Hingst till Jaguar-Jazz-Flamingo sto?

Grandezza

Trådstartare
Jag vet att det finns många såna här trådar, och att folk antagligen tröttnat på det... Men jag behöver verkligen hjälp... Jag hade bestämt Impuls till detta sto, men det verkar inte som om hans sperma funkar:(.
Jag tar tacksamt imot råd om en fin dressyr hingst som är ganska stor, ej lång i ryggen och inte för dyr... Gärna lev föl avg:o

Sv: Hingst till Jaguar-Jazz-Flamingo sto?

Är det möjligen ett sto vars riktiga namn börjar på R men som i alla fall innan alltid kallats Skorpan det handlar om ? I så fall har jag tävlat henne tidigare (tänkte att stammen kan ju inte vara så vanlig).

Kanske lite OT men har du testat med Impuls i år?

De skulle väl byta spädningsvätska eller hur det var och sen försöka med ett begränsat antal ston. Nån som vet hur det har funkat?

Är det möjligen ett sto vars riktiga namn börjar på R men som i alla fall innan alltid kallats Skorpan det handlar om ? I så fall har jag tävlat henne tidigare (tänkte att stammen kan ju inte vara så vanlig).

Haha, ja det är samma sto!! Hade gärna velat veta lite mer om henne från tävlingstiden!!

Kanske lite OT men har du testat med Impuls i år?

De skulle väl byta spädningsvätska eller hur det var och sen försöka med ett begränsat antal ston. Nån som vet hur det har funkat?

Jo, jag vet, har inte testat honom själv, men de har betäckt 10ston med honom för att testa, 4 av dem är kollade och ingen dräktig. ÄN så länge, ska ringa dem om en vecka för o höra hur det gick med resten av stona.

Vad kul !
Är det någon speciell anledning att du skall lägga dressyrhingst på henne ? För sett till hennes egna förtjänster så skall hon klart användas till hoppavel, det är klart där hon har mest gott att tillföra. Hon hoppar med mkt bra teknik, smidig som en katt och kvick (en riktig speedhäst var hon).
Hennes gångarter är ju inte så mkt att hänga i julgranen om man ser som gångartshäst men helt ok på en hopphäst om än att galoppen skulle behövt vara större.
De bitar jag skulle vilja förbättra hos en avkomma sett till hoppning är mer scoop och ett stabilare temperament taxeringen brakade ibland men sedan om det berodde på att hon hetsade upp sig lite väl mkt eller om den biten är lite svag är väldigt svårt att svara på.
Prio ett på det stoet oavsett vilken inriktning du väljer är ett mjukt huvud på hingsten och ett lugnt temperament.
Jag har sett hennes två äldsta avkommer mest kakan och han är fin men hård i skallen (vilket inte är konstigt när man lägger en sådan hingst på henne, jag skulle aldrig gjort det valet om vi säger så). Stoet såg jag bara kort när de precis börjat rida henne men tycker inte att det var något kul, stor grov och lika kortbent som mamma trots att hon nog var 10 cm större.

Hade jag haft henne och skulle välja hingst av utbudet här i sverige till henne, hade jag faktiskt lagt på Casir Ask på henne, han är känd för att förbättra just de bitar som jag tycker brister mest på henne temperamentet/ridbarheten och de korta benen och galoppen.
Och hellre riskat att avkomman ev blir lite lång med tanke på hennes långa rygg. Som hopphäst är det inte negativt att vara lång utan tvärtom.

Kan ju bjuda på en dålig bonusbild på tjejen (vad jag sysslar med har jag ingen aning om snacka om slagsida men en okvalificerad gissning är att den är tagen i omhoppning)
skorpan.jpg

Här är en bild på stoet i fråga!
Jag vill ha en hingst med lugnt bra temp. Hopphingst är av intresse med!
15heaaf.jpg

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 991
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 377
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 727
Senast: Görel
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 339
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut