Hingstar som ger smått

Veronika

Trådstartare
Finns det några såna hingstar som generellt ger mindre avkommor, alltså under 165 cm och som dessutom förädlar? Har ett sto e. Stanford som behöver "lättas upp" lite, hon är inte mer än 159 cm o jag vill absolut inte ha en avkomma över 165. Tänkte betäcka henne till våren men vill forska lite redan nu, inget krav på att det måste vara hbl- kan va fbl oxå..

Har också hört Magini, men det är ju aldrig nån garanti. Även Electro har gett blandat, men vet inte om han finns att få tag på i Sverige längre. Tror jag känner Electros (och kanske sveriges minsta halvblod) minsta avkomma på hela 133 cm. Iofs är hon bara 2 år, men blir antagligen inte över 140 cm.

Har också ett sto e Stanford som vi mätte till 160 nu när vi stamboksförde henne i samband med fölvisningen. Årets fölunge är e Quite Easy och hon är väldigt ädel och vacker. Svårt att bedöma hur stor hon blir, men QE har gett många ädla fina avkommor som jag har sett.
Piggy

Vad roligt att ni delar med er av vad ni vet/har sett :banana: Kul det där med hbl som inte blir så stor.. Den minsta jag hört om var 146 cm.

Pablo ger väl inte så stort??? Vi hade en på skolan som antagligen inte blir över ponnymått (då var iof mamman bara 152) men har hört fler små avkommor efter honom.

Mvh Johanna

Har hört att Samba Hit ger stort.
Själv är han ju ädel och stor - 1,79 cm eller nágot sádant....
Han rör sig ju ocksá väldigt bra.
Nu kanske du är pá jakt efter en hopp-fälttävlans inriktad hingst?

Förlát, nu ser jag att du vill ha en mindra avkomma. En miss av mig..... :smirk:
Dá vet jag faktiskt ingen speciell.
Lycka till med ditt sto.

På ASVH:s hemsida kan du hitta blup på storlek för alla hingstar som varit i avel tillräckligt länge (har tillräckligt många avkommor som gått kvalitets).

Sv: Hingstar som ger smått

Vad sägs om Elcatero ox då?
Han är ju godkänd för halvblodsaveln och han om någon borde väl ge en ädel och liten avkomma? :)

Den där Green River xx då, han är väl ponny så då lär det ju bli mindre iaf.?

Green River xx är tyvärr inte godkänd för halvblodsavel :(
Så vitt jag har koll är han bara godkänd för ridponnyavel.

Dammen ger oftast smått och förädlar.
Min treåring har en bulldozer till mamma, men är själv väldans ädel och fick 41 p på treårs. Nu c:a 158-160 cm

Acacio ger relativt smått och ädelt. Mycket fin hingst med bra resultat på avkommorna i de olika treårstesten.

Öh jaså, det visste jag inte! :o Synd, det hade nog blivit många fina små hästar efter honom.

Tack allihopa! :bow:
Acacio är läcker tycker jag (o inte alltför dyr heller såg ja) Har även haft Dammen o Artist i tankarna o Nostradamus om han nu ska gå i avel nån gång :smirk:

Fler tips emottages! :bump:

Liknande trådar

Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 023
Senast: Karro-Lina
·
Avel Leker lite med tanken att låna magen av ett sto jag är väldigt förtjust i, men då jag själv är liten vill jag att avkomman absolut inte...
Svar
8
· Visningar
1 353
Senast: Gimlan
·
Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: Fannybadh
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 537
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar