Hingstägare till naturligt betäckande hingstar!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare evis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 328

evis

Trådstartare
En fundering jag klurat på ett tag nu, som är riktad till de hingstägare som har sina hingstar att betäcka naturligt - inte bara i snöre utan i hage.

Hur mycket får era hingstar gå med stona? Är det enbart vid brunster, eller har de en flock en del av året? Året om?
Är alla hingstar som går med egen flock väldigt vaktiga på sin flock, såpass att den till exempel har svårt att arbeta om man vill det, eller kommer det an på personligheten?

Men den stora frågan, låter ni era hingstar gå med de dräktiga stona? Kan hingsten "råka" betäcka ett "falsk-brunstande" dräktigt sto (såna har man ju haft, som beter sej som om de vore i brunst trots att de är dräktiga), beror det på ålder eller Händer det helt enkelt inte?

En hel del funderingar, hoppas vi har några hingstägare som platsar in på beskrivningen... :)

Sv: Hingstägare till naturligt betäckande hingstar!

Hej Evis!
Jag skall försöka svara efter de erfarenheter jag har.
Mina russhingstar har oftast gått året om med sin lilla flock. I bland har det också hänt att de varit med vid fölningar, men jag har då tagit bort dem igen innan stoet kommer i fölbrunst. Just nu går min hingst med sina hingstsöner under vintern, och med stona på sommaren. Det går jättebra med honom.
Jag har inte märkt att de förändras om de går med sina ston, däremot kan det vara väldigt individuellt hur pass mycket flockkänsla olika hingstar har. En del kan vara väldigt "flockiga" under betäckningssäsongen, men jag har inte märkt att det är någon skillnad om de går med stona eller ej. Andra är precis som vanligt året om.
Jag har aldrig haft problem med att stona låter sig betäckas efter att de blivit dräktiga. Däremot kan det förstås hända att de kommer i sen brunst om det händer fostret något senare. Det är väl en risk man får ta, även om det inte hänt mig ännu.
Generellt sett tycker jag att det är fantastiskt trevligt med fribetäckning om man har en klok hingst, men det innebär fortfarande att man måste ha koll och se att de betäcker alla ston osv. Många gånger är det stona som trasslar, inte hingsten. Avundsjuka märrar kan vara en pina, och ibland är det lugnast att ta bort dem och betäcka dem som inte fungerar i flock vid hand.
Hoppas det klarnade något.
(Pappsen hälsar....) ;)

Betäckning i hage kallas för fribetäckning. Naturlig betäckning är det när hingsten får bestiga stoet och göra "det" på riktigt, dvs när det inte är semin.

Jag har haft mina shetlandshingstar på fribetäckning och då har de gått ihop hela tiden. Någon vinter gick hingsten kvar hos stona han betäckt ända till fölningen började närma sig.
Jag har aldrig varit med om att en hingst försökt betäcka på något som inte är en riktig brunst. Snarare att han rusat fram till årets första tjej för att bara vända sig om och gå därifrån för att hon inte var i rätt fas i brunsten! Trots att han var hur het på gröten som helst egentligen...

Håller med om det sista i ditt inlägg.
Ofta är det så att hingstar som är vana med fribetäckning är väldigt klara på vad som skall betäckas eller ej, och inte betäcker mer än nödvändigt.
Ibland är det frustrerande att se hur de vägrar att betäcka något som i våra ögon ser högbrunstigt ut, men som med all sannorlikhet säkert gått ur brunst.

Oj ursäkta, jag menade förstås fribetäckning :o

Du skriver om hingstar som är vana vid fribetäckning, har du - och ameo - haft unga hingstar utan erfarenhet av betäckning på samma vis, är det skillnad i hur de beter sej?

Egentligen är jag mest nyfiken, tanken kom till mej när jag funderade på om ett dräktigt sto skulle kunna gå med unghingsten eller om det är galet, men den funderingen är egentligen inget jag tänkt "agera" på så att säga. (säkrast känns det att låta stona gå i sin hage och unghingsten får vänta med sto-bekantning tills att han kan ha sin egen flock - eller är kastrerad)

Jag har haft några yngre hingstar, men det har inte varit någon större skillnad. Eftersom de har gått med äldre rutinerade ston så har de hållit sig på mattan.
Om jag var du så skulle jag inte släppa in den unga hingsten till de dräktiga stona, även om jag vet att en del gör så.
Skulle något hända, vad det än är, så är det onödigt.

Jag har haft min märr gåendes med hennes hingstföl tom att han var 2år gammal (han kastrerades som 2åring i dec dvs förra året), hon var dräktig både vinter/vår som han var 1 resp 2, har inte haft några som helst problem med det. Däremot har han gått på egna hingstbeten under försommar/sommar/senhöst.

Ofta har de unga hingstarna sådan respekt för de äldre stona, vilket gör att det går bra. Det är förstås upp till var och en att bestämma hur man vill göra.

Jag har haft både äldre hingst, som dock fribetäckte förwsta gången hos mig, hade handbetäckt tidigare, och nygodkänd yngre hingst. Den yngre betäckte väl kanske fler gånger/sto än den äldre men i övrigt har de respekterat stonas "vilja".
Fast liksom Liselotte X så var det främst ett äldre rutinerat sto som fick agera försökskanin åt honom första säsongen.

Vår gamle luring (17 år) har fått gå på fribetäckning i flera år. Vi har aldrig sett honom betäcka, ändå har han lyckats år efter år.
Han har gått fram så många gånger och vi har tänkt.... nu då... icke, han slaknar och går därifrån.
Det måste lukta exakt rätt:love: , annars händer ingenting, även fast vissa ston uppvaktar honom mycket energiskt:o
Han har heller aldrig blivit skadad av ngt sto.

Däremot blev en unghingst vi hade sparkad på apparaten. :devil: att han hade ont. Kunde inte betäcka på en månad, och vägrade kliva på stoet igen, vilket vi hade full förståelse för. Hon var +++ och ställde sig, när han skulle hoppa upp small det. Detta hände vid naturlig betäckning.

Jag tror att man ska kalkylera skaderisken. Även om hingsten har gått med ston hela sitt liv, så har de inte gått med brunstiga ston, och det är en milsvid skillnad.

Ja som sagt, jag tycker också det känns onödigt.

Men funderingarna kom igång hur hingstägarna gör, och hur hingstar egentligen agerar tillsammans med ston när de går i flock. Mycket intressant tycker jag!

Jag måste faktisk säga att det har gått fantastiskt bra. Varje gång det kommer ett nytt sto tar vi bort hingsten ett dygn.
De flesta av stona har föl vi sidan och de brukar tycka hingsten är mkt roligare att busa med, morsorna är ju urtrista..

Ett Kodakmoment var när en hingstunge tog ett nappatag i hingstens svans, och spärnade med alla fyra när hingsten oberört bara gick iväg:rofl: :rofl: lillkotten släppte inte taget på 10 meter:)

Jag har en sexårig hingst hemma som inte hade betäckt innan och nu går med sina ston på fribetäckning. Det tog ett tag från början innan han förstod hur han skulle göra för att få till det :rofl: men sedan betäckte han ett yngre sto, hon togs därifrån och två dagar senare var gammelstoet också i brunst så då släpptes han tillsammans med dem. Jag betäckte för hand de första gångerna så den "första ivern" gick ur kroppen på honom, sen var han rätt spak så han var lugn och bekantade sig med stona i lugn och ro.

Sedan dess har han gått med stona, det fungerar utmärkt att ta ut honomm på ridtur eller åka iväg, han bryr sig lite genom att titta vart tjejerna är, men inte mer än så. Däremot om jag tar ut ett sto, och sedan släpper tillbaka henne så gnäggar han i hagen och skuttar runt lite av glädjeupphetsning att hon är tillbaka.... :smirk:

Stona är beräknade till runt 24e april och hingsten går kvar med dem än. Den ena har börjat gå in nattetid och han är lugn ute, går ibland in i lösdriftshallen och kikar in på henne där han ser henne.

Våra hingstar fribetäcker. Den yngsta hade fribetäckt i Danmark innan han kom hit så där var det inga problem men den äldre hingsten, 7 åringen hade bara betäckt ett sto i sitt liv när han kom hit. Han fick börja med att handbetäcka första säsongen och förra året så fick han gå med 2 rutinerade ston. Vintertid så går han med dräktiga ston, Ida som inte är dräktig med honom håller honom under tukt o förmaning. Hon ska föla om några veckor och han har stoooor respekt för hennes svans.

Förra året så blev han sparkad av ett sto på snoppen så numera hoppar han upp på stona med den infälld och sen så kliver han ner för att göra om det på riktigt. Han har lärt sig något.....

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 338
Senast: ginnies
·
Avel Att tjäna pengar på avel är få förunnat men jag har länge undrat över om de med egen hingst, främst på naturlig, får sin avel att gå...
Svar
1
· Visningar
1 149
Senast: Fenestra
·
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 277
Senast: MaRomer
·
Avel Min syster köpte för 3 månader sedan en Islandshäst. Ett 16 årigt sto som tidigare fått 3 föl men som nu var i full kondition och såldes...
Svar
6
· Visningar
1 705
Senast: Michis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hull..?
  • Ridskoleryttare