taccotad

Trådstartare
Hur är det att ha hingst i ett stall blandat med ston och valacker? Det skiljer väl sig från hingst till hingst antar jag. Men är det vanligt att det är problem med te x rymmare? Rymmer ofta ston till hingstar? Vad ska man tänka på när man hanterar hingstar?

Att de gärna vill bitas och är lite mer svårhanterligare än ston/valacker fast det varierar ju från hingst till hingst. :bump:

Det går fint att ha hästen uppstallad bredvid valacker utan att det blir bråk, likaså funkar det att ha ston bredvid hingsten om båda parter uppför sig väl.

Alla hästar är individer - även hingstar.
Tycker inte alls att hingstar blir nafsigare än ston, tycker att endast hästar som jämt och ständigt blir handmatade med morötter och annat tjafs blir nafsigare mot oss människor.

Stod tidigare i ett stall där man hade flera hingstar som ridskolehästar... den lataste sorten av alla, som endast i undantagsfall orkade gnägga efter ett sto. Men sen så fanns ju också satan själv som klättrade på väggarna och skulle tugga sig igenom gallret och orsaka sin boxgrannes död, och så var det en hingst som ställde sig på bakbenen endast när ett visst sto var i närheten, men de allra flesta var precis Vanliga hästar.

Vad du ska tänka på när du hanterar hingstar? Tappa inte hingsten någonstans där den kan komma åt en annan hingst, eller ett sto.

Det första jag kommer att tänka på är att man alltid ska se till individen. Ett litet exempel... Var med hingsten på täby galopp för shiregaloppen. Han stod helt snällt i sin box medans jag borstade honom. En annan hästägare kommer med sitt brunstiga sto. I vanlig ordning så skärper man uppmärksamheten lite, som alltid när det kommer ett sto. Han höjer inte ens huvudet, detta trots att hon helt tydligt är brunstig. Några minuter senare kommer en valack gående.. Men man bryr sig ju inte så mycke just eftersom det var en valack... Plötsligt börjar skrället stegra och sparka hej vilt omkring sig och det var bara att kasta sig ut ur boxen... :crazy:
Så ha alltid i bakhuvudet att bara för att det är ett brunstigt sto så är det inte samma sak som att hingsten genast vill slita sig fri och bara för att det råkar vara en valack så kommer den inte bry sig alls..
Någon skrev här på buke en gång på en hingsttråd (minns inte vem det var) Vänd aldrig ryggen åt en slyngel... Det tycker jag är ett mycke bra råd... :idea:

Jag tycker att man ska hingsten i närheten av så många olika hästar som möjligt. det kan bli väldigt jobbigt om man övertar en hingst som stått i hingststall och aldrig träffat ston för att sedan ställa dem i samma stall som ett sto. stallet blev helförstört....

Hingsten i fråga har stått i stall m ston och valacker i 10 år utan problem. Han har alltid varit lugn som en filbunke!

Det är INGEN garanti för att den håller sig lugn när den sedan flyttar till ett nytt ställe. Nya dofter, nya revir, nya hästar/människor, det kan slå slint totalt.

Men facit i hand och som hobbyhästägare 2st. skulle jag aldrig ta mig en sådan hingst som bott på ett och samma ställe så länge igen och flytta den och min hade bara bott på samma ställe i tre år men fortsatte som :devil: även som kastrerad.

Därmot så tycker jag att en hingst blir vad den fostras till och det är lika ofta stona som ställer till stora problem och hetsar hingstar när det är mixat stall.

Ett brunstigt sto kan t.o.m. va jobbigare att ha att göra med en en hingst som får känslorna i svall.

MVH/

Hingstar brukar vara lugna/ointresserade av de andra hästarna som står i samma stall. Ställer du däremot in en ny häst eller flyttar hingsten kan det bli lite liv tills allt är invant igen.

Tycker inte att hingstar rymmer oftare än ston, är de :devil: på något vis brukar de inte bli kvar som hingstar.

En hingst ska man väl aldrig nonchalera, släppa lös på gården osv. Men jag tycker iofs aldrig man ska släppa hästar lösa eller inte ha respekt eller uppmärksamhet på dom

Jobbar på stuteri och vi har samanlagt 22hästar, varav 8st är hingstar.
Vi har inte haft några problem med rymmare..men sen får man ju anpassa mycket efter just hingstarna...hagar, boxplatser osv...vi har speciella hingshagar...med högre staket,.."säkerhets" avstånd..så dom inte kan nosa på andra hästar, givetvis bara valacker som boxgrannar.

Men nu på sommaren så går alla "våra" hingstar på gräs..men som sagt man får anpassa de...blir en del fix och plock med hagar,men de går utmärkt.

De man ska tänka på är just säkerheten..vid hagar,box, i all hantering osv. man kan aldrig vara nog försiktig...jag har lärtmig att läsa hingstarna i stallet..jag vet så gott som deras nästa drag eller vad man ska säga...å så anpassar man sig,men sen måste man också sätta ordenliga gränser..för alla skull....jag tänker såhär--> bättre att överdriva än att de händer en olycka pga. slarv!!

Vi har en hingst i vårt stall, vet inte om man kan ta honom som exempel för han är den lugnaste och mest lätthanterliga av dom alla :D ;)

Visst låter han och har sig lite när det går förbi ett sto, men han låter lika mycket när jag går förbi med min valack.

Vi har aldrig haft problem med att han har försökt rymt, eller att något sto har försökt tagit sig till honom, trots att dom brunstat.

Hade en hingst till ett kort tag hos oss, men han passade inte som hingst (eller var helt enkelt inte uppfostrad)
Han gick på bakbenen och var helt loss första dagarna. Jag vägrade ta honom efter första gången eftersom jag inte anser att jag ska behöva uppfostra andras hästar på det sättet. Hästen ska iallafall hjälpligt gå att leda till och från hagen utan att man ska riskera livet.

Så det är himla olika. Den här hästen var bara hos oss ett kort tag, men dom fick kastrera honom senare eftersom han blev väldigt svårhanterad.

Så nog är dom olika alltid.

Du ska ALLTID vara ledare över hingsten, om hingsten tar över kommandot så kan det bli livsfarligt! :)

jag har en hingst, som jag köpte för ett par veckors sen.
på nytt ställe var han lugn, går med annan hingst i hage.
Har dock mkt staket mellan andra hagarna.
står brevid och passerat brunstigt sto, plus sett andra ston. Han har inte tittat åt dom (ännu!).

Han har stått i stallet brevid andra hästar.

en dag kanske han slår om dock.

jag kan ju bara sälla mig till Rebeckakihlbergs svar:säkerheten främst.

Jag har två hingstar och en valack,och dteär ju ingen diskussion vem som bestämmer..föst kommer jag,sedan assistenterna,sedan den äldsta servicehunden och sedan valacken..hingstrana har inte en chans;)

Jag har "alltid" haft hingst och äen då i blandstall.Vad som r viktigt är stängslingen tycker jag,både för hingsten säkerhet medn ffa för att allmänheten skal känan sig säker..De vet ju nte att mina är livrädda fö el,så närmast vägen har vi staket som kanske är 170 cm,trä + el...

Annars så står de där jags täller dem,omd et är ett sto bredvid kvittar lika,de skal uppföra sig ändå.

jaghar ju dessutom medvetet gått in för att träna socialt med dem,ch haft turen att jobba ihop med människor som förstått vad jag r ute efter.

alltså har den äldsta hingsten lärt sig(den har mest testosteron ockås) att umgår artgt med ston..det lärde hans ig av ett antal gravida ardennrar...
Han kom inte ens i närheten...

De tränas regelbundet att kunan umgås med andra på ett vettigt sätt,både från mark och i ridning..
Jag tror -inte-på att socialt isolera hingstar,jag anser att de har en viktigt uppgift att fylla och att de måste lära sig umgås normlat emd andra hästar.

Allstå så tränar vi sådant.Vi hälsar under säkra och ordnade former på andra hästar,på kommando,och dte gäller även brusntiga ston..
Unghingsten får lära sigd te tidigt,men där var gröngräset mer lockande:)

På så vis får vi lugnare hingstar,åtminstone gäller dte mina,men det kommer till en hel dle kommuniceringoch ledarskap i bilden.

Så det där md att det står ett sto bredvid,detär rätt avdramatiserat,speciellt som den äldste har rest mycket i sitt arbete..

men kom med en shettis så kan jag inte garantear följderna;)
han r tokig i shettisar..unghingsten gillar hundar:)

Thina

Vår hingst kom till oss när han var 15 år. Stått i stall med olika hästar (ston, hingstar och valacker).

I vårt stall står han brevid ett sto och de har en procedur varje gång hästarna ska in för natten: mycket gnägg, pussar genom gallert och se är det klart. Om stoet är brunstigt står de och pussar läääänge och väl men sen är det klart det också.

Dock fungerar det bäst med det stoet, hon är 18 år och hingsten är 18 år och de har tydligen en ömsesidig respekt för varandra (hingsten har fått betäcka detta sto två omgångar vilket resulterat i två stoföl, trots, eller pga av detta, fungerar de mycket bra tillsammans.

Övriga hästar i stallet (ston) har tillsammans med hingsten en hälsningsaria varje dag när de ska in och ut i stallet, sedan är det lugnt.

Så det är upp till individen och hur mycket man själv "rör" till det!

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
489
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama