Hingst till arabsto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cinzano
  • Startdatum Startdatum
C

Cinzano

letar efter en trevlig hbl-hingst till ett ganska litet arabsto ca 150 cm i mkh. Skulle önska att hingsten var av den större modellen med trevligt psyke och goda gångarter. Har ni några tips???

Att säga en specifik hingst är ju inte så lätt. Men jag rekommenderar att du kollar upp hingstar vars exteriör och gångarter jämnar ut ditt sto's brister. Tex om hon har dåligt ansatt hals så ta en hingst med mkt bra ansatt hals etc..aja det fattar du säkert. Annars tycker jag personligen att de gamla halvblodshingstarna är absolut finast..sen är det ju svårt , är det dressyr eller hoppning du ska ha den till? De flesta hingstarna har nog gott psyke. Cortez är trevlig tex , obs! Jag rekommenderar inte Beach boy! Det är en jättefin hingst men han lämnar gärna småknäppa avkommor..annars kan du koll ain den här sajten: http://swedishwarmblood.org/swana/flyinge/frames3.htm , lycka till! :)

Cortez är död och Beach Boy är exporterad till Kanada. Finns visserligen fryst efter Cortez men det kostar 2500+12500+moms.

Skriv och berätta mer om ditt sto. Både positiva och negativa egenskaper.Stamm, om hon är bedömd och med vilka poäng. Har du kort är det lättare också. Vad vill du ha utav avkomman?

det är min kompis häst och hon är inte visad el bedömd. Hon är en polsk arab, ganska rastypisk, liten(ca 150) och med lätt "trippigt" steg med dålig bakbensaktivitet, ponnylik i kroppen men med bra benställning och bra ansatt hals.

Jag skulle vilja ha en allround häst med bra steg och (lite) talang för hoppning, men framförallt en avkomma med lika gott temperament som sin ev mor. En häst för träning och tävling på medelnivå i olika grenar. sen är ju drömmen att pållen får någon kulig färg :o men det är sista prioritet!!!! :smirk:

Jag har sett Chess en gång på tävling, och han gjorde ett sympatiskt intryck. Har tyvärr aldrig sett någon avkomma till honom. Men storebror är ju inte fy skam ;)

aha det visste jag inte :o höll på att köpa en häst efter honom för några år sedan, men en maginiavkomma hann före :D

Deras mamma Felicia tävlade svår hoppning! Och Felicianos helsyster Marcos Lilla Lisa har också gjort det :)
Jag funderar själv på att ta mitt sto till Feliciano nästa år. Hade tänkt i år, men eftersom han bara står på fryst och mitt sto inte är betäckt tidigare rekommenderade ingen att ta fryst första gången.

jaså! gillar oxå honom skarpt, vet du varför han bara verkar genom fryst? :confused:

Han är utlånad till Belgien i år. Maria Gretzer har sagt att det bara blir en säsong, och jag hoppas verkligen att det stämmer!

Dom avkommor jag har sett efter Chess har varit stora men ädla ock med mkt trevligt temprament. Han skulle nog passa ett arabsto.

Jag valde Eighty Eight Keys till mitt 3- åriga arabsto.
Ska kollas nästa vecka om hon tagit sig.
Har alltid velat "skapa" en anglo och med detta sto hoppas jag få till en trevlig individ.
Stoet är ganska komplett allroundmodell med både gång och hopp.
Snäll, samarbetsvillig och lätthanterlig.
Hingsten är oxå vad jag anser komplett med höga poäng på premiering, bra gång, exteriör osv.
Dessutom har hans avkommor visat framfötterna riktigt bra på framförallt fälttävlansbanan.

Ja och det finns fryst sperma av beach boy i sverige också,har funnits iaf men som sagt rekommenderade jag INTE beach boy. Vill man ha en trevlig häst spelar det väl ingen roll vad det kostar? Så jävla dyrt är det ju inte.

vad tror du avkomman hamnar på för storlek? jag är ganska lång själv och vill inte ha en för liten häst!

Min arab är inte så stor, 147 cm idag som 3-åring så avkomman blir inte jättestor. Men det kan jag inte räkna med när jag har ett så litet sto heller.
Hon kollades för övrigt idag och var dräktig efter en seminering så han borde ha ganska bra sperma.

Annars brukar avkommor med halvblod bli ganska normalstora, runt 165, endel växer sent trots att det är mycket fullblod.
Jag tror på den blandningen på mitt sto som har bra gång och kan hoppa.
Har alltid velat prova på att avla fram en anglo då jag tror det blir bra hästar med rätt blandning.
Dessutom börjar dom bli attraktiva hästar på marknaden.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Avel Jag har ett 50% knabstrupper sto på 165 i mkh kompakt lite grövre modell. Jag vill nu betäcka henne med en dressyrhingst och har...
2
Svar
34
· Visningar
3 893
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
677
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka