Sv: Hingst till detta sto?+ Hjälp med exteriör...
Jag tycker inte heller att det är något fel att hon är lite kort. Alltför långa ryggar kan medföra stora problem med bärighet och samlingsförmåga hos hästen och ge ett lågställt intryck även om hästen är högbent. Däremot ser hon nästan lite lågställd ut på första bilden, fast jag tror inte hon är det utan snarast kompakt? Lite låg halsansättning kanske? Ser trevlig ut på ridbilden!
Tänk på att en fölis oftast får var och en av sina egenskaper från antingen mamman eller pappan, sällan en gyllene medelväg. Så välj en hingst som förstärker ditt stos positiva sidor (så de inte riskerar försvinna) och kompenserar hennes mindre positiva. Viktigt är förståss att du gillar hingstens typ, temperament och att han har egenskaper som du värdesätter.
Generellt vill man väl ha en välproportionerlig och lätt högställd hingst. I ditt fall gärna en som är långlinjerad utan att vara "avlång". Välj en som kan både hoppa och röra sig. Välj en som har bra trav OCH galopp så du inte riskerar få mammans dåliga trav och en pappas ev dåliga galopp...
Nactus 854 kan ju knappast bli fel? A premierad, ger både gång och hopp. Kanske inte det modernaste valet, men han är ju A premierad av en anledning. Han är högrest med lång hals och fin överlinje, vilket borde kunna passa med ditt sto. Har för mig att folk gillar hans och avkommornas temperament också?
Eller varför inte
Briar? Han är både hopp- och dressyrtalang, med bra vinklar och rörelser i både trav och galopp. Han är själv stor och ger väl hyfsat stort så vitt jag vet. Kanske kan ha lite hetsigt temperament dock. Det jag ser som hans nackdel är lite i min smak lång rygg, men det kan kanske bli lagom med ditt sto?
Eller hans halvbror
Okeanos som också fått gott betyg som multitalang, ser trevlig ut och blir lite billigare?
Några andra fina hingstar som tycks vara multitalanger är:
Aerline
Last Liberty
Silvano 1047 Möjligen inte den bästa exteriören?
Ytterligare en tänkbar Tullstorp hingst är
Saigon som är jättesnygg, men då gångartsinriktad. Vill du ha en hopphäst är det nog inte rätt val.