Hingstar med bra psyke?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sundance
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 3 969
S

sundance

Vilka hingstar sägs nedärva bra psyke?

Helst hopphingstar.

Namedroping och gärna lite x-tra info som ny/gammal, hopp/dressyr:bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hingstar med bra psyke?!

Feliciano!

Lämnar lätthanterade avkommor med hög ridbarhet och god hoppförmåga. Han ska dock inte användas till för tunga ston eftersom han är rätt rejäl själv.

Vad är bra psyke?
Vem bedömer om hingsten/hans avkomma har bra psyke?
Är det alltid samma psyke som är "bra", eller krävs det olika typer av psyke för olika uppgifter?
Temperament/psyke uppfattas olika av olika människor och det finns inget entydigt rätt svar på ovanstående frågor. Lägg dessutom till att stoet påverkar fölet betydligt mer än hingsten, eftersom det är med henne som fölet växer upp!
Fundera på ovanstående, SEN kan du värdera de svar du fått nedan...

Du har så rätt så!

Skriver själv bara om en hingst jag har erfarenhet av då min avkomma har ett mycket lugnare och medgörligare psyke än sin mor. Sen är han ju elithingst och ordentligt avkommeprövad.

Eftersom det inte verkar finnas någon punkt som bedömder allmäntemperamentet på samma sätt som hopptekniken, så får det bli vad människor tycker, personligt och vinklat.

Ett bra psyke tycker jag kännetecknas av att hästen t.ex. är lugn och avslappnad men ändå uppmärksam. Inte lättstressad, spänd, tittig osv.

Förstår du alls vad jag är ute efter?

Olika psyke till olika uppgifter, ja troligtvis. Men ovanstående egenskaper borde vara intressant för ganska många i alla fall.

Om man tar föl på sitt eget sto så känner man förhoppningsvis det utan och innan. Därför behöver man inte fråga någon annan om hur stoet är/har för egenskaper. Potentiella pappor kan man kanske behöva tips om, jag känner inte en enda hingst personligen...

Okej!

Om man är ute efter något lite lättare då?

Ingen aning!

Kan med gott samvete endast rekommendera det jag själv har erfarenhet av.

Goodtimes e:Nimmerdor-Caletto I har bra temperament.
paarden_foto_overzicht_groot_12.jpg

hur får man tag på honom? (hans sperma.)

I princip oavsett vilken hingst som kommer nämnas här så finns det alldeles säkert folk som träffat urtrevliga, superlugna avkommor likaväl som det finns folk som träffat kompletta idioter med samma far.
VAD av detta kommer från hingsten och vad kommer från stoet?
Att du känner ditt sto utan och innan behöver inte betyda att du vet vad hon kommer nedärva... Jag har själv haft ett sto (shetland) av det lite mer nervösa slaget och kanske borde jag låtit bli att avla på henne. Men när det visat sig att endast EN av hennes 6 avkommor har blivit lite känslig, så var det ju rätt val. (4 olika fäder dessutom, där de tre helsyskonen har blivit VÄLDIGT olika...)

Turban Rose nedärver bra mentalitet! Brukar vara både lättridna, lugna i stallet och med stora hjärtan i hoppningen.

Cagliostros avkommer jag har ridit har oxå alla varit mkt trevliga i huvudet.

Som vanligt namedroppar jag Nactus, en genomtrevlig allroundhingst med kanonpsyke som finns på naturlig betäckning - fast han fyller 20 i år. Jisses vad tiden går.

Quite easy ska lämna bra psyke vad ja vet, ridit en "easy" häst och den var oxå mkt trevlig......STanford., men de kanske int ha något fryst kvar, annars lämnar han mestadels lugna avkommor, men de brukar ha ett väldigt hårt psyke, min erfarenhet...

Det är ju lite av ett lotteri, man får helt enkelt gå på de upplysningar som finns tillgänglig, samt magkänsla.

Menar bara att lite spekulationer kan ge uppslag till hingstval. Förhoppningsvis kommer inte något som liknar D-day, som många upplever lämna avkommor med hårt psyke, upp.

Jag har vänner som jobbat bakom kulisserna i bl a Globen och sovit i stallet. De säger att Cardento är en mycket trevlig hingst som uppför sig väldigt väl i alla situationer.

Jag har själv inte så stor erfarenhet av hans avkommor, men de som har det säger att de är vettiga i skallen.

Nu finns han inte kvar i Sverige, men han finns kanske på frys eller transportsperma?

Fast jag har hört (och sett) att de kan bli lite vassa, särskilt med fullblod på mödernet.

:rofl:
precis vad jag nämnde ovan, det finns alltid folk med olika erfarenheter av alla hingstars avkommor...

Och, som sagt, vad som klassas som gott temperament och bra psyke är väldigt olika från person till person, beroende på kunskap, inriktning och målsättning...

Men med det inte sagt att man inte kan säga något om hingstars psyke. Titta i PR-tråden, t ex! Där är det ju ganska tydligt att PR präglas sina avkommor även psykiskt. Sen kan man ju tycka att en viss egenskap är både bra och dålig, men att den finns där kan man vara överrens om!

Caretino linjen är kända för sitt goda psyke.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 154
Senast: Piaff
·
Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
601
Senast: Robina
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
770
Senast: Roheryn
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka