Hingst/valack temperament

gismo

Trådstartare
Hej!
Jag vet inte var jag skulle lägga tråden men det känns som den passar här.
Jag har en tvåårig hingst (halvblod) som ska gå som hingst över sommaren och antagligen ska kasteras till hösten. Nu är det så att att jag har fått förfrågan om att betäcka med honom på några ponnyston här. Så nu har jag lite funderingar på hur jag ska göra. Det vore intressant att följa avkommor efter honom och han skulle passa dessa ponnyer då han är liten och nätt samt att stallhyran skulle vara gratis ett halvår eller så, gör mycket då man studerar.
Men jag undrar lite angående hingstbeteende, han vet att han är hingst nu om man säger så men är fullt hanterbar ändå, hur skulle det bli då han kastreras, vissa säger att om de får betäcka och sen kastreras så är de alltid som hingstar i beteende ändå, andra säger tvärtom, kastreras de så spelar det ingen roll vad det gjort innan. Någon som har någon erfarenhet av detta?
Sen är jag lite orolig för skaderisken, han skulle då gå i hage med dessa ponnyer och han vet väl inte riktig hur det ska gå till som en erfaren hingst menar jag.... sen kanske jag är överbeskyddande jag menar det är ju en naturlig sak för hästarna att gå i flock med hingst.
Vore tacksam för kommentarer och tips! :)
MVH/Gismo

Sv: Hingst/valack temperament

Ditt problem är lättlöst - din hiingst får INTE betäcka andras ston, det är olagligt.

och ja, hingstar som fått betäcka blir oftast hingstigare och behåller detta beteende. Och de blir nästan alltid betäckande valacker sen (dvs kan inte gå med ston).

Men du bryter mot lagen om du låter din hingst betäcka andra än egna ston, så du har egentligen inte mycket att fundera över.. (Mer än vad det är för stoägare som vill ha den betäckningen gjord)

Alexandra_W skrev:
(Mer än vad det är för stoägare som vill ha den betäckningen gjord)

Visst är det olagligt, men jag förstod inte denna fråga. Varför skulle man som stoägare inte kunna vilja det (om man bortser från att det är olagligt) Alla bryr sig inte om stam och sådant, man kanske är intresserad att ta ett föl på sitt sto, för man vet en trevlig hingst. Och det kan bli en riktigt trevlig allroundhäst ändå.

shampiz skrev:
Visst är det olagligt, men jag förstod inte denna fråga. Varför skulle man som stoägare inte kunna vilja det (om man bortser från att det är olagligt) Alla bryr sig inte om stam och sådant, man kanske är intresserad att ta ett föl på sitt sto, för man vet en trevlig hingst. Och det kan bli en riktigt trevlig allroundhäst ändå.

Du menar förutom att det finns trevliga godkända hingstar? ;) Där du då dessutom har möjligheten att få en avkomma som är registreringsbar annat än i slaskregister? och att jag inte ser hur man övht kan tycka att en helt oprövad tvååring hingst är ett förstahandsval annat än sett ur ett ekonomiskt perspektiv? :devil:

Som jag ser det finns det bara en anledning till att välja en olaglig betäckning med en tvåårig oprövad hingst - ekonomin. Inget annat.

Visst kan det alldeles säkert bli en trevlig avkomma, men det råder liksom ingen direkt brist på halvblodshingstar som är godkända, beprövade och än mer ökar chansen att få en trevlig allroundhäst. Och om man väljer rätt hingst kan man i många fall registrera in den i annat än slaskregister. Men det är klart - då kostar det mer.

Jag vet jag låter hård, men jag kan verkligen inte förstå det, huvudsakligen för det är en ung helt oprövad hingst och av en ras där det finns hingstar för precis ALLA smaker.

man kan visst regga hästar utan att föräldrarna är godkända

shampiz skrev:
Visst är det olagligt, men jag förstod inte denna fråga. Varför skulle man som stoägare inte kunna vilja det (om man bortser från att det är olagligt) för man vet en trevlig hingst. Och det kan bli en riktigt trevlig allroundhäst ändå.

Äntligen någon som förstått!!!"Alla bryr sig inte om stam och sådant, man kanske är intresserad att ta ett föl på sitt sto"- det är ju det som är problemet!!! :eek: OM MAN INTE ÄR INSATT I AVEL, OCH VET VAD ´SOM ÄR RÄTT O FEL SÅ SKA MAN INTE BETÄCKA"
Anser jag och många andra!!!

Håller med, håller med...

Man ska vänta och se vad hingstarna är för några typer (prestationsmässigt och utséendemässigt) innan man börjar tillverka föl efter dom.

Dom ska ha växt klart tycker jag och fått visa vad dom går för...

Håller med Håller med===
Aldeles rätt.
Man bör använda de godkännda hingstarna.
De finns till för att man skall använda dom.
De är friska har bra skelett mm.
Det är svårt att få fram en godkännd fin hingst.
Det krävs mycke för att bli hingst.

Du får ställ ut honom , se vad du får för betyg.
Sedan kan du gå vidare om du vill.
Jag har också en 2 åring hingst. Han skall kastreras till hösten
Aldeles för mycke jobb och pengar för att få fram till godkännd hingst.
Han skall bli ridhäst hoss mig.

Jag personligen skulle aldrig göra det, jag har fått erbjudande gällande min hingst,men dels är det olagligt, sen tycker jag det känns snudd på oseriöst.

Visst det blir billigare för stoägaren än att kanske betäcka med godkänd hingst på stuteri,men jag får nog säga att de är värt pengarna, de är folk som vet vad dom sysslar med, hingsten är kontrolerad och godkänd, har kanske en del avkommor redan + att säg nu att fölet verlien bli topphästen..el riktigt snygg hingst...då är de kört att få den godkänd

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 917
Senast: Joro253
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
759
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama