Hingstförslag...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mobby
  • Startdatum Startdatum
M

Mobby

Funderar på att betäcka om mitt sto igen, men har fått stopp i knoppen! Kommer inte på vad jag ska välja för hingst till henne.
Vill ha en hopphingst, med hyffsad gång och BRA temperament pga att hon kan vara ganska "hård och bitchig".
Hingsten ska vara högrest och ganska lätt i typen och inte ha allt för kort rygg. Gärna holsteiner, har hört att de passar bra på "IrcoMarco-ston"?!
Några förslag??
:rofl: :bump: :rofl:

Tipsar som alltid om MAJIM G!! Kolla tidigare trådar om honom!

Jag håller med Thuja om att Majim G verkar vara ett perfekt val om du bor så att du har möjlighet att köra ditt sto dit då han numera står på naturlig betäckning utanför Kalmar.
Hoppar mycket bra, har utmärkt gång och ett underbart temperament, vad kan man önska sig mer?

*suck* Jag har tittat på Majim i ett par år nu faktiskt, gillar honom skarpt!
Men första året skulle hon ej betäckas och i fjol var det en tjej som lånade henne för betäckning...
och i år tänkte jag alltså ta och betäcka med Majim, men nu står han ju BARA på narurlig betäckning och jag kör INTE ett äldre sto med föl vid sidan 70 mil eller vad det nu kan vara ner till Kalmar... Så tyvärr måste det bli någon annan! Fler förslag??
:rofl:

Kolla For Feeling!
Passar in på din beskrivning av vad du önskar, o jag har själv valt honom till mitt sto i år.
Lycka till!

Landlord!

Holsteiner med bra typ och även vettiga rörelser för att vara så hoppinriktad härstamningsmässigt.I ASVH´s rekommendationer om just Landlord står det; "Landlord kan användas av stoägare som önskar mera högställd avkomma".

Sedan har ju Landlord en hel del fullblod i stammen också.Han är elitpremierad och har goda avkommor.

Acacio - jag känner ett par Acaciobebisar och de har jättebra huvud. På treårstesterna är de ofta i topp både på gångart och hoppning. Men han verkar ge relativt små avkommor.

A-dur en annan superhingst. Tror att han används alldeles för lite i svensk avel.

Jag tycker att du ska kolla in Camaro M.

3-åringarna efter honom gick jätte bra på 3-årstesten i vår både i hoppning och gångarter. Avkommorna efter Camaro M blir högresta och ädla.

Highlight?

Vet inget om knoppen på avkommorna men de brukar bli bra (breda) liksom sin fader.

Mitt sto som verkligen har "glöd under hovarna+ nerver+stark flyktinstinkt" fick en underbart lätthanterlig lugn avkomma med Landlord. :love:

En annan bekant till mej har en Landlord-Maraton avkomma som är hur lugn som helst...lugn,kelen och lätthanterlig.En riktig "pussgurka"...som hon kallar henne. :)

Jag begriper inte vart folk får det där med att Landlord skulle ge skarpingar? :confused:

Vad är det mer än Irco Marco på henne? :)

Vad har hon för svagheter föutom att hon kan vara hård i temperamentet? Storlek på avkomman?

Tror att det ligger i att många Landlordavk. är ganska känsliga och därmed blir missförstådda som skarpa?

Det går ju så mycket skitsnack tyvärr grundat på väldigt få avkommor ofta... :(

Är det någon hingst som klarar sig undan helt? :crazy:

Det du säger om Landlord är nog sant, men jag har själv sett en del "vassa" avkommor efter honom (fast då vet man ju faktiskt inte hur dessa är hanterade från början osv) men då blir man ju lite reserverad - tyvärr. Hon har RoteBoldt bakåt i sin stam.
Hon har nog inte så mycket nackdelar förutom att hon är lite väl tuff i psyket ibland, fast lite mer gång vore inte någon nackdel + att avkommorna måste få lite bättre storlek än henne, hon är ju bara 157cm.
Har funderat lite på Casir Ask?! Tråkigt bara att han har så pass "hög" språngavgift...

Det finns rätt många hästar med Landgrafblodet. Laurin, Leuthen, Lancier. Vad jag vet är de rätt trevliga i typen och ger hyffsat stora avkommor.

Santa Cruz-fölen verkar vara trevliga att hantera, fina oxå. Valde honom till ett av stona (Robin Z) i år.
Han har lämnat lätta och högbenta föl som är sociala.
Bra betäckningsvillkor i år då han står på Flyinge.
Möjlightvis för kort i ryggen för ditt sto om du vill ha en med lång rygg?!
Camiell Flamingo Z? Vad tycker du om han?
Bra gång, hoppar bra, storlek, lättsam.
Min fölis född i år efter honom är snäll, lätthanterlig och social med trevlig modell.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: Roheryn
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 868
Senast: mars
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka