Hingstar med splash

Myzacs matte

Trådstartare
Hej,

Vill ha tips på hingstar som verkar i aveln som har/bär på splash-anlag.
Godkänd hingst eller BLUP hingst spelar ej roll. :)

Sv: Hingstar med splash

här är några killar som är/bär på splash

Hörgull frá Steðja (Bukskäck)
Hringur frá Feti
Geysir fra Sagastaðir 1
Jarl frá Buðardal
Rólex fra Ólafsbergi , tror ja har anlaget
vet inte om Víðir frá Sæfelli har genen?

sen finns det säkert massa mer :d
betäckningsplaner?? :rofl:

Har en egen hingst som skall visas som 4 åring :D om du orkar vänta ;) men det är ett tag dit!
Men han rör sig jätte bra!! massor av tölt! Bra stam, härlig exteriör 108 i Blup.
vi håller på med lite pappers arbete på honom nu. så kan bli tidigare ;)

knapplån.

Jag förstår inte riktigt grejen med splash, varför det har blivit så poppis, jag tycker dom ser jätte konstiga ut med sina rosa mular och blåa ögon :p tycker inte att de gulvita är fina heller, dom ser liksom lite mongoloida ut :p

Vanliga ryggskäckar är mkt snyggare enligt mig iaf :)

Sen har det blivit ett mode, så när man läser hästannonser så har var och varannan häst med en liten bläs eller snopp plötsligt splash anlag, jag undrar om inte väldigt många skriver att de har de för att kunna höja priset lite för att den har ovanlig färg för så himla vanligt kan det ju inte ha blivit så snabbt.

Smaken är väl som baken....

Personligen tycker jag att gulbrun är den absolut finaste färgen men för det skulle jag ju inte vilja att alla hästar vore gulbruna:laugh:.

Ur bevarandesynpunkt är det ju bra att färgen är "poppis". Bukskäck har ju inte varit så rysligt vanliga, samma sak med konstantskimmlar, jag personligen tycker inte det är en särskilt fin färg men det är bra om den blir poppis så att den inte försvinner!

Det kan jag hålla med dig om, man ser massa annonser på hästar "med splash-anlag"
Tror att det ska locka köpare

Ang splashanlag på var och varannan häst.....

Jag tror det har blivit mer uppmärksammat iochmed att faktiskt så visar det sig att många fler KAN HA anlaget än man innan trott, även en hlet svart häst kan ju ha anlaget.....
Därmed inte sagt att alla som påstås ha det verkligen har det....

MAn behöver ju kolla upp stammen och gärna ev avkommor eller syskon andra släktingar för att veta säkert.

Jag tycker mig se en ökning i föl/unghästar som säljes från Island som har splashanlag, där finns det helt säkert betydligt fler än här i Sverige.

Och det har ju blivit mer populärt så nu går det kanske att sälja dem, oavsett stam, för de flesta föl/unghästar som säljs från Island har ju inge vidare stam och har de det så kostar de därefter.
Nu pratar jag endast om föl med splashanlag alltså !

Jag har fått uppfattningen att på Island är de inte så populära, hästar med blå ögon, de anses ha dåliga ögon.
Kanske det mest är di gamle som anser det......
Jag köpte ett föl på Island för 7 år sedan, hon ansågs slaktfärdig pga sina blå ögon.....

Smaken är väl som baken....

Personligen tycker jag att gulbrun är den absolut finaste färgen men för det skulle jag ju inte vilja att alla hästar vore gulbruna:laugh:.

Ur bevarandesynpunkt är det ju bra att färgen är "poppis". Bukskäck har ju inte varit så rysligt vanliga, samma sak med konstantskimmlar, jag personligen tycker inte det är en särskilt fin färg men det är bra om den blir poppis så att den inte försvinner!

ja gulbrunt är min favorit med :love:

Jo precis det är bra att bevara den, men jag tycker dom ser lite konstiga ut :p men de är tur att alla tycker olika :)

Ang splashanlag på var och varannan häst.....

Jag tror det har blivit mer uppmärksammat iochmed att faktiskt så visar det sig att många fler KAN HA anlaget än man innan trott, även en hlet svart häst kan ju ha anlaget.....
Därmed inte sagt att alla som påstås ha det verkligen har det....

MAn behöver ju kolla upp stammen och gärna ev avkommor eller syskon andra släktingar för att veta säkert.

Jag tycker mig se en ökning i föl/unghästar som säljes från Island som har splashanlag, där finns det helt säkert betydligt fler än här i Sverige.

Och det har ju blivit mer populärt så nu går det kanske att sälja dem, oavsett stam, för de flesta föl/unghästar som säljs från Island har ju inge vidare stam och har de det så kostar de därefter.
Nu pratar jag endast om föl med splashanlag alltså !

Jag har fått uppfattningen att på Island är de inte så populära, hästar med blå ögon, de anses ha dåliga ögon.
Kanske det mest är di gamle som anser det......
Jag köpte ett föl på Island för 7 år sedan, hon ansågs slaktfärdig pga sina blå ögon.....

Jo man har ju lärt sig mer och därmed upptäcker man fler som har det, men det känns som att många skriver i annonsen att den har splash fast den inte har det bara för att öka intresset och priset lite. har sett flera hästar som haft någon liten bläs eller snopp och så har den splash och när man kollr stammen så ser man att det inte stämmer :p

Fast Leista har faktiskt 3 korta vita sturmpor, vilket för en islänning är oerhört ovanligt.
Det tyder på att hon har, och det syns ;), splashanlaget :)

Det var från denna farmen jag köpte min fölunge med blå ögon förresten :)
Skall påpekas att det inte var från dottern utan från pappan, alltså en av di gamle....som ansåg hästen slaktfärdig pga sina blå ögon.
Om hon hade splashgen eller inte är inte utrett ännu. Hon har inte gett någon splash avkomma ännu men har ju heller inte betäckts med någon hingst med splash.
Jag äger, tyvärr, inte henne längre.....

silversvart:

Att kunna se direkt på stammen om en häst har eller inte har splashanlag är väldigt svårt och klurigt.
Man kan tycka att det inte finns men man kommer oftast bara så långt bak på en stam....vad fanns där innan ??
Splash kan ju ligga"dolt" i många generationer, precis som silver.

Eftersom det måste till 2 splashgener för att avkomman ska bli en "ren" splash så är det inte ofta det händer.

Förresten, Leista´s bukskäckavkomma hade jag inte tackat nej till !!

Pappan till den finns visst numera i Danmark, han verkar ha betäckt i år men jag vet inte om han är visad ??

Jag tror bara han är visad exteriört, tror han skadade sig..
Det är väl en i sverige som äger hennes bukskäckavkomma

Jag tror bara han är visad exteriört, tror han skadade sig..
Det är väl en i sverige som äger hennes bukskäckavkomma

Hittade denna infon ang Kakali:

"Kakali er en fantastisk smuk hingst med et helt usædvanligt sind! Hans afstamning er helt i top f:IS1996157330 - Tígull frá Gýgjarhóli verdens højest kåret 4 gænger, FF: IS1984151101 - Stígandi frá Sauðárkróki, M:IS1991225351 - Byrjun frá Kópavogi flot kåret hoppe MF: IS1982187036 - Gassi frá Vorsabæ. Kakali er kåret byg 8,55 rid 7,29 total 7,79. Kakali har haft en skade i ryggen, dette har gjort at han har været meget svær under rytter, dette bære hans ridekåring desvære meget præg af, skaden er nu genoptrænet, hvilket har ændret ham totalt, han er nu i træning med henblik på kåring i foråret, som forventes forbedret både i byg og rid! For yderlig oplysninger kontakt os endeligt ."

Å han verjar ju vara visad med en totalbedömmning, hoppas han får en chans till :)

Ja, det är en i Sverige som äger avkomman....

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
666
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 018
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2025
  • Valp 2024

Hästrelaterat

• Hur ska jag rida het häst