Hingst till Stanford-sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare alfa460
  • Startdatum Startdatum
A

alfa460

Hej!

Har ett sto e Stanford - Prince Fair**, som ska betäckas för första gången. Hon har något hetsigt temprament och är lite lågställd i typen men bra och taktmässiga gångarter och hoppar med god teknik.

Vill gärna ha tips på hingstar som kan passa!

Ja, jo så långt förstår jag också. Vad jag är ute efter är förslag på hingstar som ger högställda avkommor och ger ett bra temprament och passar ihop med Stanford. Ursäkta om jag var otydlig... ;)

2001 betäcltes även samma stanford sto med feliciano, fint föl fick hon!

Fin stam du har på ditt sto! Samma kombination som Stand by me :love:
QE är väl ganska högställd själv (men inte särskilt hög, 166cm.), men jag har inte sett så många avkommor till honom. Dessutom är det kanske lite tråkigt att använda en hingst som "alla andra" använder. Vill du däremot sälja avkomman är det kanske lättare att ta en modehingst (som QE). Lycka till!

Efter mycket beslutångest valde jag Quite Easy till mitt Stanford-sto. Det kanske är lite trist med tanke på att väldigt många stoägare gjort samma sak. Jag kom i alla fall fram till att han verkar passa mitt sto bra.

Hon är ganska allround, bra gångarter, hoppar trevlig och väldigt bra typ. Relativt lätt i modellen för att vara Stanford-avkomma.

Det ska bli väldigt spännande att se resultatet!

Piggy

Homme d´Honneur xx ! Stor, högställd och bra rörelser. Dessutom supersnygg. :)

Jag hade nog tittat lite extra på Fullblodshingstarna.

Vad är tänkt att det skall bli av fölet?

Har tänkt behålla fölet själv och rider idag både hopping och dressyr på Lätt A nivå och fortsätter gärna ungefär så. Har funderat på fullblodshingst, men är orolig för tempramentet, då stoet har en rätt låg stresströskel (nervig).

Finns ju fullblods hingstar som är coola i dom flesta lägen. Blue Talk för att ta ett ex. Såg när han löpte på Täby (när jag var aktiv och red där).

Har också en Stanfordtjej med Prince Fair som.. hm vad blir det.. mormors pappa. Fast hon är lång och högställd. Drömmen hade varit Quidam de Revel men han är ju inte direkt gratis. Jag har kikat på Orlando, tycker han verkar fin!

Blue Talk är trevlig även fast jag inte tycker han är jättesnygg direkt. Sett några fina avkommor.

Blue talk är nog ett bra alternativ, han är supertrevlig att hålla på med. Han åker utan problem med ett främmande sto i transporten utan att säga pip. Jag har sett en del trevliga avkommor till honom, och även några "medelmåttor". Men det har ju alla hingstar

Ja skulle jag själv välja bland fullblodshingstar så är Blue Talk ett alternativ som jag tycker är mycket trevligt.

Har sett en del hästar där man kombinerat National Zenith-blodet med hoppinriktade stammar och där har det blivit riktigt bra. ;)

Sedan är ju inte att förglömma att Blue Talk faktiskt har ganska tunga meriter i bagaget sedan hans löpkarriär och nu tävlas han igen med inriktning på annan karriär...det tycker jag är strongt gjort av en hingst som redan gjort så pass bra ifrån sej på banan.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
670
Senast: Roheryn
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
615
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023