Hingsten Amani..

bapro

Trådstartare
Någon som har avkommor efter, eller känner till något om hingsten Amani (halvblod)?? (funderar nämligen på att köpa en häst efter honom)
Tacksam för alla svar...
MVH /Erica

Han är som sagt var en tysk hannoveranerhingst efter Argentan. Han har gått GP hoppning med vinst om jag inte minns fel.

Jag har (i Tyskland) ridit in en unghäst efter Amani (Werther - Dagobert) som var riktigt trevlig. En valack av bra ridmodell med bra huvud. Bra typ, inte världens bästa gångarter men han hoppade bra.

Sök på Amani + Argentan så får du fram lite mer info. Kollar du Horsegate så borde det finnas film på honom där. Explorer bråkar hos mig annars kunde jag länkat.

Hur som helst så är det en bra hingst med många avkommor på tävlingsbanorna.

/C

jobbade åt Sten-Åke Wengberg, uppfödare o fd ägare till hingsten Greve Molke, de har ett sto e Amani.. Hon var inte sååå rolig att ha med på fölmönstringen.. Ganska vild men det behöver ju inte betyda att hon var knäpp var väl bara lite ohanterad. Nyss hemkommen från Tyskland som hon var då. Eftersom de är erkänt duktiga hästuppfödare så är nog Amani en bra hingst annars hade de inte köpt stoet..

Stoet jag kände hette Miss Glocke "Missy" f.1991 e.Amani u.Garde Glocke ue.Gardestern, inte så jättesnygg men väldigt trevlig, inte så bra gångarter men hoppade bra! Väldigt känslig dam.
Avlivades tyvärr p.g.a. spatt.

028.jpg

Sv: Hingsten Amani..

Verkar inte finnas så många avkommor i sverige. Själv kände jag igen namnet, men kunde inte komma på vilken hingst det var. Hästen jag funderar på är ett sto. Hoppar väldigt spänstigt & trevligt och gången är oxå OK. Hon är ganska skarp i tempramentet i ridningen men annars snäll. Red henne mycket innan då jag jobbade hos en som hade henne på tillridning. Så jag överväger nu om det är värt det trots hennes temp. Jag älskar att rida den hästen annars, hon är kanonfin!... och tydligen har hon blivit mkt bättre...
NÅgon mer som vet nåt om Amani, finns det någon hemsida etc.?
När var han verksam i svensk avel?
T P F H

Sv: Hingsten Amani..

Puttar upp några månader... :)
Jag köpte hästen som jag skrev om här ovan och det går bra med henne hittills. Det är roligt för man får ofta beröm för hennes spänst & teknik av olika hopptränare. Flera har frågat om stammen, men ingen vet vem Amani är!?
Ingen fler som har ridit/ägt/träffat på häst e. Amani & har något att berätta om den...?
*nyfiken*
MVH

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
1 197
Senast: ameo
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
905
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka