Hingstar semin

johanna80

Trådstartare
Kan hingstar drabbas utav testikel cancer om dom inte får "tömmas" på semin under några/flera år? Jag har ett sto och en hingst och hingsten blir "galen" när hon är i brunst även fast jag har dom i separata hagar och bås i stallet:p. Jag ser ofta att han "onanerar" genom att slå snoppisen emot magen under dom perioderna och låter ganska mycket:rofl:. Finns det något lugnande man kan ge dom? eller vad är lösningen hur hanterar ni det? (Om man inte vill göra dom till valacker förståss)Jag vill bara att han ska må bra :) Man har ju hört att det är väldigt bra även för män att hålla igång för att minska testikel/prostata cancer osv.

Tacksam för flera svar Mvh Johanna

Sv: Hingstar semin

Finns det något skäl till att ha kvar honom som hingst ? För jag hade i första hand kastrerat om det inte är en godkänd avelshingst förstås.

Vi vill ha ett föl med honom senare i framtiden. och han har varit avelshingst för ett par år sedan. Finns det för och nackdelar med att kastrera en hingst som har varit avelshingst? om man jämför med en ung hingst som inte har gjort det? vill gärna veta vad för risker det finns som jag nämnde tidigare.

Möjligheten finns att frysa på honom och kastrera så får ni det lättare. Kostar lite att frysa men det är det kanske värt? Han får troligare ett roligare liv som valack och ni får det lättare.

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag Bukes hjälp här i mina egna tankar och ångest, kan vara så att jag har lagt tråden helt fel. Som det ser ut nu så går...
Svar
6
· Visningar
1 690
Senast: Caress
·
M
Avel Hej! Skriver som en ny användare för jag vill inte trampa någon offentligt på tårna, men behöver er hjälp att se på den här...
Svar
13
· Visningar
1 468
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023