Hingst & sto i samma hage, när?

Elma_vip

Trådstartare
Jag ska betäcka mitt sto nu i vår/sommar, hon ska fribetäckas. men när ska man släppa ihop hingsten & stoet? Måste hon brunsta när man släpper ihop dom? Bör hon gå i en hage bredvid ett litet tag inna, för att se när hon börjar brunsta och för att de ska "bekanta" sig med varandra?

Ni som tar era ston på fribetäckning, hur brukar ni göra?

Och vad finns dte för tecken på brunst, förutom kissandet & röda slemhinnor?

//Diana

Sv: Hingst & sto i samma hage, när?

Jag har gjort lite olika beroende på hingst, och sto med för den delen.
Har jag haft en gammal, klok och rutinerad hingst har jag kunnat släppt ihop dem innan stona är brunstiga. Vet jag att stona snart kommer i brunst, kan det ibland vara så att jag ha väntat till dess, allrahelst om det är tidigt på säsongen. Vissa hingstar kan vara lite heta på gröten i början av året.
Yngre hingstar har jag betäckt med för hand först, så att jag vet att de vet vad det handlar om, och så att de har fått betäcka några gånger innan de släpps ihop.
Har man rutinerade ston kan de vara till hjälp och fostra hingstarna. Har man ett ungsto kan det ibland vara bra att vänta till de är i brunst. I bland har det hänt att något ungt sto varit lite rädd och ovetande vad det handlar om. Då är en gammal erfaren hingst guld värd. De har många gånger förmåga att ta det lugnt och sansat utan att skrämma ungstona.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 001
Senast: mars
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 435
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han... 2
Svar
32
· Visningar
3 773
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 787
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Budget samt tid för hund