Hingstar med valack..

L

LiselotteA

Kan lika gärna starta en egen tråd istället för att terrorisera den som fanns med ston och valacker...:)

Jag är precis i tagen att släppa ihop mina "minisar", två hingstar på 72 respektive 87 cm, med en halvblodsvalack på 165... Den äldsta hingsten är ca 15 år och leder just nu den otroligt stora flocken på honom om den yngre hingsten på 3 år..

Har någon erfarenhet av denna kombinationen? Jag vet inte hur halvblodet har varit hos sin tidigare ägaren, i rangen osv, men det känns ju lite otäckt om han skulle gå på de små grabbarna...

Tror ni att vi ska låta dom upptäcka varandra i grimskaft innan eller så? Behöver lite tips på vägen så att ingen av mina sötisar skadar sig..eller någon annan..

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hingstar med valack..

Jag hade nog låtit dom gå i hagarna brevid varandra och stått i boxarna brevid ett tag först. Så har jag gjort och det har alltid varit betydligt mer odramatiskt än om man släpper ihop direkt enl min erfarenhet

Har läst att det är bra att släppa ihop med en i taget (ranghöga först)... men vet inte alls om d.et stämmer

Tack för ditt svar!

Tyvärr kommer vi nog inte ha möjligheten att dela av hagarna som det ser ut idag. Minisarna är lite småsvåra att bygga hage till, så idag har vi en fyratrådshage som passar både stor som liten.

Däremot så kom halvblodet idag, och det vart lite liv i luckan i stallet. Dock inte på 15-åringen, utan på 3-års hingsten. Han skrek inne i boxen och hoppade upp mot boxdörren. Tror mest det var för att se dock :)

Halvblodet gock runt och tittade ner på grabbarna, och faktiskt så verkade det som att han tyckte att de var otäcka.. :rofl:

Vi skrittade halvblodet utanför paddocken när den lilla 5-åriga tjejen som rider mini-hingsten red inne i paddocken, och halvblodet stannade tvärt så fort de passerade varandra. Den lilla ung-hingsten var också ute på en promenad, och han gäggade och tittade lite, men inga "stamp i backen" eller något otäckt beteende.

Vi ska låta dom bekanta sig lite på stallbacken och sedan testar vi nog i hagen...

Jag rapporterar imorgon hur det gick... :)

Nu är det dags att natta kudden...

Jag har haft arabhingst, ardennerhingstar, ridponny hingst och en shettishingst i hop. Ofta så går det mycket bättre än med ston. Vi har aldrig hafr några skador.

Jag kunde tydligen inte natta kudden ännu..:)

Det låter ju betryggande i alla fall!

Jag har ingen tidigare vana vid att ha så här många hingstar hemma, så det känns jätteskönt att höra att det finns andra som har lyckats bra med denna kombination.

Man blir ju lite skraj eftersom en liten markering från halvblodet kan ju träffa så illa på små-grabbarna...

Men vi får snart hem en ny arab-valack och då kan ju de gå tillsammans, men fram tills det så vore det så himla skönt om detta funkade bra.

Tack för ditt svar!:D

Jag har en valack på 15 år som blev kastrerad sent (som 4-5 åring) som jag släppte ihop med min hingst på 1 år. Eftersom valacken hade mycket starka känslor kvar blev han ELAK. Den här hästen är annars dumsnäll gällande andra hästar men har faktiskt aldrig sett honom så hatisk :eek:

Dock efter flera försök (under många ingripande) och större och större hagar fungerar de mycket bra ihop!

min hingst går ihop med min äldre valack nu. valacken är bossen i hagen.

Min shirehingst på 5 år går tillsammans med min minishettis vallack på 7 år... minin bestämmer..... ser välldigt kul ut!!!:rofl:
10567967.jpg

Ha ha ha.. vilka söta bilder!

Jag tror jag ska lägga in en jag också, för det har gått JÄTTEBRA :bump: idag. Halvblodet var lite leksugen i hagen och försökte att få igång grabbarna på en springtur, men såklart, det fanns ju gräs i hagen så de hade såklart inte tid att vara med...

Några små skrik från valacken, men ingenting annat. Den äldre hingsten brydde sig inte ett dugg om den stora hästen, men däremot unghingsten var intresserad. Halvblodet undrade nog vad det var som killade honom på benen.

Tack för alla tips och råd!

Förlåt för OT, men skulle någon vilja vara vänlig och länka till tråden om ston och valacker i hagen tillsammans, kan inte hitta den :crazy: ?

Liknande trådar

Hästhantering Hej buke, jag skulle behöva era samlade erfarenheter av att ha blandflock, dvs med alla kön i samma flock. Jag har två dräktiga ston, en...
2
Svar
28
· Visningar
3 478
Hästhantering Jag har fyra ponnys, två valacker och två unghingstar. Hagar på ca 2h. Jag hade hoppats på att kunna ha alla tillsammans men det verkar...
Svar
7
· Visningar
2 258
Senast: Mli
·
Hästvård Fick tyvärr avliva min ridhäst och kvar blev min 6-åriga shettisvalack. Jag har precis hämtat hem en shettishingst som snart blir 3 år...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 082
Senast: Egonson_
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 383
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar