Hingstar och 90 dygnsavgifter...

C

crazy

Hur gör ni egentligen för att ha råd att betäcka era ston med hingstar som har 90 dygnsavgifter? :confused:

Har man ett sto...ja då kanske det går bra att skrapa ihop pengarna...men för de som har flera ston i avel...hur gör ni...jag tycker det blir ganska mycket pengar när man börjar slå ihop seminavgifter,uppstallning,veterinärskostnader,stationsavgifter etc. :crazy:

Hur många väljer bort 90 dygns-avgift-hingstarna även om de skulle vilja använda dem pga av att de tycker att avgifterna kommer för tätt...samt att det trots allt är lite "gambling"...man har ju inget levande föl när man betalt de pengarna...fosterförsäkring i all ära...men det är ju ett föl man vill ha. ;)

Plus att 90 dygnsavgifterna ofta medför då att man måste lasta sto och föl ytterligare för att kontrollera stoet på 90 dygn...har man sedan föl vid sidan så är det ju egentligen oerhörda risker. :eek:

Jag föredrar hingstar med levande fölavgift :)...detta har till viss del påverkat hingstval.Hur är det för er andra som avlar? :confused:

det här är nästan lite pinsamt men fölet som mitt sto väntar är till stor del en födelsedags present för min morfar :o han betalade större delen av kalaset :love:

och visst är det att gambla men det är det ju med alla föl, jag känner en som var tvungen att ta bort sitt föl presic när h*n betalat levande föl avgiften. (fölsjuka) man får täkna foster försäkring så man i alla fall får lite pengar tillbacka. sen här så kom veterinären till stallet och gjorde 90 dygns kollen :)

Jo men jag begriper inte hur folk har råd som har flera ston...om vi säger de som har 3-4 ston i aveln...jag menar räknar man ihop allt blir det ju ganska stora summor!Avgift för ETT sto kan man kanske lösa...men för flera? :confused:

Ofta så får de lite rabatter och så om de betäcker på samma station.
Och visar man fölen sen ex på fölchampionaten och går vidare till final så är ju priserna där ett gratis språngavgift på utvalda hingstationer el. om man har tur att fölet kommer bland de första så har man hela kittet betalt.
Men visst billigt är det inte :crazy:

Jag bara tycker det är så fel när man då vet att folk väljer bort vissa hingstar pga av att de ej kan välja mellan 90 dygnsavgift och levande fölsavgift.

Man borde ju få välja någorlunda fritt utan att behöva ta hänsyn till att avgifterna ramlar ner i brevlådan omgående ihop med alla andra avgifter.

Eftersom svensk halvblodsavel idag består mycket av hobby-uppfödare utan några större ekonomiska förutsättningar borde man ta hänsyn till detta.

Vi kan bara ta ett exempel...för 4 år sedan nu valde jag mellan Cortez och Landlord att betäcka med...slutvalet föll på Landlord - varför?...Jo...jag gillade hingstarna lika mycket, men jag är ytterst angelägen om att verkligen kunna betala mina räkningar i tid.

Man vet ju aldrig från gång till gång...om stona tar sej på en eller två eller kanske tre brunster...ska stoet då vara på stationen hela tiden...ja då kan ju slutsumman bli riktigt hög.

Jag tycker i många fall hingstägarna inbillar sej att de så snabbt som möjligt ska håva in pengar bara...när 90 dygnsavgifterna ofta leder till att folk väljer någon annan hingst...är det 90 dygnsavgift...ja då är det oftast bara "lågprishingstarna" som klarar att bibehålla ett bra antal ston ifrån år till år....men när det handlar om dyrare hingstar från 6000 kr och uppåt...tror jag det är oerhört många som backar för detta!

Men det är ju bara min åsikt förstås... ;)

Man kan vända på det och se det från hingstägarens sida.
Har man levande fölavgift är det inte speciellt kul när folk börjar ringa ramåt jul om att deras ston kastat, kanske ofta pga att de stått i tävlingsstall och ej varit vaccinerade mot abortvirus.
Ej heller när man får dödfödda föl inrapporterade för att ingen bevakat fölningen.
Det är då hingstägaren som förlorar pengar på saker han inte kan rå över.

Förutom det CK skrev så skulle man kunna tillägga att detta med avel ÄR dyrt.
Men har man inte råd med 10.000 (halvblod?) i avgift för hingst så bör man nog lägga ner alltihop.
För dom första tre åren på fölungen kostar mångfalt mer.

AM

Tja, om vårt sto hade tagit sig i höstas så vete 17 egentligen hur vi hade fått det att gå ihop. Enbart stationsavgiften och semineringen gick loss på närmare 15' och sedan en 90-dagars avgift på det på ungefär samma belopp hade blivit riktigt blodigt. Nu blev det tyvärr ingen unge och vi hade bara ett försök då det var sent på säsongen, men det var ett jäkligt dyrt försök! :eek:

Svar till både Nafayette och CK...

Ha,ha jag har aldrig påstått att JAG inte har råd...tro mej jag VET att det kostar mångfaldigt.Men jag tänker på folk man känner runt omkring en som ofta kommer fram till samma beslut....när det gäller val av hingst att betäcka med.

Sedan blir man blir j*vligt irriterad när folk ringer på ens föl och tror att de ska pruta...jag tycker att det är så oförskämt!Jag prutar inte på mina föl!Inte ett öre!

Visst kan man se det ur hingstägarens syn...jag har själv varit hingsthållare så JAG VET.

Men idag tycker jag det är stoägarna som tydligen ska dra hela lasset och tiga och betala för att sedan sponsra svenska hästfolket med föl?Jag för min del begriper inte hur någon idag kan bedriva ett stuteri med vinst?Såvida man inte har egen hingst!(Nu pratar vi halvblod).

För egen del är det ren hobby-avel...utan syfte för vinst och tur är väl det.

Men jag tycker synd om dem som väljer 90 dygnshingstar...fosterförsäkran i all ära...visst...men du har ju ändå då hostat ut pengarna i förväg utan att ha sett röken av ett föl och dessutom tar det lååång tid att återfå dessa försäkrade slantar.

Ska det vara 90 dygnsavgifter...så borde de inte kosta mer än hälften mot vad det kostar vid levande föl....för att vara värt en sådan "chansning".Jag betalar mer än gärna flera tusen extra vid levande föl...för att få mitt levande föl.Så om det i snitt inte höjer ribban för vad som nu skulle kunna bli hingsthållarens förlust i det hela...ja då vet jag inte hur man skulle kunna göra.

Ni verkar tro att det handlar om dålig ekonomi eller snålhet...jag menar på att de flesta människorna har "normal" lön och ingen jättebudget att ta av.

Vi chansade vilt och tog en superhingst från utlandet som endast fanns på fruset, därav de höga kostnaderna för semineringen som var inklusive stationsavgift, uppstallning med föl, sköljningar mm. Hade det varit tidigare på säsongen hade vi gjort fler försök, men nu var det ingen vits att spruta igång henne för ytterligare ett försök i slutet på sommaren. :(

Beklagar...man hoppas ju alltid så mycket på att det bara ska gå vägen!

Hoppas det går bättre för er om ni gör ett nytt försök!

Ett tips...satsa på en station som dokumenterat lyckats bra med frusen semin oavsett om det är en bit att köra stoet!

Så synd! Jag beklagar verkligen! :eek:

Hoppas ni har bättre tur i vår om ni ska betäcka igen! ;)

Håller med dig, vad gäller hingstägarna/hållarna så känar dom ju mångalt mer på sina hingstar än vad vi sto ägare tjänar.

Skulle också gärna betala ett antal tusen mer för levande föl än på 90 dygn.

Liknande trådar

Avel Jag ska inte betäcka något sto, men är bara nyfiken hur det fungerar att betäcka ett sto! :) Även hur priserna är fördelade. Förmodar...
Svar
6
· Visningar
1 188
Senast: Myrten
·
S
Avel Förut tycker jag det var många hingstar som hade som betalningsvillkor 16 dgr dräktighet och därefter antingen 90 dygn el levande föl...
2
Svar
29
· Visningar
3 642
Senast: sydney
·
Avel Jag har ett sto som jag ville betäcka i år. Jag letade hingst och hittade en som jag tyckte skulle passa mitt sto. Jag kan tillägga att...
Svar
13
· Visningar
2 070
Senast: EmblaAsk
·
Avel Hejsan! Är ute i sista sekund och letar hingst till mitt och en väns ston. Behöver förslag på hopphingstar med bra steg alt...
Svar
11
· Visningar
1 571
Senast: Vivianne35
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama