jag kan ju bara sälla mig till Rebeckakihlbergs svar:säkerheten främst.
Jag har två hingstar och en valack,och dteär ju ingen diskussion vem som bestämmer..föst kommer jag,sedan assistenterna,sedan den äldsta servicehunden och sedan valacken..hingstrana har inte en chans
Jag har "alltid" haft hingst och äen då i blandstall.Vad som r viktigt är stängslingen tycker jag,både för hingsten säkerhet medn ffa för att allmänheten skal känan sig säker..De vet ju nte att mina är livrädda fö el,så närmast vägen har vi staket som kanske är 170 cm,trä + el...
Annars så står de där jags täller dem,omd et är ett sto bredvid kvittar lika,de skal uppföra sig ändå.
jaghar ju dessutom medvetet gått in för att träna socialt med dem,ch haft turen att jobba ihop med människor som förstått vad jag r ute efter.
alltså har den äldsta hingsten lärt sig(den har mest testosteron ockås) att umgår artgt med ston..det lärde hans ig av ett antal gravida ardennrar...
Han kom inte ens i närheten...
De tränas regelbundet att kunan umgås med andra på ett vettigt sätt,både från mark och i ridning..
Jag tror -inte-på att socialt isolera hingstar,jag anser att de har en viktigt uppgift att fylla och att de måste lära sig umgås normlat emd andra hästar.
Allstå så tränar vi sådant.Vi hälsar under säkra och ordnade former på andra hästar,på kommando,och dte gäller även brusntiga ston..
Unghingsten får lära sigd te tidigt,men där var gröngräset mer lockande
På så vis får vi lugnare hingstar,åtminstone gäller dte mina,men det kommer till en hel dle kommuniceringoch ledarskap i bilden.
Så det där md att det står ett sto bredvid,detär rätt avdramatiserat,speciellt som den äldste har rest mycket i sitt arbete..
men kom med en shettis så kan jag inte garantear följderna
han r tokig i shettisar..unghingsten gillar hundar
Thina