Hingstavgifter 2010

Sv: Hingstavgifter 2010

Kul med hingstägare på forumet!

Jag tycker också att levande fölavgiften är bra. Som sagt, Flyinge lärde sig sin läxa. Synd att det ska bli så mkt dyrare att välja den avgiften bara.. Men det är väl bättre än inget! :idea: Till exempel Gränsbo har ju levande fölagv på sina Sverigestationerade hingstar - bra! :D

*KL*

Fast det blir ju billigare och mer fördelaktigt att då ta en foster och fölförsäkring från 90 dagar den har dessutom ett efterskydd på 30dagar ??och vetvård för fölis under den tiden ?

Nja snålis som jag är så tycker jag det är för mycket pålagt i levande fölavgift ?

Tjänar dom verkligen på det ? Iof om man har dåligt med pengar så tar det ju 1 år innan fölis ska betalas så jag kanske inte ska vara gnällig ;)

Men riktigt bra var det inte .... Mia

Jo, det är ju enkelt att upplysa när man bokar hingsten, om det står att rabatt ges till meriterade ston. Det pinsamma är att fråga om inget sådant har framkommit.

kl

Det blir intressant att se på vilken nivå avgifterna hamnar i år. Det är ju fortfarande svårt att sälja hästar och många har välfyllda lager... Undrar om antalet betäckningar fortsätter att sjunka i år eller om det stabiliserar sig?

Såg att ängagården hade halverat Guido om man betäcker annat sto med någon av deras andra hingstar.
Jag är kluven mest för att jag har ett lämpligt sto till guido men inget annat sto att betäcka någon av deras andra hingstar med. :p

Samt att Warsteiner är sänkt till nästan gratis.

Jag tycker det är roligt att hingstägarna är lite kreativa. Man måste inte göra som man gjort i alla tider, men man får hoppas att de får mest fina ston även om de sänkt priset!
/U

De har haft Guido så i flera år, som sagt ett roligt initiativ från hingstägaren! Jag betäckte ju mitt sto med Highcruiser, och hade mycket väl kunna tänkt mig att betäcka nån passande med G, men hade ju ingen mer... :angel: :D

Men visst är hingstägarna lite mer kreativa i år! Askö har också börjat med ett nytt system där man får tillbaka språngavgiften om stoet kaster, resorberar eller får ett dött föl efter 45 dygn. Också ett mycket fördelaktigt system för stoägaren.

Man skulle haft fler ston :D
Min andra är ju två så hon är ju inte så aktuell och sen är det mest dressyrhästar den andra som inte är det är för ung och till tvååringen är Guido för tung så jag kan inte utnyttja det nästa år heller. :p

Ja absolut! Roligt att det provas lite nytt, framför allt i dessa tider nåar det redan är ansträngt läge. Är det fler som varit lite nytänkande? Hoppas att de får betalt för sin kreativitet... Har hört ryktas om att det är väldigt många som ringt om Warsteiner iallafall. :) (3:e hands info, jag har inte pratat m ägaren själv).
/U

Ja lite kul med ett annorlunda resonemang.Han har ju en snygg sida och bra gångarter så man verkar faktiskt få mycket för pengarna!

Jag kan ibland tycka att det är lite konstigt att det finns så liten spridning på priserna.Om man jämför så kan man ofta få en hingst med säker förvärving till samma pris som en helt nygodkänd.Men det är väl trenderna som avgör.

Nu har väl aldrig priset varit helt avgörande för mig när jag valt hingst,men ändå....

*delvis kl*

Själva totalkostnaden är inte avgörande men HUR betalningen är upplagd, dvs levande föl, 45 dgr osv.

Jo så är det ju såklart.

Men jag har ändå aldrig använt mig av levande föl avgift.Jag har liksom inte tänkt på det.Dels har det kanske inte erbjudits på de hingstar jag använt och sedan har det ju varit lite dyrare (fast då kanske man inte behöver foster/fölförsäkringar?).

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 318
Senast: Masse
·
S
Avel Förut tycker jag det var många hingstar som hade som betalningsvillkor 16 dgr dräktighet och därefter antingen 90 dygn el levande föl...
2
Svar
29
· Visningar
3 648
Senast: sydney
·
Trav Tiden går och jag måste boka hingst nu i början av veckan för att inte missa nästa brunst. Velar otroligt mycket mellan olika hingstar...
Svar
3
· Visningar
1 269
Senast: Masse
·
L
Trav Vill ha lite feedback gällande val av hingst till mitt sto.. Vad tror ni om dessa val...
Svar
3
· Visningar
1 751
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka