Hingstavgifter 2010

Fiorano

Trådstartare
Hur tror ni de flesta hingstägarna väljer att göra i år? Enligt förra årets siffror var det uppenbart att stoägarna använde sig mest av de hingstar där den största delen av avgiften låg som på levande föl. Flyinge tappade stort, troligen mycket pga deras nya betalningssystem. Hingstmarknaden är uppenbarligen en marknad som är mycket ekonomikänslig.

Tror ni att hingstäagarna har tagit åt sig förra årets statistik och tror ni fler kommer att ha levande föl-avgift?

Såg att Wladimir OA som ska verka genom Flyinge kommer att ha språngavg och sen 90 dygns avg alt en dyrare levandefölavgift. Gissar att övriga hingstar i Flyinges program kommer att stå på samma avgiftsfördelning. Så Flyinge verkar ha lärt sig sin läxa.

Sv: Hingstavgifter 2010

Jo, det verkar som om Flyinge ändrar sitt betalningsupplägg. Jag var i kontakt med Heimdal i december och priserna för 2010 var då inte klara och han pratade om 90-dygns avgifter.
Kan undra om priserna höjs eller stannar kvar på samma nivå?

Ska dom svenska hingsthållarna kunna konkurera med dom utländska hingstarna får dom nog tänka ,sänkta avgifter eller språng + lev.föl.

Ska dom svenska hingsthållarna kunna konkurera med dom utländska hingstarna får dom nog tänka ,sänkta avgifter eller språng + lev.föl.

Det får vi hoppas på att det blir mer priskonkurens allrahelst eftersom faktiskt konturen är som den är...

Mia

Får hans utskick av ägaren:). Väldigt kul att få uppdateringar och resultat han gör. Mycket trevligt initiativ av ägaren!

Pratade lite med Team Piaff.. lät som om de skulle ligga kvar på samma priser som förra året på Ravell!!! Vilket jag tror är bra, iaf för min del.. =)

Får hans utskick av ägaren:). Väldigt kul att få uppdateringar och resultat han gör. Mycket trevligt initiativ av ägaren!

Tack för det, kul att det uppskattas:laugh:. Det är bara att höra av sig till mig om nån mer vill vara med på maillistan!

Hälsn Ann

Håller med, sedan blir det inte bättre av att de tyska hingstarna bara har 7 % moms på sina avgifter, holländarna 6 % och svenskarna 25 % !

Om jag ska betäcka mitt gamla sto i år, vilket kan bli sista året...så gäller tyvärr billigaste hingsten eftersom jag ska behålla fölet...ska inte avla för försäljning,och behöver därf inte de bästa hingstarna. Hoppas på nykomlingarna,och att de håller låga priser första betäckningsåret, för annars kan man ju lika väl ta en hingst emd meriter om de ligger på nästan samma avgifter.... tyvärr var det så förra året,så då valde jag en hingst jag haft innan...
För att marknadsföra sina 3-4åringar första året bör de gå ut med ett väldigt lågt pris så de får många som väljer deras hingstar. 1500+4000 tycker jag är rimligt för en ung hingst, sen när de tävlats och visat sin förmåga kan de höja en 1000-lapp för varje år... att lägga sig på 1500+6-7000 kr gör att en privatperson som jag hellre köper ett föl el unghäst för billigare peng än vad ett egetuppfött föl kostar i slutändan... det måste få finnas billiga och lite dyrare, beroende på hur gröna hingstarna är,och beroende på om det är uppfödare som satsar högt elom det är hobbyuppfödare. priserna därefter självklart. Hoppas de tänker till så att de som har ston vågar seminera...för det är ju trots allt svårt att sälja föl idag

Dessvärre verkar det inte vara ett problem alls för hingstägarna idag att ha höga priser på sina unga hingstar. Marknaden har blivit väldigt popularitetskänslig för vissa blodslinjer och nya hingstar i aveln som representerar de linjerna får väldigt många ston. Idag kan du använda en gammal elit-hingst som magini för väldigt mycket mindre pengar än en nygodkänd treåring.

Jag skulle hellre se att de nygodkända hade riktigt bra priser till meriterade ston än till alla.

Vilka då ?
Eller det måste man vara pinsam och fråga själv efter ? :grin:

Ja det måste du. Även om hingsthållaren har skrivit ut vilken typ av ston som man ger rabatter måste du upplysa om vilka meriter stoet har.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 318
Senast: Masse
·
S
Avel Förut tycker jag det var många hingstar som hade som betalningsvillkor 16 dgr dräktighet och därefter antingen 90 dygn el levande föl...
2
Svar
29
· Visningar
3 648
Senast: sydney
·
Trav Tiden går och jag måste boka hingst nu i början av veckan för att inte missa nästa brunst. Velar otroligt mycket mellan olika hingstar...
Svar
3
· Visningar
1 269
Senast: Masse
·
L
Trav Vill ha lite feedback gällande val av hingst till mitt sto.. Vad tror ni om dessa val...
Svar
3
· Visningar
1 751
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka