hingstar i samma hage?

M

mizz_perfect

Är det någon här som har flera hingstar i samma hage?

Jag har 3 hingstar, varav ena är 9månader så han är inte speciellt kaxig av sig.

De andra två är 3 och 4 år. det har fungerat jättebra förut trots att det går ett sto i hagen bredvid. Till problemet. senaste veckan har 4a åringen blivit riktigt elak och jagat bort 3åringen från höet och så fort han inkrektat på hans "revir". Idag hade dom bråkat ordentligt så att dom kom in blodiga. iofs var det blod från munnen på den ena då 4a åringen hängt i läppen på honom. sen var det päls och man som rykt på dem båda.

bör jag skilja dem åt tills vidare eller ska jag låta dem hållas? jag vill inte kastrera någon av dem förän jag visat dem på premieringen i höst.

Sv: hingstar i samma hage?

En vän till mig hade ett tag 8 unghingstar i samma hage, mellan 3 och 5 år. I hagen brevid gick en gammal avelshingst och på andra sidan ett tjugotal avelsston. Inga problem alls, de slåss ibland när de byter hage just för att göra upp om rangen men annars är det lugnt och fint.

Jag har inte det själv, men vet flertalet som har det.
Jag tror att om dom får lära siga tt gå ihop med andra från början så underlättar de.

Min har bara gått med valacker, nu är min ganska så kaxig och ar tyvärr osatkat skada på två av sina hagkompisar, detta var dock efter att han fått gå själv i hage under 8mån.
Ska väl så smått när jag får hem honom igen se om det inte går att lösa så han få ha sällskap, vet att han stimuleras bäst om han har en kompis att busa med, men vi får se.

Min pålles helbror (Ägs av "Shetland" här på Buke ;) ) han har sällskap av hingst i sin hage, lika så stället jag jobbade på innan, där gick unghingstarna tillsammans.

Har "alltid" haft skilda hagar på ston och hingstar/valacker. Tycker att det funkar bra. Däremot på sommaren, när fölstona går själva, så låter jag valacker + övriga ston gå på ett bete, och unghingstarna på ett annat.

Vår gamla avelshingst gick under alla år ihop med unghingstarna, det var aldrig några problem.

Däremot hade jag en klapphingst på inridning för många år sedan, han kunde inte gå ihop med valacker, han slogs hela tiden...och av förklarliga skäl så kunde han inte gå med stona heller :angel:

Det är den enda häst under årens lopp som behövt en egen hage.

Skall kanske tillägga att jag har mkt stora hagar, det blir kanske värre med bråk om utrymmet är begränsat... här finns ju alltid en flyktväg.

Jag har min 4-åriga avelshingst tillsammans med en ettåring, han har tidigare gått med äldre hingstar och valacker. Jag tycker absolut att hingstar ska gå tillsammans i den mån det är möjligt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 917
Senast: Joro253
·
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den...
2
Svar
21
· Visningar
2 930
Hästvård Jag har en nybliven 3åring som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med när det kommer till hagsituationen. Han gick tidigare i...
Svar
9
· Visningar
2 354
Senast: Sleepy
·
Hästhantering Efter att jag släppte ihop min häst med en annan för ett par år sedan och det blev KAOS så har jag blivit lite rädd för det. Han är...
Svar
19
· Visningar
7 187
Senast: bergstopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama