Hingst till Welshmountainsto

sassiball

Trådstartare
Tänkte först inte betäcka ponnyn men funderar en runda till. Finns det någon hingst i södra halland, norra skåne? Har letat på svWelshponny förbundet men hittar ingen i närheten. Ska kolla den som står i båstad, fick tips i annan tråd.
 
Sv: Hingst till Welshmountainsto

Vad långt kan du tänka dig att åka?

Är den sektion A du tänkt att betäcka med?

I det stora hela finns det ju rätt många wmhingstar i sverige men vill man inte åka så långt är det kanske svårare.

Har själv en wm jag tänkt betäcka i år men funderar lite på att lägga en sektion C på henne.
 
Sv: Hingst till Welshmountainsto

Jag har för mig att det flyttat en sek C-hingst till Laholm faktiskt. Det kanske kunde vara något. Tror att det var en riktig snygging som kördes...
Du kan också fråga på FB där det finns en sida för Welshintresserade. Tror det var där jag såg hingsten i Laholm :)
 
Sv: Hingst till Welshmountainsto

Ja men det stämmer, han är sek C, jag råkade ställa frågan där om man kunde betäcka wm med en större hingst men oj så många arga svar jag fick, man skulle minsann betäcka inom sektionerna annars kunde jag köpa ett föl så vet inte om jag vågar fråga igen på den sidan. :D men tack ändå för tipset, kanske lägger ut en fråga i alla fall :)
 
Sv: Hingst till Welshmountainsto

Lägger ut en länk på vår lilla ponnys stam.


http://www.swf.nu/Stambok/ShowHorse.asp?id=390226


JessieoDingla_zps9174cc94.jpg



Dinglakrsipaddock2.jpg
 
Sv: Hingst till Welshmountainsto

Vissa uppfödare verkar tycka att det är helt okej att "blanda" de olika sektionerna och vissa tycker absolut inte att det är okej.

Men om jag får råda så skulle jag inte välja en sektion B hingst till ett sektion A sto då just sektion B skiljer sig ganska mycket från övriga sektioner. Då tror jag personligen att sektion C passar bättre till ett sektion A sto, men det är ju bara mina personliga åsikter.
 
Sv: Hingst till Welshmountainsto

Jag har ett sektion C sto som är sektion D+A. Hon är enligt mig mycket trevlig och har både avelsdiplom och gångartsdiplom.
 
Sv: Hingst till Welshmountainsto

Jag har för mig att det flyttat en sek C-hingst till Laholm faktiskt. Det kanske kunde vara något. Tror att det var en riktig snygging som kördes...
Du kan också fråga på FB där det finns en sida för Welshintresserade. Tror det var där jag såg hingsten i Laholm :)

Jag tror Talyllyn Abel står i Laholm. Googla så får du mer information om honom.
 
Sv: Hingst till Welshmountainsto

Jag har varit i kontakt med ägaren men hon menade att det kunde vara en viss risk att betäcka vårt lilla sto som är 118 cm hög med honom, fanns risk för betäckningsskador så jag vet inte om jag vågar, annars jättefin :)
 
Sv: Hingst till Welshmountainsto

Mitt råd till dig är att kolla upp hingsthållaren innan du skickar ditt sto för betäckning, så att han har de tillsånd som krävs för verksamheten, det kan Länsstyrelsens Djurskydd- och veterinärenhet ge dig svar på.
(Det här gäller förstås alla som planerar att skicka iväg sitt sto för betäckning/seminering).

För det andra skulle jag använda en hingst som är visad för och godkänd för kvalitetsboken, alternativt har höga egna meriter /avkommor med meriter från tävlingsbanorna.

Lycka till!
 
Sv: Hingst till Welshmountainsto

Jo min ambition var ju först att hitta en bra welshmountain hingst men det är inte så lätt.

Jag tycker många kör med ganska hög språngavgift, men man vet ju inte om det blir något föl så det känns osäkert. Och en hel del har fölgaranti, men det hjälper ju inte mig som vill ha ett föl 2014 och inte 2015. Vet ju inte hur hon är i brunst så jag räknar med att hon måste vara borta en månad i alla fall.

Så just nu lutar det åt en welsh sec B hingst som står i närheten och som är visad med bra omdöme och som jag själv tycker är snygg och bör passa.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingst till Welshmountainsto

Om du ämnar behålla avkomman (och ej satsa på utställning, avel) så är det ju upp till dig själv att välja vilken hingst "som helst" som passar dina önskemål.

Det är ju först om avkomman ska säljas eller satsas på inom exempelvis avel som det där med sektionerna får en direkt avgörande roll.

"Problemet" med att betäcka en liten welsh sek A med en sek B är ju att avkomman direkt blir en sektion B -oavsett mankhöjd eller typ.

Skulle det titta ut en liten bedårande pryl som stannar på 119 cm och ser ut som en "bra" welsh mountain så ska den ändå bedömas som en welshponny.

Bara en liten input ;)
 
Sv: Hingst till Welshmountainsto

Finns det inga som står på semin då? Eller du vill ha naturlig bet?

Står en på semin här nere, men den är sek B den också.
 
Sv: Hingst till Welshmountainsto

Jag vill helst ha naturlig, det springer lätt iväg med kostnaderna annars.

Tanken är antagligen att sälja fölet vid avvänjningen, och om man ser lite vad welshföl /åringar annonseras ut för så får man nog bli glad om man får tillbaka betäckningskostnaderna, ska man då anlita seminstation istället så blir det plötsligt väldigt stor förlust.

Såg en fin liten wmhingst till salu för 6000 kr. Det tar min seminstation bara jag kör in på stationen med mitt halvblodssto utan att jag ens börjat seminera.
 
Sv: Hingst till Welshmountainsto

Nu har jag ändå blivit övertalad att titta på den fina welshmountainhingsten som finns i Båstad :), men helt omöjligt att hitta varken telenr eller öppna deras hemsida. Någon som vet hur man får fatt i dem får gärna pma mig.
 
Sv: Hingst till Welshmountainsto

Fick äntligen tag på ägaren så imorgon ska jag titta på hingsten innan jag bestämmer mig, ska bli kul!
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 417
Senast: Mabuse
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 826
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp