Hingstförslag önskas

HeJe

Trådstartare
Jag vill gärna vilja ha förslag på lämpliga hingstar till stoet som jag tänker betäcka i vår.

Hon är e. Gauguin-Presto, 164 hög, varken särskilt hög- eller lågställd (i mitt tycke), harmoniskt byggd, nååågot x-bent fram (en 7 på benen), bra, taktmässiga gångarter. Medgörlig och arbetsvillig för det mesta - fast det händer att hon "flippar ur" (särskilt veckan före brunst :angel: ).

Jag är jättetacksam för förslag på lämpliga dressyrhingstar som kan passa henne.

HeJe - nybörjare på buke - och på avel

Sv: Hingstförslag önskas

Har du ingen bild på hästen?
Några kriterier på hingst mer är dressyr?
Vad är det mer än Gauguin de Lully - Presto ?

Senast ändrad av en moderator:

Tyvärr har jag inget kort, jag har inte hämtat henne ännu. Vet inte mer om stammen än Gauguin-Presto, har inte hämtat hennes papper heller.

Önskemål om hingsten - bra psyke och ridbarhet, korrekt benställning (antar jag att jag bör utgå ifrån med tanke på att hon är något x-bent och fick 7 på benen), lämna högställda, ädla avkommor med bra gång. Svensk eller utländsk spelar ingen roll för mig.

HeJe

Millegarne, Ronneby har flera riktigt bra dressyrhingstar. Twiligt e.Flemmingh-Purioso, godkändes förra våren. Highlight e.Nimmerdor-Lucky boy och Metall e.Ferro-Ramiro. Alla bör ses! Jättetrevliga hästar! De har även Camaro e.Calido-Landgraf som har lämnat bra gångartshästar också.

Jag tycker också att du ska kolla med Millegarne. Highlight tex är en mkt trevlig hingst som också nedärver bra temperament. Han är fö A-premierad. Hur många föl har stoet haft? Med vilka hingstar?

Åh vilken härlig stam!

Eftersom jag är svag för svenskfödda hingstar tipsar jag om Corrado WL! Han har visserligen Gaspari i tredje led precis som stoet, men det finns många sämre hingstar än Gaspari som man kan linjeavla på!

Tack så mycket för era svar! Detta med att välja hingst är inte lätt - men det är roligt "besvär".

För mig som inte kan avel och stammar känns det som att de flesta av Millegarnes hingstar och även Corrado WL har "hoppblod" i stammen. Har de lämnat många dressyravkommor ändå??

Stoet har ett föl sedan tidigare, f -96 e Master (jag vet inget om avkomman). Stoet gick sedan kvalitets som femåring, "vann" gångarterna även sedan omräkning gjort pga att hon var ett år äldre. Jag minns inte totalpoängen för gångarter. Exteriört hade hon 99789.

Mvh HeJe

Corrado WL har ju själv tävlat i svår internationell dressyr. Han har 991010 på gången som 4-åring och 89109 som 4,5-åring. Hoppbetygen var 55/67 respektive 66/66.
Av hans avkommor har 10 fått dressyrdiplom och 6 hoppdiplom.
På avkommebedömning har han 119 på gångarter och 117 på hoppning. Då hans första avkommor föddes 1997 antar jag att bedömningsunderlaget inte är så stort ännu.

Tack för ditt svar!
Ja, det verkar som om Corrado förvärvar mera av dressyr än hopp. Han är ju vacker också! Helt klart en "kandidat" att räkna med.

En fråga - vad räknas in i avkommebedömningen, är det både 3- och 4-års, eller bara det ena?

HeJe

Millegarnes hingstar har lämnat mycket fina gångartshästar. Flera av Camaros avkommor fick dubbeldiplom på treårstest i våras. (Twiligts avkommor har ju inte bevisat ngt än...) Gå in på Millegarnes hemsida för mer info: www.millegarne.com

Till mitt sto e Gauguin.-ceylon-Brisad har jag provat flera olika hingstar. De som har fått bäst gång, med 9-10-mässiga gångarter är e Biggles och e Briar.

Liknande trådar

Avel Nu vänder jag mig till er här på Avel för att få bra tips om hingstval till mitt sto f.05 e.Florencio I ue.Pik Labionics, fullständig...
Svar
5
· Visningar
1 318
Senast: smulan87
·
Avel Hej! Efter mycket om och men har jag bestämt mig för att betäcka mitt sto även i år. Stoet i fråga är e. Royal Diamond...
2
Svar
22
· Visningar
3 596
Senast: rebeckasff
·
Avel jag håller på att vela fram och tillbaka för tillfället när det gäller betäckning av mitt sto.. Både när det gäller hingst och om jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 587
S
Avel Hej! Jag har ett halvblodssto på foder e. Leuthen I-Cordon Bleu-Utrillo som jag skulle vilja betäcka, inte i år men eventuellt nästa...
Svar
19
· Visningar
2 358
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka