hingstflock - islandshäst - storlek?

Hjartagna

Trådstartare
Fick ett hingstföl i slutet av juni och håller nu på med att leta efter en flock han kan gå i under uppväxten. Jag har fått ett erbjudande om att sätta honom i en flock där det nu är tre åringar och en gammal valack. Det kommer att komma in minst en jämngammal fölunge i jan/februari.

Jag funderar nu på om det är tillräckligt många för att det ska bli en stimulerande uppväxt. Jag har ännu inte haft möjlighet att titta på hur hagarna ser ut. Vad säger ni kloka bukefalister?

Sv: hingstflock - islandshäst - storlek?

Jag tror det är bättre med en flock jämngamla hingstar för de äldre kan vara elaka mot små nykomlingar.
Min ettåring går tillsammans med fem andra ettåringar. Ibörjan var där även en treårig valack men han åt för fort och lekte för hårt så han fick flytta.

Ju mindre flocken är desto viktigare är dte att dte är jämngamla tror jag. Det är ju även bra att ha en äldre herre som uppfostrar de små...

em76 skrev:
Jag tror det är bättre med en flock jämngamla hingstar för de äldre kan vara elaka mot små nykomlingar.
Min ettåring går tillsammans med fem andra ettåringar. Ibörjan var där även en treårig valack men han åt för fort och lekte för hårt så han fick flytta.
Menar du att den äldre valacken skulle kunna vara elak eller de som är ett år äldre?

Jag tänkte på dem som är ett år äldre. Är den äldre valacken snäll så är det säkert bra att ha honom med småhingstarna.

Blandade åldrar är bäst tycker jag.
Om alla är jämnåriga tenderar det att bli lite uppfostran och mycket lekstuga. När dom är i tre-fyra års åldern allihop är det som att förvänta sig att ett gäng 15-åriga killar ska kunna uppfostra varandra.

Marita

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 045
Hästhantering Har kikat i flera gamla trådar om att ha valack och föl gåendes ihop, och läst om mångas tankar och erfarenheter. I lördags släpptes...
Svar
19
· Visningar
2 609
Senast: REIN
·
Hästmänniskan Nu är jag fast i mina tankar och skulle behöva lite andras tankar om vad som kan bli bäst. I december så får jag hem 6 månader föl, har...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 265
Senast: Sar
·
Hästmänniskan Jag har som bekant (?) ett tämligen egensinnigt fuxsto som är helt underbar, gosig, brinnjäklig, envis, glad..ja allt på samma gång...
Svar
17
· Visningar
1 595
Senast: angelwings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka