Hingsthjälp -dressyr

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cavalo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 010
C

Cavalo

Som "förstaårare" söker jag, i likhet med så många andra, råd av er på forumet. :)

Stoet ifråga är ett halvblodssto, efter Tip Top - Brabant. Har fått 39 p vid kvalitets, vilket dock är ngt missvisande då hon var skadad när provet gjordes (knäskada som upptäcktes efteråt - är numera triangelmärkt). Snygg att se på med goda grundgångarter, ej helt korrekt i benen, ngt inåttåad fram och ngt vinklad has.

Hon har fått tre tidigare föl, 2004 (Qalle) exp. England som dressyrtalang, 2006 (Figaro R) bedömd med 47 p och 9 på typ och 2007 (Sandakan) också bedömd med 47 p och 9 på typ.

Är nu dräktig med Bocelli och ska föla i maj. Det är alltså hög tid att börja vara klar med hingstvalet för nästa år...
Egna favoriter är Hampton och De Noir, men jag tar gärna emot andra förslag...

Har inga bra exteriörbilder, men lägger in de jag har för att ge en uppfattning om hur hon ser ut.

Sv: Hingsthjälp -dressyr

Ta en titt på Belamour.
Jag tror att det kan vara bra ffa med tanke på att han har en 9-a på benen.

Dessutom verkar han oerhört vettig i skallen.

Mödernet på Hampton är bra (träffat mamma, mormor och moster). Mkt gång på iallafall 2 utav dom (inte sett mormodern röra sig) Mostern är som en "gummiboll". Jättehärlig i rörelseschemat - dock är hon något liten. Men bra psyke. Tycker att du ska fortsätta fundera på Hampton!:love:

Träffat Hampton också förresten - och det är verkligen en fin hingst! Men sen är jag dålig på att matcha hingst och sto, fördelar/nackdelar. Tänkte iallafall att jag kan bidra med att nämna att stofamiljen (som nedärver mest) är säker!:bump:

Vad roligt, när jag skulle välja hingst förra året så valde jag mellan Hamptons pappa (His Highness) men han dog ju så det blev De Noir!

De Noir har just fått sitt första index som ser ut så här

"Så er De Noirs første indekstal kommet på banen og det ser jo ganske lovende ud. De Noir ligger som nr. 1 i dressurindeks/ungheste! Derudover er han placeret på top 10 i eksteriørindekset.

Eksteriørindeks:
Type: 132
Forpart: 134
Overlinie: 139
Forlemmer: 109
Baglemmer: 106
Bevægelse: 134
Helhed: 130
Sikkerhed: 0,96

Dressurindeks:
Skridt: 147
Trav: 139
Galop: 152
Ridelighed: 146
Unghesteindeks 156
Sikkerhed: 0,88"

På danska forumsidor verkar uppfödarna väldigt nöjda över benen. Min lånemage har lite veka kotor så det var viktigt för mig att inte hingsten hade det också.

Hampton ser annars också väldigt fin ut men jag vet inget om vad han ger. Lycka till med dina val!

Tack för tipset! Jag har följt honom under bruksprovet och tyckte först inte alls om honom (tyckte han såg SÅ tung ut) men han kom verkligen igång under testryttarna!

Han ligger definitivt på min reservlista! :)

Senast ändrad av en moderator:

Vad kul att du gillat flera från mödernet!

Mitt största bekymmer har varit om det går att få fram skicket inom rimlig tid, eftersom jag bor i Norrland. Det verkar nu som att det är klart genomförbart så det lutar åt att han är mitt förstaval. :bump:

Tack! Vi måste ju ha väldigt bra smak helt enkelt.. :)

De Noir har verkligen haft en otrolig säsong i Danmark!

I dagsläget är mitt förstaval Hampton - om det funkar med skicken upp till Norrland, vilket det tydligen ska göra - annars hoppas jag att det kan fungera med De Noir. Hur långt norrut bor du?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Och så ännu en hingstvalstråd, men kunde inte låta bli eftersom jag sitter halvt rastlös. Vet också att det är en hel del som tycker det...
2
Svar
21
· Visningar
2 258
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka