Hingstar - kastreras eller ej?

R

Ridi

I min väninnas stall finns det en tjej som har 2 hingstar. Ej godkända för avel så de används bara som ridhästar säger hon (har aldrig setts de ridas utan endast longeras). Så fort de får syn på ett sto skriker och gnäggar de i högan sky och de har "bananen" ute. Stallet är byggt i en U-form med 3 avdelningar så på natten har de det lugnt men där deras boxar är måste alla gå förbi dem för att komma till hagarna och ridbanan. Så hela dagen lång har de ston som går framför dem och de verkar ju lite stressade av det. Hade det inte varit lugnare för dem om de hade blivit kastrerade. Den ene är ju redan 9 år gammal så det är väl för sent i alla fall och den andre är 3. Tycker lite synd om dem får de får ju ingen ro på hela dagen. Kan tillägga att det även finns en tredje hingst men han är hur cool som helst och bryr sig inte om sto det minsta. Vad anser ni om att behålla hingstar okastrerade om de verkar stressade och aldrig kommer att bli godkända för avel?
 
Sv: Hingstar - kastreras eller ej?

I min väninnas stall finns det en tjej som har 2 hingstar. Ej godkända för avel så de används bara som ridhästar säger hon (har aldrig setts de ridas utan endast longeras). Så fort de får syn på ett sto skriker och gnäggar de i högan sky och de har "bananen" ute. Stallet är byggt i en U-form med 3 avdelningar så på natten har de det lugnt men där deras boxar är måste alla gå förbi dem för att komma till hagarna och ridbanan. Så hela dagen lång har de ston som går framför dem och de verkar ju lite stressade av det. Hade det inte varit lugnare för dem om de hade blivit kastrerade. Den ene är ju redan 9 år gammal så det är väl för sent i alla fall och den andre är 3. Tycker lite synd om dem får de får ju ingen ro på hela dagen. Kan tillägga att det även finns en tredje hingst men han är hur cool som helst och bryr sig inte om sto det minsta. Vad anser ni om att behålla hingstar okastrerade om de verkar stressade och aldrig kommer att bli godkända för avel?

Av med kulorna bara !!!!:bump: Finns ingen anledning att ha kvar dom som hingstar
 
Sv: Hingstar - kastreras eller ej?

Var på en avelskurs förra helgen och satt och lyssnade på
flera timmars avelsteori med en avelsdomare och då togs
bla. frågan upp "kastrera eller ej".
Kursledaren tyckte att hade man inte för avsikt att
syssla med avel så var det lika bra att kastrera fortast
möjligast. Han sa att många hästägare väljer att behålla
sina hästar som hingstar så länge som möjligt för att de ska
få större hingstkaraktär eller hingstnacke som valacker.
Detta är dock lögn enligt han, valacken får inte större
hingstkaraktär eller hingstnacke bara för att den får gå
som hingst länge...
Han tyckte sådeles att man kunde kastrera sina hingstar,
som inte skulle bruka i avel, redan vid 1 års ålder...

Så jag tycker att du eller din väninna i allafall kan prata med hästägaren i
stallet och fråga hur hon har tänkt sig, varför hon behåller
dem som hingstar osv.
 
Sv: Hingstar - kastreras eller ej?

Nog lite känsligt om jag eller min väninna skulle säga något till henne. Kanske dyker det upp ett bra tillfälle någon gång.
 
Sv: Hingstar - kastreras eller ej?

Tycker lite synd om dem...tråkigt at de blir stressade alltså:( Håller med om att det verkar ganska så onödigt om hon inte ska avla på dem.
 
Sv: Hingstar - kastreras eller ej?

Tycker att det verkar väldigt synd om hennes hingstar. Dels att dom blir så stressade och att det ej verkar som om hennes stall ej är lämpligt. Sedan så får man ju komma ihåg att det kostar ju mer att hålla en hingst i hullet med. Så av me kulorna vetja.
 
Sv: Hingstar - kastreras eller ej?

Kanske lite off topic men men.. Jag har hellre tio hingstar än ett sto ala piss märr.. Många vill ha hingsta inom tävling för att dom har mer edge..

Fast det verkar ju i detta fallet som hingstarna är extremt påverkade av stona, då ska man kanske kastrera annars tycker jag att det är upp till var och en om man vill ha hingst..

Det har ju ingen annan med att göra igentligen...

Har en shettishingst och noway att kulorna åker av honom, hade någon ens föreslagit det så hade dom åkt ur stallet med huvudet före...

Kan man häst och vet vad man har i stallet så lägg er inte i andras val sålänge det inte gäller regelrätt vanvård....
 
Sv: Hingstar - kastreras eller ej?

Jag lät kastrera en av mina avelshingstar förra hösten. Han var godkänd men hade max tre ston per år. Synd för han är premierad med 43p!!

Han har numera ett underbart hästliv i en flock med 6 andra hästar. Min andra hingst tittar lite avundsjukt på han när vi går ut men å andra sidan flinar hingsten lite på våren i stället..

Den jag kastrerade var ganska stökig och ändå 6.5 år. Det ändrades snabbt efter "julgransplundringen" (kulorna bort) och han blev mycket lugnare. Dessutom är han mera lättfödd nu eftersom han har ett stillsammare beteende.

Vissa hingstar stör inte och blir sällan stressade men de övriga kan gott få ett hästliv tycker jag.

MVH // Pinge
 

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 498
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 367
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
858
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp