Hingstar godkända i Mecklenburg?

Lemeie

Trådstartare
Har efter att ha läst en del trådar om pass och färg på pappren för hästar som är importerade från Mecklenburg börjat fundera över vilka hingstar som är godkända för avel där?

Har letat efter förbundets hemsida (som jag tidigare varit inne på) men får inte upp något vettigt nu. Ny adress? Eller har inte Mecklenburgförbundet kvar sin hemsida längre?

De måste ju ha ett hingstreglemente och en lista över godkända hingstar precis som de flesta andra förbund. Undrar också om de godkänner andra förbunds hingstar automatiskt, precis som ASVH exempelvis godkänner de 10% bästa vid bruksproven hos utvalda förbund.

Någon som i så fall vet vilka förbund som erkänns av Mecklenburgförbundet?
 
Sv: Hingstar godkända i Mecklenburg?

Behöver mer hjälp nu. :)

Har tittat på listade hingstar i "hengstverteilungsplan" men där är ju massor av olika raser med, börjar ju tex med en haflinger (om man listar alla hingstar) och den kan ju knappast vara godkänd för sporthästaveln, eller?

Listar man i sin tur efter ras, för att få fram sporthästarna, så verkar det vara väldigt få hingstar. Väljer man hingstar av mecklenburg-ras så är det ungefär 30 stycken. Undrar om det verkligen kan vara alla som är godkända av den egna rasen? Saknar också äldre hingstar som jag vet fortfarande finns på fryst och som tidigare verkat i Mecklenburg.

Undrar dessutom över vilka papper fölet får om man betäcker ett sto från Mecklenburg med en hingst godkänd för något annat större förbund i Tyskland, ex Holstein eller Hannover, och sedan reggar fölet i Mecklenburg? Blir det då någon tysk motsvarighet till ASVHs vita eller grå papper?
 
Sv: Hingstar godkända i Mecklenburg?

De 30 är bara de hingstar som är mecklenburgare som är godkända. Du ska även klicka på Holsteiner, Hannoveraner , Trakehner mfl för att se vilka som har löst licens och är godkända i Mecklenburg.
 
Sv: Hingstar godkända i Mecklenburg?

De mindre tyska förbunden som tex Mecklenburg registerar alla raser, fast i olika register, precis som SH.
De har alltså ett haflinger register, ett ridhäst register osv, hingstarna är godkända inom sin ras och inte i de andra.
 

Liknande trådar

Avel Första gången jag postar något på Buke på väldigt länge, så jag hoppas att denna frågan hamnat rätt nu. Annars får någon moderator gärna...
Svar
5
· Visningar
1 438
Senast: EoG
·
Avel Oldenburgförbundet har nu haft sin besiktning här. Godkänner de hingstarna för avel bara genom en snabbtitt? Vad är då meningen med både...
Svar
16
· Visningar
2 854
Senast: athena
·
Q
Avel Undrar vad det blir för färg på papprena ifall man registrerar ett föl i ASVH som är e en hingst utan licens som inte är avelsvärderad i...
Svar
8
· Visningar
1 445
Senast: quinta essentia
·
Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 323
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp