Hingsten Heart of Oak?

Mia_R

Trådstartare
Någon som känner till vad han lämnat? Hur är avkommorna i skallen, att hantera, prestationer mm? Hur är han själv?

Jag vill veta allt! :idea:
 
Sv: Hingsten Heart of Oak?

Är det INGEN som känner till hingsten eller vad han lämnat? :confused:
 
Sv: Hingsten Heart of Oak?

Tack, jag har redan kollat där efter tips av andra galoppvänner, men nån muppgen har jag inte hört talas om. Däremot så skyr jag ju Diaglyphard som pesten efter jag sett en avkomma totalflippa + hört att där finns det flera muppgenener! :eek:
 
Sv: Hingsten Heart of Oak?

Hej!
Jag träffade honom på stationen när jag var och tittade på ett salusto. De hade 3 godkända fullblodshingstar.
Min (dressyrtävlande) syster hade gladerligen bytt bort sina 2 dressyrhästar mot Heart of Oak. Hur vacker som helst - och snäll o gosig. Det var bara han som syndes i stallet. Hummande.
Såg egentilgen inte alls ut som ett rent fullblod, visserligen var han ju inte i kondition utan betäckte "bara".
Vet för övrigt inte mycket om fullblodshingstar...
 
Sv: Hingsten Heart of Oak?

min medryttarhäst fick en fölis e: Heart of oak...
ALLA säger "Guuuuud va han kommer bli fin som ridhäst"...

de flesta avkommorna jag har sett e ögongodis!

Han vi har i stallet e BÄST :love: (*host* lite partisk)

Vettig i huvudet, fin i kroppen... STOR.. hehe...
sen beror det väl på hur man uppfostrar dem oxå ;)
men han är väluppfostrad å pysslad med hela uppväxten...
gått på lösdrift... kan rekomendera!!!!

får man fråga varför du undrar? ere ev en liten heart of oak-fölis på G ;)
 
Sv: Hingsten Heart of Oak?

Hej hej, ser att det var ett tag sen ni skrev här.
Hur som helst så äger jag en avkomma till Heart of oak.
Han är en 5årig vallack på 170 cm.. HELT UNDERBAR.
Inte hittat ett enda fel i huvudet på honom. Han är klok och uppmärksam..
Mycket fina gångarter har han också, aktiva bakben och lätt i munnen och uppmärksam på skänklar.
En stjärna på t.ex skänkelvikningar ;)
någon muppgen har inte jag heller hört talas om.. :)
 
Sv: Hingsten Heart of Oak?

Jag har ett 5-årigt sto efter Heart of oak,
Hon är 165cm och världens snällaste o gosigaste häst:love:
Är en väldigt cool häst överlag. Lättlärd i dressyren, inte gångarter för de högre nivåerna men taktmässig och så har hon fin hoppteknik.
Ingen muppgen;)

Lite synd att Heart of Oak inte testats i halvblodsaveln tycker jag...

Eftersom denna tråd är gammal så kanske det tillkommit fler ägare till avkommor efter honom?
 
Sv: Hingsten Heart of Oak?

Tack, jag har redan kollat där efter tips av andra galoppvänner, men nån muppgen har jag inte hört talas om. Däremot så skyr jag ju Diaglyphard som pesten efter jag sett en avkomma totalflippa + hört att där finns det flera muppgenener! :eek:

Vet inte villken avkomma du har sett efter honom, men jag hade ett sto efter honom som var och är guda god.. lite nerv vid ridning men vid all övrig hantering en väldigt trevlig individ, sålde henne till en som inte bor allt för långt bort från mig som skall använda henne som avelssto, fick i våras ett hingst föl efter De La Gardie, och fölet verkar trevligt. är åter dräktig med en hingst från samma station, dock ej De la Gardie
 
Sv: Hingsten Heart of Oak?

Hej!! Jag har ett underbart 1-årigt sto efter denna herre. Hon är den coolaste av alla hästar och underbar i all hantering.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingsten Heart of Oak?

Hej!! Heart of Oak har tyvärr gått ur tiden nu. Men jag har ett valack efter honom som heter Delaroche. Någon "muppgen" som beskrivs har jag inte märkt. Ett finare fullblod att hantera får man leta efter. Han är ju fux så det röda i honom spelar ju spratt ibland, men mycket handlar om att han är ung. Så får ni tag på en häst efter Heart of Oak får ni troligtvis en kelig vän för livet.
http://www.svenskgalopp.se/sg/nyheter-skg/nyheter/2757-avelshingsten-heart-of-oak-aer-doed-.html
 
Sv: Hingsten Heart of Oak?

Tack för alla svar som jag inte sett tidigare. Det är ju några år sedan jag skapade tråden. :D

Stoet jag hade e Heart of Oak dog på Ultuna 10 dagar efter hon fölat. Den lille kraken blev en stor, underbart trevlig och snygg men förbaskat röd fux e Szkopul. Kommer i galopp i hagen när jag ropar och med ett lynne utan dess like, god som guld och alltid glad. :love: Enda felet med honom att det inte blev ett sto. :o

Hittade tråden med hans dramatiska första veckor i livet. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=771246
 
Senast ändrad:
Sv: Hingsten Heart of Oak?

"Muppgen" har han ingen (Bold Ruler) men han var själv en riktig vinnarskalle, en otrolig tävlingsindivid och det gällde allt, inte bara på galoppbanan. Men det är ju det fullblod avlats på i hundratals år, "vinnarskalle", och för en del blir det lite väl "ambitiöst" mellan varven ;) Hansfar tex, Nasrullah, var en svår individ. Bold Ruler har lämnat massor med galoppörer som skrivit historia, tex Secretariat, och flera av hans barnbarn är legendariska, tex Ruffian, Foolish Pleasure, Spectacular Bid och Seattle Slew, just för att de har vinnarskalle. Han var dock en riktig olycksfågel och var både nära att bli av med sin tunga och bryta benet innan han ens var två! Under hans karriär som galopphäst så visade det sig att han hade fång, nervproblem, hjärtproblem och muskelproblem. När han fick en spricka i ett ben sattes han istället i avel och dog av cancer. Olyckskorp med andra ord, men han gjorde avtryck på både galoppbanan och som avelshingst!

Vad gäller Heart Of Oak säger jag samma som många andra här, sett många trevliga avkommor, som rör sig trevligt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
678
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 722
Senast: lilstar
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 850
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp