Hingstbyte - eller?

Boop

Trådstartare
Nyinköpt sto är seminerad två gånger i en brunst med skick på 85% motilitet. Ej dräktig. Stoet har alltid tagit sig tidigare på första brunsten enligt tidigare ägare.

Eftersom det är sent på säsongen så funderar jag på om jag ska ha is i magen och prova en gång till med samma hingst eller byta direkt. Hur skulle ni ha gjort?

Boop - som känner sig liiite smått stressad över problemet.

Sv: Hingstbyte - eller?

Beror väl lite på förutsättningarna för ett byte.
Vissa har flera hingstar på sin station så slipper nya avgifter andra har ju hingstar ofta får de flesta stona dräktiga. Tänker då på hingstar som Nobel eller Last Liberty som för många har varit sista chansen.

Så vad du ska göra hänger ju då på vilken hingst du har använt och vad du kan tänka dig att använda istället.

Vissa hingstar ser ut att ha låg spermakvalitet men ger ändå godkänd/hög dräktighet. Andra hingstar har en hög spermakvalitet men ger ändå en låg dräktighet. Det sätt som idag används för att bedöma hingstens fruktsamhet och spermakvalitet, d v s motilitet (spermiernas rörlighet), är ett grovt mått som inte i tillräcklig grad överensstämmer med hingstens befruktningsduglighet.

Det jag tycker är intressant är att titta lite på stationerna och deras dräktighetsprocent,samt försöka få reda på hur de som packar och skickar beter sig.(Hur mycket de späder doserna etc.)

Jag skulle nog göra ett försök till.

Antar att baktprov är taget? Jag hade nog haft is i magen och provet med samma hingst igen. Om möjlighet finns hade jag kört stoet till hingstens station för att slippa transporten av sperman.

Jag hade bytt!

Jag är i precis samma situation. Nytt sto som tagit sig på första 3 år på raken, super fin sperma med högdräktighet på andra ston, bakt prov taget o helt rent, hon renar sig själv super fint, i lagom hull och släppte nu senast 2 ägg i perfekt fas med semineringen!

Inte dräktig på 2 försök, 1 seminering i vardera brunst, så jag har bytt hingst! Hoppas nu att det tar sig med nya hingsten!

Det finns ju trots allt ston/hingstar som av ngn anledning inte är "kompatibla" och hellre vara på den säkra sidan för min del! Men sedan beror det ju på vad man lagt ut i hingstavgifter och hur gärna man vill ha just den hingsten också!

I mitt fall var det bara en normal språngavgift och jag kunde mkt väl tänka mig reservalternativet som står på samma station och fick därigenom språnget tillgodo på "nya" hingsten!:bow: Blev därför inget svårt beslut!

Skillnad när man gjort två försök tycker jag. I ditt fall hade jag också bytt hingst. Men efter endast ett försök tycker jag att det är för tidigt att säga om de är kompatibla eller inte.

Jag skall erkänna att jag läste lite slarvigt och trodde TS försökt två gånger...

Nä är det bara ett försök gjort hade jag tagit ursprungsplanen en gång till!

Jag skulle absolut inte byta.
Om det nu inte bara var otur att hon inte tog sig, så är risken större att det är stoet som är infekterat, än att hingsten har dålig dräktighet.

Svarar alla

Bakterieprov är taget - OK, stot är tolv år och har haft sju föl innan, blev dräktig förra året men resorberade. Hon har korta fina brunster är tidigare endast seminerad en gång per dräktighet. Har även blivit dräktig på fryst.

Det finns ingen annan lämplig hingst på samma station.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 383
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka