingst eftersom det är mer hormoner i en hingst än en valack. Men det kan vara precis lika farligt om en valack eller ett sto kommer lös.

Alla som har hästar har ansvar att se till att dom inte kan skada någon.

MVH Russin8 som har en hingst hemma och bra med ström i staketet

Hingstar är inga monster, klart det är mer hormoner som spelar in men en aggressiv hingst är en fel hanterad hingst (gäller väll alla hästar). Har haft hingst själv och har en kompis med två unghingstar. finns inget ont i dessa underbara pojkar. Sedan är det ju varje ägares ansvar att hästen inte rymmer m.m.

Nej givetvis vet jag att de kan vara hur goa som helst MEN vi delar gård med en några andra som har två hingstar varav den ena flög över och anföll en valack när denne leddes förbi i går. Jag blev lite skakig för hingsten var verkligen agresiv och slog mot den andre utan att bry sig om att det var en mäniska där. Hingstägarna har ingen vidare ordning och i vårt stall 25 m bort har vi 4 ponnier med tillhörande småtjejer....Jag bara blev orolig för vad som kunnat hända om någon av dem hade ridit förbi...Jag ville bara kunna komma med fakta om regler för t.ex. staket. (han var i ett halvtrasigt stålrörsstaket utan el) Så om någon vet om det finns regler:confused: vore det bra...

Med risk för att jag är väl "sticksig" nu så ......ibland får jag för mig att en del folk bara svarar när de har chans att platta till någon lite.....Jag kanske har fel...men sen jag kom med en tydligare förklaring i denna tråd så har ingen visat intresse av att skriva...:confused: Har jag fel eller....

men folk har väl svarat? att de är ägarens ansvar att hålla ordning på sin häst och sitt staket så inte hästen rymmer.
olika hästar kräver olika staket, sunt förnuft borde alla hästägare ha och anpassa staketen efter hur hästarna beter sej.

det enda jag har hört är (men det gäller väl i princip det mesta) är iaf att man skall ha ett staket som står emot. alltså skall du som stallägare ha ansvaret för att du kan se till att din hingst (även andra hästar) i hagen.

Sedan kan väl misstag hända ofta?
Har själv aldrig varit med om att en hingst kastat sig över ett staket bara för att anfalla en valack? :confused:

hur som helst.. inga bestämda regler finnes mer än att du som stallägare står för ansvaret vad din häst skadar

Ja, ok visst har folk svarat men inte på det jag frågade egentligen...(om det finns regler). Jag menar inte att vara oförskämd men jag har märkt av denna tendens även förut och i andra trådar. Inte av alla givetvis ,detta är ett utmärkt forum som jag är inne på dagligen och har fått hur mycket hjälp som helst ifrån! Det finns många välvilliga och hjälpsamma som lägger tid och kraft på att hjälpa andra:bow: (Oj nu såg jag att sweet_extra hade svarat på frågan,tackar!)

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att det är varje hästägares ansvar att hantera sina hästar på ett säkert och rätt sätt oavsett hingst, sto eller vallack.

Det går inte och tro att man rent styrkemässigt kan kontrollera sina hästar, det är ju i princip 500kg muskelmassa!
Jag har sett alltför många ryttare som sätter på fler och fler tyglar, martingaler, vassare bett ect på hästar som bara blir mer och mer spända och nervösa. Detta är farliga hästar anser jag oavsett kön.

God hästhantering = god kommunikationen med din häst. Jag tycker det handlar mycket om vilka energier du själv sänder ut och vad du tillåter din häst att göra i andra vardagliga situationer, tex halft springa över dej på väg in från hagen, flytta dej med hjälp av sin bog när du jobbar den från marken ect.

Men givetvis har man en hormonstin hingst som man inte kan kontrollera och den inte skall användas i avel så tycker jag att den skall kastreras.

Jag har en bekant som hade en hingst och han gick i en hage utan ström hela sitt liv. Han hade kunnat hoppa över hur lätt som helst då höjden på staketet var lagom till en shettis. Den hingsten gjorde aldrig några dumheter och älskade alla, både folk och fä. :D

Det där är absolut -inte-acceptabelt och du bör markera rätt rejält!
Hästar (obs hästar)som visar tendenser att spränga staket o attackera skall hållas under sådana förhållanden att de inet kan skada andra.punkt slut.
spelar ingen roll vilket kön.
sedan r det så att stallägaren i ett inackorderingstall är skyldig att ha adekvata stängsel

det -minsta-man kan begära i detta fallet är en tråd med koel inanför staketet.

och ett gott råd från en som har haft hingst i över 30 år,och blivit påhoppad av andras hingstar ett antal ggr:
Ha spömed dig o sikta på ansiktet o slå hårt!
släpp din egen häst o sätt dig i säkerhet !

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 280
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
385
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 546
Senast: mars
·
Foder & Strö I stallet där min ponny står ska man ha någon form av anordning för hö inomhus. De flesta har nåt, några har Haybar eller liknande. Då...
2
Svar
21
· Visningar
2 086
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar