Hingstiga valacker

K

knyttet

Hur vanligt är det att en valack är så hingstig att han inte kan gå med ston (betäcker vid brunst, vaktar stona osv)?
Är det bara att sära dem, eller kan man göra nåt? Munkpeppar?

Sv: Hingstiga valacker

Hur vanligt det är kan jag inte svara på, men jag har stött på det flera gånger. Om det inträffar hos mig får valacken gå i en egen hage.

Man kan ju naturligt vis prova olika örter.. men jag tillhör dem som är lite skeptisk till att örter löser problem... Jag vill gärna ha dokumenterad bevisning om förträffligeheten med örter.

Har provat örtpreparat i andra sammanhang... bland annat mot inkar och inte sett någon som helst effekt vid de tillfällena...

Sv: Hingstiga valacker

Är det länge sedan han blev kastrerad?
Våran valack beter sig likadant,han blev kastrerad för ca.2 månader sedan så jag hoppas att det går över...
Annars är det ju vanligt med "hingstiga valacker" om dem blev kastrerade sent.Ju yngre desto bättre sa vår vet.,men samtidigt vill man ju spara dem ett tag för att få lite hållning och massa på dem.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 666
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 440
Senast: mars
·
Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
2 011
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama