hingsthållning

E

erje

jag funderar lite på om det finns nådra regler när det gäller hingstar ex: höjd på stängsel.eller om hingsten smiter in till mina ston i hagen? det är så att mina nya grannar har bla en hingst och våra hagar ligger väldigt nära varandra,det är bara en landsväg emellan....

Sv: hingsthållning

så vitt jg vet så finns det inte ens någon lag som säger att man måste ha stängsel till hästarna, vill man inte ha hästar på sin mark så får man bygga staket runt sin mark. en mkt gammal lag som lever kvar.

det kan ju dock vara annorlunda med hingstar, det vet jag inget om.

det är väl dom som har hingsten som får se till att den inte smiter,eller?

det vet jag inte.

det enda jag vet är att det inte finns någon lag som säger att man måste stängsla in hästarna, man får alltså släppa dem vart som helst.

och om man (ej hästens ägare då alltså) inte vill ha djur på sin mark så får man sätta stängsel runt sin mark som håller hästarna ute från marken.

det är det enda jag vet, om det är annorlunda för hingstar vet jag inte.

men varför är du så orolig? en hingst är som vilken häst som helst bara att den har kulorna kvar, och min erfarenhet är att stona ofta är bra mkt värre än hingstarna!

jag vet många som har hingstar i "vanliga" hagar och det är aldrig några problem.

orolig och orolig,jag bara funderar lite...tack för svaren iallafall

Tycker i alla fall att man ska ha grimma på hingstar jämt i hagen så är det lättare att få fast den om den kommer lös.

Tycker i alla fall att man ska ha grimma på hingstar jämt i hagen så är det lättare att få fast den om den kommer lös.

Skulle aldrig ha grimma på min hingst i hagen. Han leker så mycket med sin kompis att jag skulle vara livrädd att de fastnar i grimmorna.

Om hingsten tar sig ut så är det hingsthållarens ansvar. Det finns öht inga speciella krav på varesig staket eller stall för hingstar, utan kraven är desamma som för ston och valacker.

Om hingsten tar sig ut så är det hingsthållarens ansvar. Det finns öht inga speciella krav på varesig staket eller stall för hingstar, utan kraven är desamma som för ston och valacker.

Likväl som det är stoägarens ansvar om stona tar sig ut för att komma till hingsten.

Nä han mår bäst av det. Ja jag tycker att hingstar ska ha grimma på sig!

Även om han springer lös på byn med ston i hagarna runtomkring??

Även om han springer lös på byn med ston i hagarna runtomkring??

För att fånga en häst i grimma måste man ju ändå vara nära dem. Är jag så nära kan jag likaväl slänga ett rep om halsen och göra en provisorisk grimma av den.

Förstår faktiskt inte problemet. Jag har haft hästar inackorderade som inte gått att fånga. Inte har de varit lättare att fånga för att de har grimma på sig.

Vi råkade ut för att ena hingsten sprängde staketet och sprang in i byn, han hade ingen grimma på sig men de var inte svårare o fånga honom än de skulle varit om han hade haft grimman på.

Han har inte heller nu grimma på sig i hagen och inte min heller. Jag tycker risken att dom ska fastna är större än risken att dom spränger staketet och blir lösa.

Jag tror i alla fall att det är lättare för en utomstående människa att fånga en häst med grimma än utan... Det är ju inte så att man går runt med ett rep dagarna i ända.

Jag tror i alla fall att det är lättare för en utomstående människa att fånga en häst med grimma än utan... Det är ju inte så att man går runt med ett rep dagarna i ända.

Så du menar att du vill att en främmande människa, kanske ovan vid hästar, fångar in din bortsprungna förmodligen rätt exalterade hingst i bara grimma utan grimskaft...?

Jag hoppas det! Det blir ju i alla fall lättare än utan grimma. Sen finns det ju mycket hästmänniskor runtomkring som är hästvana men inte känner min häst. Du kan ju inte komma och säga att det är lika lätt att hålla fast en häst utan som med en grimma på???!!

Sen om alla skulle ge f*n i att använda syntetgrimmor och istället använda lädergrimmor så skulle olyckorna minska drastiskt! Lädergrimmor går ju i alla fall av om de fastnar, syntetgrimma skulle jag aldrig ha på min häst!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 357
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 372
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama