Hingstig vallack!

S

sussiwe

Jag har en vallack på foder som är 19 år och har börjat bete sig som en hingt.
Han går ihop med ett sto och han *hoppar* på henne. Jag har gett både munkpeppar i ca tre veckors tid och dom har varit utan nu cirka lika länge.
Till hösten ska han släppas med en större flock som bara är ston!! Vad ska jag göra?? Den ena hästägaren kommer garanterat att motsäga sig att han släpps med stona.
Vad ska jag göra? Vill inte lämna tillbaka honom.

Sv: Hingstig vallack!

Jag kan förstå sto ägare som inte vill att din häst ska gå med deras ston när han vill betäcka det är jätte stor risk för skador på stona bla. i ändtarmen så mitt enda råd är att försöka hitta en annan valack han kan gå med! Risken är ju också stor för sparkskador på din häst! Lycka till och hoppas att det löser sig!

du kan inte ha en sån valack ihop med ston, kan bli mkt allvarliga skador!!!!!!!!!!!! det är idioti att låta en betäckande valack gå med ston. :crazy:

ha den med andra valacker eller låt den gå själv. finns inga andra bra lösningar.

Det lutar åt att jag får lämna tillbaka honom till ägarna:cry:

Jag vet inte om det finns någon "vetenskaplig" grund för det, men min er´f säger att valacker kan bli mer hingstiga när de blir gamla, jag har i alla fall sett det hända flera gånger. Upp mot 20 och över så händer något i alla fall med vissa valacker. Senila kanske:angel: Glömmer att dom blev av med kulorna:o

Som stoägare hade jag blivit vansinnig om det kom en valack där ägaren vet om att han betäcker.
Jag hade krävt ersättning för ev. veterinärkostnader.

Finns det inget annat stall?
Eller en hage intill stonas?

Jag vet inte om det finns någon "vetenskaplig" grund för det, men min er´f säger att valacker kan bli mer hingstiga när de blir gamla, jag har i alla fall sett det hända flera gånger. Upp mot 20 och över så händer något i alla fall med vissa valacker. Senila kanske:angel: Glömmer att dom blev av med kulorna:o

Neej är det sant? Min snälle o-betäckare, ska han bli sån? Jag som snackat så han får gå med stona.:eek:

Ta bort honom från stona!! Jag skulle bli galen om jag haft ett sto!

Han kan ju inte gå själv. Då är det synd om honom. Jag har satt in annons på honom nu.:cry:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 603
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 726
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 014
Senast: TinyWiny
·
Avel Har försökt läsa på om risken för tvillingar eftersom mitt sto stod med dubbla ägg vid samtliga undersökningar i fjol. På första...
Svar
1
· Visningar
614
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023