Hingstkedja

Glimfeather

Trådstartare
I vilket syfte använder ni kedjegrimskaft och hur använder ni den? Jag läste någonstans att den används på hingstar för att de gärna tar tag i grimskaftet och det är äckligt att bita i metall. Mitt sto gnager gärna på grimskaftet, hon bara äter och äter kan ha nästan hela inne i munnen. så jag använder kedja på henne av den anledningen. Mina andra grimskaft är ganska fransiga och smala på en del ställen...

Sv: Hingstkedja

Det är den vettigaste anledning jag hört.

Andra:
Som bestraffing kan man skaka på grimskaftet så kedjan slår på käken
"Bättre effekt" när man lägger grimskaftet runt nosen
Det tynger ner, så dom inte går med huvudet så högt = mer kontrollerbara

Well. :crazy: :D :smirk:

Nja...dom hingstar jag har hanterat skiter i ifall det är en bit kedja dom har i munnen eller en bit vanligt grimskaft...så deär nog bara en myt!!
När jag har kedja på hästar så de främst för att ha större kontroll, kanske är hästen ung och busig, den är lite på tårna...så de är lite som en säkerhet för mig att ha kedja under hakan på dom...ibland räcker de att dom vet att den sitter där för att dom ska "hålla mig på mattan" ...sen vissa får man dra till i grimskaftet med...och jag känner att jag heldre drar till i grimskaftet när jag har kedja än att bli släpad som en vante efter utan kedja.

Sen kan manju ha de till ex. som din pålle, fast då ha den som vanigt grimskaft..så sparar man pengar!

Senast ändrad av en moderator:

Jo, precis, de skiter ju i att de tär en kedja, men den går ju inte sönder som de vanliga gör :D mer ekonomiskt ;)

Ja, de där andra anledningarna är ju lite läskiga, men har man inga andra alternativ så! gjorde själv så med ett avnligt grimskaft när mitt sto var skadad och inte ville ha behandlig, det gjorde ju inte ont, men blev överaskad när trycket kom över nosen.

Hade det i början, när vi fick en ny hingst till stallet. För att man ska ha lite bettre kontroll. Drar då kedjan under käken.
Då har man iaf lite mer att säga till om.

låter bra, har doch inte hört talas om det själv.. Det är vell inte precis typiskt för hingstar att bita på grimskaftet?

jag använder det på hästar jag kannske är osäker på tex en busig 3 åring på 1,72 i mkh.

nej, jag blev konfunderad själv över den förklaringen... har aldrig märkt att hingstar skulle bita mer än andra häster.

Använde det på min nya o början då hon bara gick:p
Menar en liten klump på 40kg märks inte;)
Men behövde bara använda den i början nu använder vi vanligt

Är jag det minsta osäker om jag klarar av att leda hästen brukar jag ha kedja under hakan på dem. Skulle det vara så att dem går lugnt använder jag den helt enkelt inte

Använde hingstkedja på unghingsten på gården jag jobbat på under tidigare somrar. Dock endast under hans första säsong som avelshingst. Det var naturlig betäckning som gällde, dock ej fritt utan vid hand och han var för het på gröten för att kunna hanteras i normalt i grimma och grimskaft när han visste att det var betäckningsdags, i övrigt var han lugn som en filbunke och brydde sig inte om de andra hästarna om inte alla "kriterierna" var uppfyllda. Träns var inte ett alternativ då han var en expert på att krypa ur det, hur man än bar sig åt för att få det att stanna kvar på huvudet.

Satte då fast grimskaftet på ena sidan och lät kedjan löpa under hakan och genom ringen på sidan som vätte mot mig. Fungerade för det mesta perfekt, bara han visste att kedjan fanns där var det i princip inga problem.

Man behover egentligen inte en kedja for att fa samma kraft. Man kan ta ett vanligt grimskaft och satta under hakan, eller dra over nosryggen.
Har man en riktigt besvarlig hast kan du dra grimskaftet genom sidoringarna pa grimman och dra det genom munnen som ett bett. Da ar det fa hastar som springer ivag med dej!!

Om jag ska handlas med en häst som jag inte kan hantera med vanligt grimskaft. Om det varit min häst hade jag dock löst problemet ist för att ta till dumma metoder med kedjor och annat. Men handlar det om någon annans häst så är det inte så lätt för mig att få ordning på den utan tillåtelse av ägaren. De tycker oftast att kedja är en lösning.

använder kedja på dom flesta hästar i stallet när vi skall ta in dom dels för att vissa bra går sen att vi måste gå på vägen en bit och man vill ju inte hamna framför bilen.
vissa hästar behövs det inte på men ibland blir det att man har det än då av vana.

skulle rekomedera ovana häst hållare att ha kedja då man har lite mer att säga till om (under hakan) och dom skiter inte lika mycket i en när man drar till, utom en i stallet han e totalt o känslig altså bryr sig inte om ngt, med ägarn travar han in hela vägen från hagen till stallet, rusar in i boxen, men inte alls lika mycket med oss andra i stallet.

de med att man har det för att dom inte skall tugga på grimskaftet har jag aldrig hört.

Jag tycker det är snyggt med kedja! :o
Och det är därför jag andvänder det.

Fast när jag jobbar så använder jag kedjan på det sätt som min arbetsgivare angett.
Har dom hignstar i stallet så ser dom hellst att man trär kedjan under käken, inte för att man ska använda våld oprovocerat, utan för att jag,som inte är så stor, och jobbar på travbanor med mycket rörelse, ska kunna "kontrollera" hästen när något oväntat händer. PANG! säger det bara så har hingsten fått syn på något (en annan hignst, ett brunstigt sto och vissa hignstar speciellt unga är inte så fogliga då)
Det har mina arbetsgivare sett som en säkerhetsåtgärd när jag ska leda hignstar på stallplan. Turligt nog har jag enbart vart med en gång när något sånt hänt, och då var det inte jag som gick med hästen.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 008
Senast: Efwa
·
Utrustning Jag har en nordsvensk som jag rider åt en tjej i sommar/höst. Vi har haft lite problem med att hästen gärna blir stark och het i...
Svar
4
· Visningar
753
Senast: fridaxi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama